Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 10191 ggr
[Neko]
2010-03-24 19:15

Grönsaker - behövs det?

ja det tycks min afghan tycka.. Grönsaker är inte gott, vad jag än blandar det med. Vissa dagar går det bättre att få i honom det, andra dagar vägrar han blankt. Sista gångerna har jag fått ge jobbarkompisens hund större delen utav grönsaksblandningen. Tidigare åt han 200g grönsaker och 300g kött i blandningen, nu går det inte.

Jag vill helst att han äter grönsaksmixen iaf 2 gånger i veckan, men nu fastar han hellre än äter den.

Är det superviktigt att de äter grönsaker, eller går det att blanda i något vitamin & mineral pulver (och i så fall vilket) istället för grönsakerna?

Annons:
Silvestris
2010-03-24 19:52
#1

Nej, det är inte superviktigt med grönsaker. Det finns hundägare som inte ger sina hundar några vegetabilier alls.

BARFmycat
2010-03-24 21:32
#2

Det vet man inte, det finns ingen forskning som säger att de har ett behov av kolhydrater, men det finns heller ingen som vet vad som händer om man helt tar bort grönsaker.

Jag tror på att eftersom hundar äter en del av sitt bytes maginnehåll i det vilda (vilket det också iof råder delade meningar om) så ingår det i deras diet att få i sig grönsaker i nedbruten form från sina bytesdjurs magar. Och jag tycker själv att man kanske inte borde ta bort något som man vet att de får is sig i det vilda.

Jag ger alltid mina katter lite ångkokta grönsaker utblandat med kött, för att simulera maginnehållet på ett byte.

Läs gärna:
Varför ska man ångkoka grönsaker?

Om du vill veta mer om själva prepareringen av grönsaker till köttätande djur.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-24 22:40
#3

Hur har du gjort grönsaksblandningen? Jag erkänner villigt att jag är dåligt inläst på hund-barf, men tänkte att om du tex ångkokar grönsakerna (finns en billig ångkoks-insats på ikea för 40:-), och sedan lägger ner dem i en mixer eller liknande, och gör en puré av det. Sen blandar du puréen med gott gojs som tex köttfärs.

Du kanske kan lura i honom det, om du kan ge honom 60g grönsakspuré/dag, varje dag istället? Det blir i så fall 420g/vecka.

En annan sak att pröva, är kanske att köpa lite blod på mataffären. tillreda grönsakerna som du vill, och sedan låta dem ligga i lite blod några timmar för att ta smak av blodet?

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
2010-03-24 22:47
#4

Jag får testa att göra en sats med mixade grönsaker och frysa in, och ta ut lite och blanda i när han får köttkross, vom och laxkross. Vägrar han äta då också så ger jag upp grönsakerna.

garbokatten
2010-03-24 22:49
#5

Om djuren behöver grönsaker eller inte verkar nästan ingen vra överens om. Personligen tror jag inte att de egentligen behöver det, men det kan om inte annat vara något att "fylla ut" maten med så att det blir mer. Sedan tror jag att det är högst individuellt. Min bjässe till hund behöver lite grönsaker för att hålla igång magen ordentligt, så hon får vegetabilier en till två gånger i veckan. Men ibland får hon det rått och då kan hon förmodligen inte tillgodogöra sig särskilt mycket av det. Det är bara mitt sätt att smöra för henne eftersom mat är allt i hennes värld och hon äter i stort sett allt hon kommer över. Hon äter dock inte alls bajs, vilket jag tolkar som att hon få i sig det hon behöver. Prova Dig fram och se hur det påverkar hunden. : )

BARFmycat
2010-03-24 23:48
#6

#2

exakt så gör jag, och det fungerar jättebra!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Neko]
2010-03-24 23:49
#7

#3 jag ångkokar ca 200g grönsaker och blandar det med 300g av antingen vom, köttkross eller laxkross. Jag ska testa att ge lite om dagen, så kanske jag kan lura i honom det ;)

Elcyion
2010-03-25 02:34
#8

Ett tips kan vara att nu i början, välja en grönsak/gång, och välja en färg som du tror kan försvinna i maten :) Tex morötter istället för vitkål och liknande.
Det borde vara bättre att han får i sig ensidiga grönsaker än inga alls?

Medarbetare på jack russel terrier

Sugiyama
2010-03-25 12:35
#9

Jag ger inte grönsker annat än som utfyllnad till min äldre hund som är konstant hungrig. Hon får dom i bitar, jag mixar inte. Det är inte fel att ge grönsaker men själv tycker jag det är jobbigt att hålla på att göra mixer och så blir det dyrt också. Vitaminer och mineraler får dom i sig genom att äta lever mm.

[Neko]
2010-03-25 14:29
#10

#9 Du ger enbart olika köttslag till din andra hund? Hur länge har du gett enbart kött och du har inte märkt någon skillnad mellan den som äter grönsaker och den som inte gör det?

