Ge mig tips på BARF för diabeteshund
Jag har precis fått veta att min ena tik på 2,5 år har diabetes. Barf har alltid lockat mig, men det är dyrt när man har många hundar. Nu måste ju diabeteshunden ändå äta dyr mat och då kan jag lika gärna barfa henne.
Då jag igår fick diagnosen på tiken och ännu inte påbörjat någon behandling så har jag i alla fall satt henne på en kolhydratfri kost, som i dagsläget består av Klass köttkross. Frågan är dock, hur bör hennes diet se ut när jag börjar barfa henne?

Har ingen erfarenhet själv av att barfa diabeteshundar men gillar att leta information så här kommer några länkar som kanske kan hjälpa, dock är alla sidorna på engelska.
http://www.diabeticdogblog.com/
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Som jag tolkar de texter jag hittat så är det inte direkt någon skillnad mellan att barfa en hund med diabetes och en frisk hund, kanske bara undvika att ge tex grötblandningar som en del gör vid barf eftersom dessa innehåller en del kolhydrater som kan ge höjt blodsocker.
_**/Mvh Anne

Är det viktigt att ge hundar grönsaker? Jag har ju själv ätit LCHF och vet att rotsaker innehåller mycket kolhydrater, medan ovanjordsgrönsaker inte innehåller så mycket. Nu är ju vi människor inte lika utpräglade köttätare som hundarna är, så jag tänkte att grönsaker kanske inte är så viktigt för hundar?
Tiken håller just nu på att inta dagens frukost som fick bli lammrevben. Det verkar gillas, men hon äter lugnt och tuggar bra, vilket känns skönt.
Jag ska läsa länkarna. Tack!!

#3 Det där med om hundar behöver grönsaker eller ej finns det många diskussioner om en del säger att de behöver en liten mängd (ångkokta eller passerade) för att få i sig vitaminer precis som de skulle fått om de åt hela byten med tarminnehåll, andra säger att de inte behöver vegetabilier alls.
Några trådar på sajten som tar upp ämnet:
_**/Mvh Anne

Jag har nu barfat min tik på riktigt sedan igår och då bestod maten av köttkross och lammrevben. Idag blir det lammlever och kycklingvingar. Jag har även rådjursrevben i frysen, så det blir det någon dag också. Tiken är en aning frågande till denna mat, men äter och tycker att det är gott. Jag är glad att hon äter långsamt och tuggar väl, då jag ännu inte är helt avslappnad när hon äter ben…

Vad jag förstått av diabetes och kost så är den största delen av besväret snabbt avstyrt genom att utesluta kolhydrater ur kosten, vilket borde vara relativt enkelt gjort då hundar inte har något behov av kolhydrater alls, och ändå använder fett som främsta energikälla.
Jag tycker att grönsaker ska ingå till en liten del (mindre än 5%) i en BARF-kost, men till djur som har diabetes skulle jag inte rekommendera det alls.
Jag vet inte hur viktigt det är att diabeteshundar äter regelbundet för att hålla blodsockret på en jämn nivå, annars är jag för att hundar endast utfodras 1 gång om dagen och har en fastedag i veckan.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Innehåller inte kosten kolhydrater så varierar ju inte blodsockret med matintaget, så jag tror säkert att normalt intervall funkar där. Mina hundar får inga grönsaker. Har barfat i exakt två år, och de lever än, i allra högsta grad .
Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus