MUSH puppy foder
Hej,
Har sökt runt på flera olika siter och fått ganska mycket information om färskfoder (specifikt MUSH) för valp, men har ändå en fråga som jag inte helt funnit svar på.
Hoppas att ni kunniga barf människor skall kunna hjälpa mig :)
Jag har barfat vuxna hundar förr, men nu har jag en liten valp (12v) hemma och är osäker och vill verkligen att det skall bli rätt.
Så, det jag undrar över är ju att valpfoder har ganska hög energi och fett, då valpar behöver mycket av det för att växa som de skall och vara friska :)
Just nu har vi precis börjat med Hälla nöt (1 bulle om dagen uppdelat i 3 utfodringar om dagen blandat i hans vanliga foder)
Men när han helt har gått över till Hälla så skall han ju gå äver till MUSH puppy, och det är här jag blir lite osäker på MUSH valpfodret.
Innehåller det verkligen rätt mängd fett, protein, energi för valp? när jag jämför hans nuvarande foder (Royal Canin puppy medium) mot näringsvärdet i MUSH puppy så känns det som att det är mycket mindre i MUSH.
Hoppas att ni skall kunna hjälpa mig och förklara detta :)
"It's better to lose one minute in life, than to lose life in one minute"
Jag läste nyligen en artikel om kost för valpar och där står det att minst 22% av valpfoders kalorier bör komma från protein. Om man då kollar på MUSH färskfoder för valpar så har den betydligt mer än 22% av kaloriinnehållet från protein, så det är absolut inga problem där. Den har ju också en del grönsaker och frukter vilket är nyttigt för hundar. För övrigt är MUSH det bästa färska valpfodret enligt den där guiden, så skulle inte vara särskilt orolig.