[Neko]
2010-03-25 14:34
#11

#8 Vi får se hur det går. Det är afghanen som ibland får för sig att vad jag än erbjuder så är det vidrigt, även om det ligger kycklinglår i skålen! Fast det har han inte vägrat äta än, men han kan först vägra nosa på det och vill inte alls se det. Så jag måste plocka upp ett lår ur skålen och verkligen visa att det är något mumsigt. Annars kan han lika gärna gå och lägga sig. Men det blir bättre iaf, de där fasonerna hänger säkert kvar från tiden då han fick torrfoder. Så inställningen till matskålar är inte på topp ;)

Elcyion
2010-03-25 14:42
#12

#11 Provat att flytta matskålen till ett annat ställe än där den brukar stå när du serverar? Tänkte att det kanske kan väcka lite nyfikenhet :)

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
2010-03-25 14:46
#13

#12 han är bekväm och äter i sängen ;) Fast riktigt blodiga ben och kött får han äta i köket, men det är under stor protest innan han inser att matte inte tänker öppna dörren så han kan flytta maten till sängen Tungan ute

Annons:
BARFmycat
2010-03-25 14:47
#14

#11

eller provat att ge de "äckliga" sakerna efter en svältdag?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-03-25 15:02
#15

#14 Jag gjorde det sist när han totalvägrade. Då svalt han sig ett halvt dygn till istället för att äta grönsaksmixen. Då fick jag nog på kvällen och gav honom köttkross eftersom han är mager och jag inte vill att han ska tappa i vikt. Men 10-20gram grönsaker om dagen ska jag se om jag kan lura i honom till en början.

Sugiyama
2010-03-25 16:13
#16

Min yngsta har ätit BARF utan grönsaker hela sitt liv och han är 4 år. Och den äldre får alltså inte mixade grönsaker utan hela eller grovt skurna. Dom har båda fina pälsar, bra blodvärden osv. Om någon pekar på vad mina hundar missar genom att inte äta grönsaksmix ska jag ta det under övervägande. Hitills hag jag bara sett argumenet att vargen äter maginnehållet vilket också diskuteras. Mina får vom istället.

[Neko]
2010-03-25 16:57
#17

#16 Då kanske det inte är världens undergång om han inte äter grönsaker. Vom får han rätt ofta, men innehåller det maginnehållet på kon? Är det inte bara ursköljd magsäck? Jag önskar att min moster fortfarande hade köttkor, vilken tillgång på hundmat man skulle ha då Skrattande

BARFmycat
2010-03-25 17:07
#18

Jag tror säkert att de klarar sig utan grönsaker, men säg att man har 3-4 generationer som inte fåt det, vem vet då iafall generation 5 kommer uppvisa några symptom som kan tyda på någon sorts brist? Tills man kartlagt exakt hela djurets näringsbehov med 100% säkerhet så tycker jag gott att man kan slänga med lite grönsaker, det skadar ju inte…

Jag jobbade på en hundaffär i Jakobsberg förut (Kurants hundtjänst) och de fick in osköljd vom, vet inte om det fortfarande går att få tag på?

Annars, kaninmage?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-03-25 17:38
#19

Om man har svårt att få hunden (eller katten) att äta grönsaker och man VILL att de ska äta det finns det ett tillskott på Dorwest Herbs som innehåller pulveriserade "ovanjord"grönsaker. Det gick att köpa i Sverige hos Gelac förut, men hon har det inte i sortimentet längre, så nu får man köpa direkt från England. Easy Green heter det.

BARFmycat
2010-03-25 17:41
#20

Någon som provat alger från Alg-Börje? har hört att de ska vara riktigt bra som tillskott.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2010-03-25 18:34
#21

#20

Vet att jag har kollat upp de tillskotten någon gång men inte kunnat säga varken bu eller bä eftersom jag inte hittat någon fullständig näringsdeklaration. Alger kan innehålla farligt höga halter av tex. jod.

[Neko]
2010-03-26 11:32
#22

#18 Vart får man tag på kaninmage?

Silvestris
2010-03-26 12:42
#23

#22

Från Jipotimas eller så letar man reda på en egen kaninuppfödare (som föder upp "matkaniner" då).

Elcyion
2010-03-26 13:44
#24

Jag har en bekant i nyköping (med hemkörning i Sthlm-området) som föder upp matkaniner. Hör av dig via pm om det är något som kan fungera för dig :)

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
2010-03-26 14:34
#25

#24 det låter super! :D

BARFmycat
2010-03-26 14:59
#26

#24

Jag är intresserad! vad kostar det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-26 15:04
#27

#26 Då jag inte är intresserad av kanin alls till mina katter, var det inget jag kollade upp. Anledningen till att jag inte är intresserad, är helt enkelt för att det finns en studie på katter som barfades med enbart kanin, och de utvecklad taurinbrist.

Men gården föder även upp kravmärkt lamm och gris.

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
BARFmycat
2010-03-26 15:53
#28

#27

Vad är det för studie? Jag trodde bar att det fanns en studie bedriven om BARF och det är den av Francis M Pottenger…

Men det låter ju jättemärkligt, hur kan de få taurinbrist när de äter kött?Obestämd

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-26 16:01
#29

De hade använt uppfödda matkaniner, och enbart gett kaninkött. Enligt en av barf-cirklarna på yahoo (kommer inte ihåg vilken), så innehåller viltskjutna kaniner tillräckliga mängder, men inte uppfödda. Det har jag däremot inte sett någon studie på. Ska se om jag kan hitta den kaninstudien som jag tänkte på. Har haft datakrash sedan jag läste den sist :(

Hittade den. Det är nu man tackar gamla forum Flört

Role of Diet in the Health of the Feline Intestinal Tract and in Inflammatory Bowel Disease

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-26 16:29
#30

#29

Tack!

men åt de bara muskelköttet eller hela kaniner?
Hur föder din bekant upp kaninerna då, vad får de att äta osv?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2010-03-26 16:47
#31

#30 Jag vet inte mer än vad som står i studien, men det får mig att undvika att ge mina kattre kanin (och hare) för att vara på säkra sidan.

De föder först och främst upp KRAV sertifierade grisar och lamm. De odlar sitt eget foder. De djuren har möjlighet att gå ut året runt.
Jag kan inte säga om kaninerna är krav sertifierade, men som jag förstod det som, får de mat från samma källa som "boskapen". Men sen är det mer än maten som avgöra om de blir klassade som krav-djur.

Medarbetare på jack russel terrier

BARFmycat
2010-03-26 17:07
#32

#31

Okej, men jag är nog intresserad i alla fall, men skulle du kunna ta reda på vad de kostar så skulle jag bli gladGlad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-03-27 00:01
#33

Undrar varför en vitaminbrist skulle visa sig efter 4-5 generationer? Jag vet inte vad ni ger för grönsaker men mycket av det vi köper i affärerna är väldigt vitaminfattiga. De odlas i miniralull och får en massa kemikalier och konstgödning. Kolla in närignsvärdet för lever så ser man att de innhåller betydligt mer och för hundarna mer lättupptagna vitaminer.

Jag tycker du lugnt kan sluta tvinga i din hund grösnaksmix.

BARFmycat
2010-03-27 00:22
#34

#33

det behöver ju inte nödvändigtvis vara vitaminerna, det kan ju vara något annat. Jag menar bara att eftersom ingen med 100% säkerhet kan säga om de kan klara sig utan grönsaker och vi vet att de får i sig dem på ett eller annat sätt i naturen och det har varit så väldigt länge så tycker inte jag att vi männoskor riktigt har rätten att bestämma om det är något de klarar sig utan, eller inte.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Neko]
2010-03-27 00:34
#35

#33 Hur mycket lever ska man egentligen ge, låt oss säga under en vecka? Jag har hört ca 10%, Jamaal äter 7kg på en vecka. Ska han då äta 700g på en vecka?

Silvestris
2010-03-27 12:00
#36

#30

Kaninerna gavs hela, med hulll och hår s a s. Jag skulle säga att problemet med studien är att de gav endast kanin. Ingen (vad jag vet) som råutfodrar sina katter ger dem så ensidig kost. Inte heller äter katter i det fria så ensidig kost.

Däremot är ju studien väldigt intressant eftersom de råutfodrade katterna, trots bristfällig föda, faktiskt initialt för ögat mådde mycket bättre än de traditionellt utfodrade katterna.

Två intressanta lärdomar alltså: ensidig kost ger näringsbrist (no shit?) och rå mat verkar vara gynnsam vid mag-/tarmsjukdom.

Silvestris
2010-03-27 12:05
#37

#33

Näringsbrist hos en generation kan påverka efterkommande generationer. Det har faktiskt visat sig på tex. människor. En studie utförd på en svensk population visade att barn vars morfäder hade svultit under en viss tid i sin uppväxt (i 7-årsåldern om jag inte missminner mig) var predisponerade för diabetes.

Varför? Det vet man inte än, men det handlar antagligen om epigenetik.

BARFmycat
2010-03-27 12:06
#38

#36

Ditt resonemang är helt logiskt för mig, men jag tycker ändå att det är lite märkligt eftersom en kanin innehåller allt en katt behöver eftersom de ges intakta (lever, njure, mage, hjärta osv) och kött. Men det kanske är för lite kött på kaniner?Tungan ute

Nej inte vet jag, jag förstår, men det låter rätt knasigt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-03-27 13:53
#39

#38

Tamkaniner innehåller bevisligen inte tillräckligt med taurin för att katter ska klara sig på att enbart äta kaniner. Enligt de få undersökningar jag snubblat över som handlar om vad katter äter i det fria så utgör inte kaniner någon nämnvärt stor del (eller snarare så pass liten att den inte syns, om kosten ens innehåller kaniner är de lagda under någon samlingsterm för sådant katten äter sällan eller mycket lite av typ "övrigt" eller "sporadiskt").

[Neko]
2010-03-27 15:59
#40

#39 Låter inte så konstigt att de skulle äta det så sällan i det vilda, en kanin är rysligt snabb. Det skulle väl vara om en katt snubblade över en kaninunge eller en skadad som de lyckas ta en.

BARFmycat
2010-03-27 16:44
#41

#39

fast det är ju jättelätt att få tag i kaninungar, de ligger ju helt still.

Jojo men om jag ska förklara det jättenkelt huir jag tänker så kaniner innehåller kött - kött innehåller taurin. det var det jag reagerade på, jag tror dig, jag tycker bar att det kännslite konstigt. Men men, jag tänkte verkligen inte ge mina katetr uteslutande kaniner hellerTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2010-03-27 19:40
#42

#41

Fast allt kött innehåller inte tillräckligt med taurin. Olika delar innehåller olika mycket och olika inälvsmat innehåller olika mycket. Varför vet jag inte, men det har konstaterats när man har mätt taurinhalt i olika djur och olika delar av dem.

BARFmycat
2010-03-27 19:51
#43

#42

Jaha, där ser man! Livsmedelsverket har ingen taurinmätare va? På "sök näringsinnehåll i mat" menar jag?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-03-27 23:21
#44

#42

Nej, eftersom människan syntetiserar all taurin vi behöver på egen hand anges inte taurinhalt i livsmedelsdatabasen.

Sugiyama
2010-03-28 23:31
#45

#33, 10 % är för mycket 3-5 % är ett bättre riktmärke. Det är a-vitaminerna i levern som inte ska överdoseras.

Angående grönskaker så påstår ju många att hunden även ska äta spannmål. Allt är bara antaganden. Våra grönsaker innehåller inte spårämnen eller särskilt mycket vettigt. Och ja en svältande individ kan säkert påverka sin avkomma men en frisk, välnärd hund tvivlar jag på.

[Neko]
2010-03-29 00:04
#46

#45 Så ca 300-500g per vecka är en lagom mängd, utan risk att överdosera a-vitaminer? Eller ska man sprida ut det på en ännu längre period?

Det är verkligen en hel del att tänka på när man precis börjat med barf, men jag kan iaf säga att han har breddat på sig fint :) Han har inte en insjunken midja längre, och han har fyllt ut vid rumpan. Han har fortfarande inte något fett över revbenen, men det är jag säker på kommer. Från att ha kunnat räkna ryggradskotorna ifrån nacken till svansroten så är det endast några enstaka som syns.

Silvestris
2010-03-29 02:08
#47

#45

Fast vi talade ju om brist. En hund med vitaminbrist är inte en välnärd hund.Flört Även om en individ bara lider brist på ett enda näringsämne kan det ses som svält, svält på just det näringsämnet.

Jag hävdar dock inte att hundar behöver grönsaker, det tror jag inte.

Sugiyama
2010-03-29 18:04
#48

Som jag sa tidigare så har min ena hund varit blodgivare där näringsstatusen i blodet kollats en gång om året och inga brister har uppmärksammats, snarare tvärt om. Med en hund som är liten i maten och svår att få upp i hull tycker jag snarare man kan få brister då man byter ut näringsrikt kött mot näringsfattiga grönsaker.

Om jag ska spekulera i varför vargar äter maginnehåll så är det mer för att få i sig viktiga bakterier snarare än det lilla näringsinnehåll som finns i maginnehållet.

#45, vad väger din hund? Mina som väger runt 30 kg får 50-100 g lever i veckan.

Annons:
BARFmycat
2010-03-29 20:34
#49

#48

Fast det där med vargarna, det är säkert så som du säger, det är jättelogiskt men hur kan vi med 100% säkerhet veta att det inte finns något i de nedbrytna vegetablierna som också är bra för dem?
Så tänker jag i alla fall..Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-03-30 00:31
#50

#48 Jag tror att hans idealvikt är 30kg, han väger 28kg nu och är fortfarande lite för tunn. Då blir det säkert bra att ge honom 50g lever i veckan, eftersom han får köttkross som innehåller lite lever ifrån klass eller nordic (beroende på vart jag handlat) några gånger i veckan. Jag får kolla hur mycket lever det faktiskt innehåller, det kanske inte behövs något extra.

Elcyion
2010-03-30 00:36
#51

Jag tror inte att nordic oxkross innehåller någon lever. Dels står det inte på innehållsförtäckningen, dels kan min honkatt som inte tål nötlever, äta deras ockross utan problem.

Medarbetare på jack russel terrier

[Neko]
2010-03-30 01:39
#52

Det kanske det inte gör. Klass gör det har jag för mig, så jag antog att nordics också gjorde det. Men uppenbarligen inte :)

Elcyion
2010-03-30 02:28
#53

Det är lite skillnad mellan de olika köttkrosserna. Hade varit mycket enklare om de hade valt att ha i samma sak i alla.

Medarbetare på jack russel terrier

vallhund
2010-04-04 09:05
#54

Mig veterligen behöver hundar vare sig cerealier eller kolhydrater. Mina får grönsaker regelbundet, dels för fibrerna, dels för vitaminerna o mineralerna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Mastre]
2010-04-07 12:27
#55

Ang. kaninkött och taurin…

Taurin finns i muskelkött, och ju mer muskeln arbetar desto mer taurin. Det är därför hjärta är så bra källa för det näringsämnet. Jag kan tänka mig att tamkaniner har mindre taurin i köttet helt enkelt för att de inte använder sina muskler lika mycket som vilda.

