Annons:
Etikett03-katt
Läst 2427 ggr
Mona22
2012-06-04 16:46

Kan man göra såhär?

Vill gärna att mina katter ska äta mer naturligt och har därför börjat ge dem lite riktigt kött.

Då den ena äter för mycket om maten är framme jämt har jag fått dela upp det under dagen.

På morgonen får de torrmat, rc-maine coon till coonen och kitten till rexarna.

Sedan till middag får de kycklinghjärta och lever och sedan på kvällen torrisar eller mjukmat.

Kan man göra så eller måste man variera mer ? med vad isåfall? Att helbarfa kan jag inte då jag inte är så insatt i det.

Annons:
BARFmycat
2012-06-06 19:44
#1

Kul att du börjat intressera dig för en mer naturlig utfodringsmöjlighet!

Jag skulle råda dig till att först fråga dig själv varför du ger just RC MC till coonisen och kitten till rexarna. Maine Coons har inget särskilt behpv av foder som ingen annan katt har, det finns med andra ord ingen anledning alls att ge Maine Coon något särskilt foder. Kattungetorrfoder från diverse kända kattmatspruducenter innehåller i alla de fall jag granskat ändå mindre näring än blötfoder från Mjau, vilket är precis vad jag skulle rekommendera dig till att ge katterna istället för torrfoder. Det kommer att göra det mycket lättare för dig att sedan fasa in dem på att helt äta BARF om det är ditt mål, men framförallt så kommer de att äta mycket mer näringsriktig mat, och få i sig vätska med maten istället för bredvid den, som katter är fysiologiskt anpassade till att få.

Du kan inte ge mer än 30% av deras totala kost i form av okomplementerat kött, då riskerar de att få brister. Så som det ser ut idag får de 50%(?) av sin kost i kött som du inte kompletterar och det är inte så bra. Minska ner antalet köttgivor till varannan middag istället så går du säker. Lever skulle jag råda dig till att inte ge alls om du inte helBARF:ar, eftersom katterna då riskerar att få i sig för mycket A-vitamin. När man helBARF:ar måste minst 5% och max 10% av kosten utgöras av lever för att de ska få i sig den mängd A-vitamin de behöver, men eftersom du redan ger kattfoder som innehåller tillfredställande mängd A-vitamin så kan de riskera att få överskott på det eftersom vitaminen är fettlöslig, och därmed lagras i kroppen och kan överdoseras.

Du kan annars ge vilka köttsorter du vill, förutom fisk som jag av flertalet skäl starkt avråder från att ge, det är bara lever man kan överdosera. Om katterna äter för mycket ben kan de bli förstoppade, men ger man endast någon kycklingvinga någon eller några dagar i veckan utöver sitt vanliga foder bör det inte utgöra någon risk.

I den här tråden kan du hitta tips på enkla recept du kan använda dig av om du vill ge mer kött till katterna såhär i början än de 30% man kan ge utan att behöva komplettera;
http://barf.ifokus.se/discussions/4fb274a0d3b4fd181e005ed1-kansliga-magar

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mona22
2012-06-06 20:08
#2

Tack för svar. Anledningen till att hon får maine coon är för att hon gärna skippar att tugga. hon sväljer gärna helt. De andra får kitten för den är fetare.

Vill så gärna att de ska äta riktigt kött då man märkt hur länge de klarar sig på det. Har även gett lite köttfärs och kyckling och de är mätta och belåtna hur länge som helst och gnäller inte efter mer.

Har kollat recepten du lämnat i länken. är det för en vecka? Måste man dela exakt per dag eller kan man variera men att man får med det du skrivit ? tex, köttfärs ena dagen och annat nästa.

BARFmycat
2012-06-06 20:43
#3

#2

Då skulle jag verkligen rekommendera att du helt går över till blötfoder. Att katten sväljer för stora bitar med mat som dessutom är torra ökar risken för att de kräks eller blir dåliga och gasiga i magen.

Hur länge reseptet räcker beror ju på hur mycket katterna äter och hur ofta man ger, de ska ha ca 2% av sin kroppsvikt i mat om dagen. Det jag skrivit blandar du ihop och sen portionerar du ut det i lämplig mängd, det är ingenting som du ska dela på eller mixtra med, då blir det obalanserat.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Mona22
2012-06-06 20:51
#4

Ok. hon tuggar dessa stora kulor men mindre sväljer hon bara. Känns inte som hon blir mätt på mjukmat bara. Hon håller sig ett tag men börjar skrika efter mer efter ett tag och  då har hon endå ätit tills hon är mätt.

Ska köra på ditt recept och se hur det blir Glad

tack!

Upp till toppen
Annons: