FInns det någon som jobbar med att ge rå mat till katt. Förenklad ge hela djur ? Mus, fågel ?. Finns det färdig mat att köpa utan parasiter ?
Hej !.
FInns det någon som jobbar med att ge rå mat till katt ?.
Jag är så himla dålig på det här och förstår att det är en enorm vetenskap med att ge rå föda, så att inte näringsbrist sker.
Går det att förenkla på något sätt ?
Ge hela djur ? Mus, fågel ?. Hur ger ni hela bytes djur till en katt ?.
Katter gillar ju att jaga hela djur som möss.
Förstår hur detta låter, men nedmald mus eller fågel hade kanske varit bra, så att all näring kommer med.
Vad ska en tänka på gällande parasiter ?
Avmaskningsmedel ? Vilket medel ?
Finns det färdig mat att köpa som inte ger parasiter ?, som rå mat.
Tips på blötmat ?, ger Latz Purina, som innehåller socker, vilket är skräp, men vet inte vad jag ska ge.
Tack för mig ! Hälsningar Nicke !
Oj vilken kort rubrik😜
Men nej tyvärr jag tycker det är lite jobbigt att syssla med sånt
(Men jag hänger gärna med ändå)
Hoppas du hittar något
#1: hej !, sent svar, jag har inte lärt mig den här hemsidan än.
Jo blev en lång rubrik, skrev ned så mycket som möjligt haha.
En hel del vetskap, så skulle vara kanon att få det förenklat.
Tack så mycket för ditt svar !
Tror det är lite (läs mycket) överdrivet med noggrannheten. Vi överlever ju själv utan några större näringbrister och med tanke på den skitmat många äter är det lite av ett under. En äter mycket grönt och lite kött, en annan tvärtom. En tredjde mest skräpmat. Ingen verkar få näringbrist i första taget.
Sen är inte hunden en varg. Den utvecklades medan den antagligen levde på vårt avfall. Den har fått genetiska förändringar som gör att den hanterar stärkelse betydligt bättre än en varg t.ex.
Jag är absolut ingen expert på BARF jag heller, har inte ens hund nu (men kanske igen i framtiden…). Är bara intresserad av ämnet jag också. Jag tror BARF är bra. Men att hunden skulle behöva specifika proportioner av ditten och datten varje dag, det köper jag inte riktigt. Medan detta då inte alls gäller oss själva. Nån ordning på torpet får det vara. 😉
Läs på lite om vad en hund bör få i sig enligt BARF och snegla lite på proportinerna, men var inte fixerad vid enstaka procent hit eller dit. Ge den kött som bas, släng till den en ben ibland, blanda i lite kokta rotfrukter och grönsaker ibland, ett moget äpple till helgen, en rå äggula kan var mumsigt nån gång… Det bli säkert jättebra! Och du, den dör nog inte av att få kokt kött ibland heller - typ rester. Det lär den ha fått då och då under hela sin evolution från varg till hund.
OK, nu får ni slå mig! 😂
- Redigerat 2025-08-20 02:16 av hemul
#0 Kolla in MUSH Vaisto eller SMAAK. Det är färdigblandat råfoder för katt som finns i frysdisken på djuraffären.
// Harley