Annons:
BARFmycat
2010-04-07 14:35
#56

#55

Om det stämmer så låter det ju tämligen logiskt!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-05-31 20:53
#57

*putt*

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
2010-06-01 00:54
#58

Svar till Silvestris;

#15

Att vegetabilierna inte är essentiella betyder per definition att katten inte behöver dem. Det utesluter dock inte att de kan ha en välgörande effekt.

Att ge katter vegetabilier med medicinsk effekt anser jag vara synnerligen olämpligt utan veterinärs inrådan. Såvida vi inte bara snackar fibrer (som iofs kan ställa till det, men oftast är harmlösa). Det är möjligt att katter i det fria har en förmåga att söka sig till växter med medicinsk verkan när det behövs, men det är ju inte vad som sker när vi människor matar dem med grönsaker. Det är lite en annan grej.

Nu har inte jag läst hela Pottenger's studie än, men de delar jag har läst kan kritiseras rätt hårt ur strikt vetenskaplig synvinkel. Ingen av hans vetenskapliga studier/artiklar som går att finna i PubMed har med katter att göra heller, tyvärr. Om hans forskning på katter var välgjord den ha publicerats i någon vetenskaplig tidsskrift. - Silvestris

Du sa inte vegetabilier i sig, du sa näringsämnen. Och det finns många outforskade kompisitioner som inte ens är upptäckta än, jag tycker att det är alldeles för tidigt att bestämma huruvida vegetabilier ska finnas eller inte finnas i en sk naturligt anpassad kost.

Jag sa inte att man medvetet ska göra det, jag menade att vissa växter kanske är bra för saker som vi inte ens vet att de är bra för (låter lite flum nu, men känner att jag inte kan förklara på annat vis). Det var en hypotes, eller en liknelse, inget konstaterande.
Ett exempel bara.

Vi kan inte allt. Vi vet inte allt. Vi vet att konsumtion av vegetabilier är lika vanligt förekommande som av kött. Jag tycker inte att man ska rucka på det. Punkt slut, min åsikt och ingen behöver göra exakt som jag säger men så tycker jag.

Så om det inte är publicerat där finns det inte eller? Det finns en hel bok skriven i ämnet, den finns att köpa på Amazon för 120 spänn inklusive frakt, mycket värd investering om du frågar mig. Han bedrev ju forskningen huvudsakligen för att kartlägga mänsklig näringslära, sen blev det något annat under tidens gång, och mer omfattande. Hans studie är ju väldigt gammal, utförd på 40 talet tror jag det var, så många förkastar den ju tyvärr pga det. Att taurin var essentiellt för katter var tex inte känt då.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-06-01 01:15
#59

#58

OK… omformulerar: vegetabilier innehåller inte någonting essentiellt som inte finns i kött. Välgörande kan de dock vara. De vegetabilier vi ger våra katter är inte heller de som de skulle få i sig om de åt mag-/tarminnehållet. Det är nog ganska ovanligt att kattens vilda bytesdjur har botaniserat i grönsaksdisken på ICA.Flört Man kan tro att de är större anhängare av olika slags gräs och halvgräs, nötter, löv och annat som går att finna ute i naturen. Det går tom. att diskutera om gnagarna som huserar vid stall och ladugårdar äter naturlig föda när de äter vårat raffinerade spannmål…

Vi vet inte alls att konsumtion av vegetabilier är lika vanligt som konsumtion av kött. Vi vet mycket lite av den vilda kattens matvanor. Studerar man vildkatter i djurparker finner man att vissa arter äter tarmpaketet, andra inte, några äter tarmpaketet hos vissa bytesdjur men inte hos andra osv. Väldigt ofta lämnas mage och tarm helt och hållet. Går tex. att läsa i Raw Meaty Bones av Tom Lonsdale (infon kommer från en brittisk djurpark).

Om vetenskapliga studier inte har publicerats kan det indikera att de inte håller tillräckligt hög vetenskaplig standard och eftersom Pottenger varit duktig med att få sin humanforskning publicerad får jag inte ihop det med att han helt enkelt skulle låta bli att få sin omfattande kattstudie (allt som behövts är egentligen en artikel som sammanfattar) publicerad av någon vetenskaplig tidsskrift. Dock är boken på väg hem till mig as we speak så det blir intressant om boken håller samma standard som utdragen hållt.

God vetenskap gjordes även på 40-talet så att forskningen är gammal är i sig inte ett skäl att förkasta studien. Dock är det mer troligt att man finner brister i den vetenskapliga metodiken i en gammal studie än i en nyare… i synnerhet om studiens huvudsyfte inte ens var att observera i det här fallet katter.

BARFmycat
2010-06-01 18:47
#60

#59

Det lät bättreGlad

Är det observationer på stora eller små kattdjur?

Vad gäller studien, jag har bara hört några som viftar bort den som en fluga bara för att den är gammal, själv tycker jag att den är jättebra. Jag hade önskat lite mer specifika detaljer om själva fodret katterna fick, men det kommer du nog märka själv så snart du läser den.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Silvestris
2010-06-01 20:25
#61

#60

Både stora (eller stora, största var lo) och små kattdjur observerades.

BARFmycat
2010-06-01 21:19
#62

#61

Det är ju fullt möjligt att de gör så just för att de lever i fångenskap och har gott om mat också. Mina egna katter och alla andra katter jag haft möjlighet att observera äter alltid maginnehållet, det enda som lämnas ibland är gallblåsan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
spikes
2010-06-08 10:43
#63

20,jag har alger därifrån som jag ger och har gett mina gamla hundar,dom mår jättebra av det,men det ska vara bara 1 tsk i maten annars blir dom dåliga i magen,det sätter igång magen snabbt om man ger för mycket.

BARFmycat
2010-06-08 12:49
#64

#63

Vad kul att höra av någon som provat!
Vad är det för skillnad på hundarna när du ger det och när du inte ger det?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-06-08 16:58
#65

64,Gamla hundar kan ju behöva tillskott,och jag ser det på rörlighet päls och glans i ögonen,speciellt under fällning pälsen kommer tillbaka snabbare,vilket kan ta längre tid då dom är gamla.

BARFmycat
2010-06-08 17:44
#66

#65

Fast det var inte det jag frågade, vad mäskre du för skillnad på dina hundar före algtillskottet och efter?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

spikes
2010-06-08 22:46
#67

66,egentligen ingen alls eftersom dom får ett fullgott färskfoder,men en omplacering jag fick hem som jag förde över på färskis fort som attan,blev jättefin i pälsen ögon och hela hunden kom ikapp på ett bra sätt med alger,den var svältfödd och hade inte fått någon mat.

Jag skrev detta om gammal hund,för jag vet genom min uppfödare att ger man gamla hundar alger,så blir dom bättre i sin rörlighet och allt annat som jag skrev ner i inlägg 65.Sen skrev jag ju att hundarna får tillbaka oälsen fortare efter en fällning och då menar jag alla hundar jag haft oavsett ålder.

Hoppas jag klargjorde dina frågor denna gången?….

BARFmycat
2010-06-08 23:16
#68

#67

Jaha, då förstår jag. Tack för att du delade med dig av dina erfarenheter!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-06-17 15:57
#69

Jag tror att hundar iallafall (ev de andra djuren också) behöver en del vegetabilier för att få i sig en del nyttigheter som finns i växter men inte i kött/ben.

Dock tror jag att vegetabilierna bör vara halvsmälta eller i puréform till största delen.

Anledningen till att jag tror så här är att hundar äter mag/tarminnehållet på sian bytesdjur och där finns halvsmälta vegetabilier. Hundar (även vilda hundarter) kan även ibland äta mogna bär och frukter + en del rötter.

Varför skulle de göra det om de inte behövde äta det för att få i sig ämnen som finns där?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Sugiyama
2010-06-17 17:53
#70

Jag ger vom som inte är sköljd, det tror jag ger de näringsämnen hunden behöver. Mina äter grönsaker och bär för att det är gott. Dessutom är de grönsker vi köper så utarmade på näringsämnen att det gör varken till eller från. Jag äter inte ens själv särskilt mycket grönsaker och ingen frukt alls så jag begriper inte varför hundarna ska göra det.

BARFmycat
2010-06-17 19:00
#71

#69

Jag delar din åsikt fullt ut, däremot så behöver de ju inte särskilt mycket vegetabilier.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

AnneN
2010-06-17 19:04
#72

#71 Näe de behöver inte mycket, och absolut inte så mycket som det är i vanliga torrfoder! Utan bara som en liten del av kosten.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

BARFmycat
2010-06-17 19:06
#73

#72

Jo precis, motsvarade maginnehållet på ett bytesdjur som bara har en mageTungan ute

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Heffipeffi
2010-06-17 21:12
#74

#70 Jag förstår att du köper osköljd vom från ngn "privat" slaktare. Köper du hel en vom då, och hur hanterar du den? Stinker den inte fruktansvärt??? Den sköljda vomen som man kan köpa i korv från Jipotimas och Nordic, luktar ju en hel del.

spikes
2010-06-17 23:26
#75

74,Jag har använt oskjöjd vom i många år innan eu,s lagar,och visst tycker man till en början att det luktar vid servering,men det blir man van vid,själv tycker jag inte nordic,s färskfoder eller klassen luktar speciellt mycket mer än färskt rått kött,hur som helst hunden luktar ingenting av det i alla fallFlört

Heffipeffi
2010-06-18 01:04
#76

#75 Du har ingen hund med skägg, förstår jag Flört

Min riesen luktar inte allt för gott efter hon ätit vom (sköljd).

Men som sagt, man vänjer sig. Frågan är bara hur man ska få alla andra att vänja sig också.

Annons:
Sugiyama
2010-06-18 21:24
#77

Jipotimas säljer mald osköljd vom fast jag köper mest från Bravo som har praktiska vomburgare. Jipotimas säljer även flakad vom men det äter inte mina hundar. Många hundar äter inte grönsaksmix och inte heller hela magar. När jag jagar så är det inte precis magen dom ger sig på i första hand när dom får undersöka räntan.

