Annons:
Läst 299 ggr
F
2/26/23, 6:48 PM

Har gul MUSH bytt recept? Sedan en tid tillbaka vägrar min katt att äta Mush

Hej, vi har köpt 7.5kg lådan av gula mush i ett år och det har alltid fungerat bra. Vi köpte en ny 7.5kg låda i början av februari och Leo åt i början (men behövde bli manad att äta) men sedan några dagar tillbaka luktar han bara på Mush'n och sen går han iväg. Vi köpte en påse SMAAK från arkenzoo och den vill han äta.

Personligen så tycker/tror jag att köttbullarna från Mush ser och luktar annorlunda ut jämfört med 6 månader tillbaka, har någon annan märkt av det också? Vi tycker de luktar illa både som fortfarande fryst och som tinade.

Känns lite trist vi har nu ~6kg Mush i frysen som ignoreras. Vi har prövat att lägga hans favoritgodis (Dreamies) på mush'n men det fungerar inte, han luktar och sen går han iväg. Han ignorerar till och med Dreamies och de älskar han! Jag har en kompis vars katt också ignorerar Mush nu och den katten är en tjockis som slukar allt så vi både är fundersamma vad som händer.

Hjälp, tankar, tips vad vi ska göra. Vi funderar på att mixa 50-50 eller 25-75 med Mush och med SMAAK från arkenzoo för att försöka förbruka de 6kg som ligger och samlar damm i frysen.

Länk till SMAAK köttbullar
https://www.arkenzoo.se/smaak-raw-complete-cat-adult-kitten-1-kg?81298

Komplett färskfoder för kattungar och vuxna katter med lite högre energibehov. Fodret har läcker smak av kyckling och fläsk
  • Redigerat 2/26/23, 6:49 PM av FlyingAppa
Annons:
Uppkatten
2/26/23, 6:53 PM
#1

Det enklaste är nog att du går in på tillverkarens hemsida och mejlar dina frågor till deras kundtjänst. På det sättet tror jag att du får sannast svar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Maria
2/26/23, 8:05 PM
#2

De katter jag haft har varit periodare när det gäller mat. De har gillat Mjau kanske något år sedan har det plötsligt blivit stop och då har ex. Latz varit nya favoriten osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

S
2/27/23, 7:13 AM
#3

Det har hänt att mina katter har ratat Mush i flera dar och bara ätit torrfoder. Då har jag också funderat på om innehållet ändrats, men sen har de velat ha igen.
Men oftast delar de på två bullar per dag. Ibland blir det en och ibland tre beroende på hur gärna de vill ha.
Jag funderar också på om de äter olika mycket beroende på hur magarna fungerar. De blir lite tröga av Mush ( pga benen, antar jag) och ibland kanske de känner själva att det är läge att äta lite mindre

S
2/27/23, 8:17 AM
#4

#3: Men i den senaste påsen ser bullarna blekare ut, så jag vet inte.

Uppkatten
2/27/23, 3:19 PM
#5

Jag tänker att det kan vara bättre att kolla med tillverkaren, än att försöka "lura" i katten maten (genom att t.ex. blanda den med annat).

Det kan ju vara så att katten med sin känsliga nos upptäckt att något inte är riktigt bra med maten, och då är det ju bara dumt att försöka "lura i" katten samma mat.

OK att maten är dyr, men blir katten dålig av den så är det ju ännu dyrare med veterinärbesök.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

F
3/2/23, 12:03 PM
#6

Tack för alla svar, vi kör en period av SMAAK och sen får vi se om Leo vill äta Mush igen efter ett tag. Ska dra iväg ett mail till MUSH också.

Annons:
S
10/29/23, 1:02 PM
#7

#6: Det skulle vara intressant att få veta hur det gick även om det var ett tag sen som du startade tråden.

Nu ratar mina katter gul Mush, så jag undrar också om receptet eller råvarorna har ändrats.

Upp till toppen
Annons: