Magproblem av veterinärfoder till katt som tidigare fått barf
Hej!
Jag har en katt som fyller tre i sommar, som har fått barf sedan han var en liten knodd och alltid mått jättebra av det.
Tyvärr verkar han ha nån slags allergi, och i november blev jag ordinerad royal canins allergifoder. Läste ingredienserna och var -verkligen- inte imponerad, gick emot min magkänsla och gav honom fodret ändå.
Torrfodret gjorde honom hård och trög i magen, han började bajsa varannan dag och var på lådan flera gånger och klämde utan att det kom något. Han började också utveckla en matfixering och beteendeförändringar som var rätt svåra att hantera.
Jag slutade med allergifodret i mitten av december, men hans mage har inte riktigt hämtat sig. Han har haft fortsatta problem med förstoppning, och till slut fick vi åka till veterinär för röntgen och microlax.
Hos veterinären blev jag ordinerad -jajamen, royal canin gastro intestinal blötmat! Följde veterinärens ordination (igen), trots oimponerad av ingredienserna (igen). Magen rättade till sig till slut, men har inte kunnat hålla honom på enbart den blötmaten, eftersom han har ett stort behov av att knapra och gnaga på saker. Han har fått spannmålsfritt skonsamt torrfoder från brit veterinary som är gjort på sill och gula ärtor. Han har också fått nån bulle från mush då och då, uppdelat på flera måltider
Han har dock tyvärr utvecklat ett beroende/besatthet av royal caninmaten, och nu när jag har försökt börja introducera barf på riktigt igen har det påverkat magen negativt, han verkar ha fått lite svårare att bajsa, det går längre mellan gångerna. Jag testade att köpa barf från Smaak den här gången, eftersom dom har en benfri variant.
Han har också gått upp jättemycket i vikt, för aptiten verkar ständigt öka när han får royal canin. Jag försöker hålla honom på diet, men till slut blir tyvärr varje vaken timme en kamp oss emellan, och när klockan börjar närma sig 3 och jag ska upp till jobbet om tre timmar, så är det jag som ger upp för att få sova.
Känner mig helt förtvivlad och fast i en ond spiral och dåligt samvete för att han får dålig mat och går upp i vikt. Jag har försökt med andra, bättre märken som också gör skonkost, men han ratar allt. Vill verkligen inte fortsätta med royal canin eftersom han blir så konstig av det, men vill ju inte ge honom magproblem heller!
Är det någon som har liknande erfarenheter som har råd och tips? Det jag tänker nu är att jag får backa bandet och återinföra barfen så långsamt det bara går, och hoppas på det bästa.

#0: vad är det för allergi och vilken typ av barf gav du?
Tex Mush innehåller ju grönsaker och oljor, två väldigt onaturliga ingredienser för katter och hundar.
För att få avföringen mjukare, kan du tillsätta lite blötlagda psylliumfrön.
Vad är katten allergisk mot?