Heffipeffi
2010-06-18 21:46
#78

Är Jipotimas osköljd?? Det visste jag inte. Men det är ju bla därifrån jag köper, så då är det ju inte så farligt med lukten då. Jag har också provat flakad vom. Hundarna och katterna äter den, men jag tycker att den luktar lite mindre än den i korv.

spikes
2010-06-18 23:49
#79

77,Om det inte är sköljd,så har dom troligtvis behandlat den på annat sätt,för vom direkt från slaktdjur är olagligt att sälja idag pgr av eu,ska kolla in deras sida i morrn så får jag se hur det ser ut…..

Silvestris
2010-06-19 00:02
#80

#79

Inofficiellt vet jag att hmhmhmhmhm inte följer reglementen när det gäller vom.

exitingsvillemo
2010-06-19 02:29
#81

Min Amris fick alger från Alg-Börje pga av sina eksem.

Vi hade provat ALLT till honom utan resultat, men när vi började med algerna så försvann eksemen helt och kom inte tillbaka.

Dessvärre så är det så, att det finns höga halter jod i algerna, och huruvida det är bra eller dåligt vet jag inte.

AnneN
2010-06-19 02:38
#82

#81 Om höga halter av jod är bra eller inte vet jag inte, men tydligen så kan brist på jod orsaka bland annat struma (hos människor iallafall, vet inte hur det är med hundar)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Silvestris
2010-06-19 03:14
#83

#82

Överdosering av jod kan orsaka hypertyreos. Kan därför vara bra att hålla koll på jodhalten i just algtillskott.

Annons:
spikes
2010-06-19 10:28
#84

Det stämmer som 83 skriver,man ska alltså bara ge ett kryddmått i maten varje dagFlört

Sugiyama
2010-06-20 00:15
#85

Angående vomen så får man sälja den obehandlad men bara till de som har tillstånd. Detta tillstånd kan du få från jordbruksverket. Det lever kvar sedan galna kosjukan härjade.

Angående jod så är underskott vanligare än överskott. T ex så får Japanerna (männsikor alltså) i sig betydligt högre mängder än vi europerer får och dom lider sällan av sköldkörtel problem vilket är vanliigt här.

spikes
2010-06-20 00:20
#86

65,Som jag förstod det så är det inte helt lätt att få ett sådant tillstånd.

Sugiyama
2010-06-20 18:41
#87

Man ska ha drag- eller jakthund och så kostar det pengar.

chapp
2010-08-16 22:36
#88

Apropå maginnehållet på bytesdjur. Min hund fällde en höna som han sen fick äta upp, styckad. Han ratade maginnehållet och tarmar, totalt ointressant.

Jag tror inte hundar behöver grönsaker eller syrat maginnehåll. Min hund har klarat sig 4 år utan en endaste grönsak, inte heller äter han bär frivilligt. Han är en jaktspets.

BARFmycat
2010-08-16 23:29
#89

#88

Jaså? Intressant!
Däremot så går det ju inte att basera hela hundsläktets behov av vegetabilier i kosten på vad din hund valde att äta vid ett tillfälle.

Jag vet många hundar som äter grönsaker frivilligt och både katter, hundar, vargar och illrar som ätit maginnehållet på bytesdjur de fällt eller givits.

Min mening är att jag inte tycker att man ska vara för snabb på att bestämma vad som är naturligt och vad som inte är det. Det finns inget bevis för att de här djuren inte behöver vegetabilier, det enda man kan ta för givet är det sättet de äter på och alltid har ätit på. Vilket varierar beroende på vem man frågar.

Jag hade nog också varit av åsikten att de inte behöver vegetabilier om jag inte själv vid upprepade tillfällen med flera olika indvivider av olika arter sett samma betéende upprepas.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-08-17 17:05
#90

Hundar äter ju en massa saker som vi inte serverar. T ex hundar som lever i byar och strövar fritt får en stor del av sitt matbehov tillfredställt av att äta avföring och matavfall. Läser man Coppingers bok "Dogs" så är mycket av hundarnas beteende format av att äta mat med lågt näringsvärde. Ska vi börja ge våra hundar avföring också för att vara säkra på att de får i sig allt de behöver?

Annons:
BARFmycat
2010-08-17 18:02
#91

#90

Beror på vilken avföring och så länge den är fri från parasiter, många hundar äter ju hästbajs och det förstår jag fullt ut eftersom det är nedsmälta vegetabilier och det innehåller mycket näring. När jag haft hund har jag inte hindrat dem när de velat äta hästbajs i alla fall.

Mina egna katter ger jag maginnehållet från Jipotimas kaninmagar, och det är ju egentligen bajs innan det blir komprimerat. Jag hittade även lite pluttar i de magarna som jag inte gjorde mig besvär att ta bort, så jag kan ju i alla fall stå för att mina katter faktiskt får äta "bajs".

Men jo, många hundars naturliga ätbetéende har nog vi människor mixtrat lite med, men att vargar kan äta frukt och grönt frivilligt i det vilda tycker jag säger en del.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

[Neko]
2010-08-18 03:01
#92

#91 Jag låter inte mina hundar äta hästbajs, eftersom jag inte vet om hästen fått någon medicin, blivit avmaskad osv. Däremot får de mumsa på tex harpluttar bäst de vill :)

chapp
2010-08-19 00:29
#93

Min hund är ju faktiskt ett bevis på att en hund kan klara sig med bästa hälsa utan grönsaker. Kan han det så kan säkert många andra hundar det. Däremot, och det är något helt annat, äter de gärna det mesta de får framför nosen, särskilt om de är hungriga. Hundar är precis som vi omnivorer, dvs de kan äta allt MEN det betyder inte att varken vi eller hundarna mår bra av att äta allt. Vi äter ju gärna chips tex, men vi får ju faktiskt diabetes av sådan stärkelserik mat om vi har den genetiska förutsättningen för just det. Vi människor äter mycket "skit" som vi borde låta bli. Bara att det är så svårt att låta bli eftersom det smakar gott i stunden.

chapp
2010-08-19 00:42
#94

För att förtydliga: om jag har en gin o tonic framför mig på bordet och sveper den, betyder det att jag hade ett näringsmässigt behov av den? Eller en chokladbit, en seg råtta? Naturligtvis inte. Jag vill bli lullig, känna den lite skarpa kininsmaken, få en smak-kick av chokladen… Inte tillfredställa mina näringsbehov.

Vad jag behöver i form av näring och vad jag vill ha är två skilda ting. Ibland. Ibland vill jag ju ha en sakftig stek, precis som min Chapp vill.

BARFmycat
2010-08-19 13:01
#95

#92

Nej, klokt. Jag kan tillägga att hästbajset jag lät slinka ner kom från hästar som jag vet inte går på någon medecin eller hade något annat oroväckande i sig (som kan komma ut)Tungan ute

#93

Du vet inte hur det skulle påverka om din hund var i avel i flera generationer. Det kanske inte syns på den första individen, men kanske på de nästkommande. Ska man inte avla så spelar det kanske egentligen ingen roll om man ger grönasker eller ej, men jag väljer att göra det för att vara på säkra sidan. Då jag vet att just mina katter faktiskt äter maginnehåll på sina bytesdjur, och för att jag observerat samma betéende hos flera andra djur.

Tycker nästan att du besvarat din egen fråga;
Djur äter det som de tycker är gott, det är inte nödvändigtvis samma sak som är bra för dem.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Sugiyama
2010-08-19 19:49
#96

Jag fattar fortfarande inte varför det skulle visa sig efter flera generationer om hunden inte ätit grönsaker. Vad finns i grönsaker som inte finns i kött, ben och lever? Jag kan köpa enzymer och bakterier men därför ger många vom, det räcker fullt tillräckligt.

BARFmycat
2010-08-19 23:28
#97

#96

Kanske något som inte blivit upptäckt än. Precis som att en outforskad komposition i vindruvor är giftigt för katter, så kan det faktiskt finnas en outforskad komposition i vegetabilier som kan visa sig vara av värde.

Alla gör som de vill, men jag tänker inte ta några risker eller få höra att jag i efterhand gjort fel som inte gett dem grönsaker.

Det finns ingen forskning om detta än, så varken ja eller nej-sägare kan vara 100% säkra på att just de gör rätt.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
exitingsvillemo
2010-08-20 02:56
#98

Enligt forskning på vargar så äter dessa inte magsäcken på bytesdjuret. Dom kan äta magväggen men inte innehållet i magsäcken, det tycker jag säger ganska mycket.

Ett vilt djur som, trots att de inte alltid är lätt att få mat, ratar detta. Bör man isåfall lägga till det om man vill ge sin hund naturlig föda?

Ge grönsakerna på sidan om isåfall och låt hunden välja själv om den tycker det är önskvärt.

Sugiyama
2010-08-20 16:07
#99

Ja det är min poäng, jag avråder inte från att ge grönsaker men hävdar att det är onödigt. Har man däremot en hund som är underviktig eller växer tycker jag inte man ska fylla ut maten med grönsaker. Sen träffar jag på folk som slutar med BARF för att det är så jobbigt att hålla på att mixa grönsaker, dyrt blir det också. Jag hör till den kategorin och blev så glad när jag fick belägg för att jag inte behövde ägna en em i veckan till att fixa grönskaksmix.

BARFmycat
2010-08-25 13:15
#100

#98

Du kan inte visa var man kan läsa den forskningsrapporten?
Det var helt ny information för mig

Problemet med att lägga på sidan är ju att djur äter ju inte alltid det som är bra för dem, eller de äter snarare sällan det som är bra för dem. Det är exakt samma fråga som jag får nästan dagligen, "Men om min katt väljer att äta Whiskar framför rå klyckling så måste det ju vara för att Whiskas är nyttigare?". Nej.

Jag har aldrig sagt att någon är tvingad till att ge grönsaker, eller att om man inte ger grönsaker så fallerar hela BARF:en, jag känner mig bara inte tillräckligt allvetande för att våga påstå att jag helt kan eliminera grönsaker utan att det påverkar mina djur på något vis.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: