Annons:
Etikett03-katt
Läst 5137 ggr
mathildajnilsson
2012-05-15 17:22

Känsliga magar

Hejsan!

Jag har två stycken innekatter som är 6 år gamla, en siames och en oriental. De har ätit torrfoder hela sina liv och har haft stora problem med tandsten. Veterinären har rekommenderat ett foder som förebygger tandsten som de nu ätit under en längre tid.

Den ena katten har nu på senare tid fått problem med magen. Han har ofta diarré och är ganska matt i pälsen. Veretinären har nu rekommenderat ett foder till honom för känslig mage.

Den andra katten äter fortfarande det "tandstensfodret" som veterinären har rekommenderat då han har väldiga problem med tandsten och till och med tandlossing.

Båda katterna kräks mycket i perioder och då är det inte gräs och hår som kommer upp utan otuggaad mat som de precis kastat i sig.

Jag känner att jag måste göra något då det är så uppenbart att deras små magar inte mår bra. Jag har ganska nyligen suttit mig in i BARF och hade mer än gärna gått över till det. Dock är min kunskap bristfällig och jag vet inte hur jag ska gå till väga.

Borde jag halv-barfa? Ska jag gå över till blötmat först? Är tandsten ett problem som ofta förekommer och finns det ett smidigt och skonsamt sätt att förebygga detta? Känner mig lite halv dum med alla desa frågor men behöver verkligen veta.

Oerhört tacksam för tips och rekomendationer!

/ Mathilda     Glad

Annons:
BARFmycat
2012-05-15 20:09
#1

jag vet inte vad det är för foder din veterinär rekommenderat som är mot tandsten eller för känsliga magar, men det enda sättet att bli av med tandsten från grunden är att få katterna att jobba med sina tänder. Det gör de inte om de äter torrfoder, även om det är en inbiten myt. Om magen är känslig så gäller det att ta reda på varför, min gissning är att det är för att din katt äter för stora bitar otuggat foder. Kategori 4 katter tenderar att hetsäta, så det är inte ovanligt att de kräks som påföljd.

Både för tandstenens och magarnas skull skulle jag rekommendera att du åtminstone börjar ge blötfoder, torrfodret tycker jag att du ska sluta med helt. Bra blötfoder är Mjau, Husse och Bozita. De är fria från spannmål, som ytterligare bidrar till dålig munhygien och irriterat mage och tarm.

Utöver blötfodret vore det bra om du gav lite kycklingvingar eller kycklingmage, det är bra stimulans för tänderna. Upp till 30% av kosten kan utgöras av dessa.

Jag vill poängtera att halv-BARF:a är ingenting man gör om man int evet hur man helBARF:ar, eftersom man måste komplettera BARF:en även om den bara ges till hälften, det är ändå tillräckligt mycket för att kosten ska bli obalanserad om man inte balanserar BARF biten. Ska jag bli lite anal tycker jag inte att man BARF:ar om man inte kompletterar det man ger, då blir det ju bara "Rå Föda" och ingenting som är Biologiskt Anpassat", dvs bara att man ger rått kött ibland. Och BARF är liiiite mer än såTungan ute

Däremot så kan jag bjuda på två recept som du kan använda dig av om du vill halv-BARF:a, det är ingenting man helBARF:ar på livet ut men duger om man kompletterar med blötfoder vid sidan av;

80g lever
120g hjärta
2 äggulor
760g färs (variera gärna mellan nöt, fläsk, kyckling och lamm alternativt vilt)
**5g äggskalskalk eller benmjöl

eller80g lever**
120g hjärta
2 äggulor
765g kycklingvingar

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Elcyion
2012-05-15 21:53
#2

Min ena honkatt hade jätteproblem med tandsten. Jag skrapade henne hos veterinären 1 gång/år (han ville inte söva henne oftare) och åkte på 20 dagars penicillinkur varje gång pga tandköttsinflammation Rynkar på näsan Vi gjorde precis som du, följde veterinärens råd och jag gav henne tandstensfoder. Inte blev det bättre av det.

Bestämde mig för att prova barf, och det har jag aldrig ångrat. När jag fick honkatten att äta spannmålsfri blötmat (eftersom hon i början vägrade att äta allt utom torrfoder) alla målen, försvann "mirakulöst" all tandsten. Jag har inte behövt skrapa hennes tänder på 3 år Skrattande

Så om jag vore du, skulle jag börja med att få dem att äta en spannmålsfri burkmat och under tiden börja läsa på om BARF. Håller med barfmycat att halvbarf inte är enklare än helbarf. Den måste fortfarande vara balanserad.

Medarbetare på jack russel terrier

mathildajnilsson
2012-05-17 10:05
#3

Tack så mycket för svaren!

Det fodret som är mot tandsten heter "Hill's t/d Dental Health" och det andra fodret mot diarré heter "Royal Canin GASTRO INTESTIAL".

Katten som äter fodret för känslig mage och diarré har nu ätit det i drygt en vecka och imorse hade han blod i avföringen efter han hade ätit sin frukostmåltid.

Detta är ju verkligen inte bra och vi tänker kontakta veterinären snarast för att se vad det är som är fel. Är det något speciellt ni tycker att jag ska fråga eller framföra?

Jag undrar också om varför inte BARF är mer uppmärksammat och rekommenderas av vetrinärer? Är det endast av kommersiella skäl, att veterinären bara vill sälja sina produkter?

Borde inte veterinärer med en sådan lång utbildning och erfarenhet tänka lite "outside the box"?  Tungan ute

/ Mathilda     Glad

Elcyion
2012-05-17 12:02
#4

Veterinärer kan egentligen inget om foder. Tyvärr. Vissa djursjukvårdare har gått på "foderutbildningar", men de anordnas av foderföretagen själva.

Det roliga är att de säger att katten är en karnivor, och rekommenderar ändå foder med stora mängder spannmål.

Medarbetare på jack russel terrier

mathildajnilsson
2012-05-18 15:36
#5

Okej, ännu mer frågor. Nu har vi varit med katten hos veterinären och känner mig som ett enda stort frågetecken….

Veterinären avrådde med bestämdhet att ge våra katter rått kött beroende på att det är bakterier i köttet som de inte är vana vid att få (?). Vet. drog parallerller mellan människan som heller inte ska äta rått kött beroende på bakterierna (vad har människan med saken att göra undrar jag?).

Katten har nu fått antibiotika Flagyl 200 ml, 1/4 tablett två gånger dagligen. Han får även ett nytt foder som heter: Royal Canin HYPOALLERGENIC, små mål 3-4 gånger om dagen (1 tsk-1 msk per mål) och vi ska öka successivt till normal mängd inom 3-4 dagar. Om diarrén inte ger med sig inom 3 dagar bör vi kontakta vet. på nytt. Dieten ska pågå i minst 7 dagar, längre om vet. så föreskriver.

Vet. föreslår dessutom hemlagad diet: kokt mager fisk eller kokt magert kött eller kokt kykling/höna.

Jag känner mig inte jätte förvånad över vad veterinären hade att rekommendera när det gäller foder och är heller inte jätte imponerad över deras trångsynta sätt att se på saken då det var BIG NO på hela BARFgrejen. Just nu är jag väldigt förvirrad bara och vill ju bara min katts bästa.

Bör jag följa vet. råd och ge det här fodret till katten tills magen "lugnat sig", har visserliger svårt att tro att magen kommer lugna sig bara för att jag får ett nytt torrfoder med lika mycket skit i som det gamla.

Tanken slog mig om katten nu skulle bli sämre av någon anledning för att jag inte följt veterinärens råd gällande fodret och gått en egen väg (den rätta, haha) om det påverkar försäkringen, alltså bara för att jag inte gjort som veterinären sagt?

Guuud, sån röra i huvudet just nu….

/ Mathilda     Glad

BARFmycat
2012-05-20 17:52
#6

#5

Okej, jag brukar inte säga såhär, men din veterinär har fel. Bevisligen fel. Om det var så som hon sa, skulle alla vi som BARF:ar få döda katter och alla katter som går ute och har möjlighet att fånga egna byten skulle också dö. Alla vilda kattdjur världen över skulle också dö. Det är inte så, och det är ingen idé för dem att ens försöka få det till att det är så för de är motbevisade, punkt slut.

Och du kan ju upplysa din veterinär om att folk äter råbiff och sushi på resturanger världen över utan att bli dåliga.. Så vi tål visst rått kött. Nu kan jag bara tala för mig själv, men jag har själv ätit rått kött från alla olika sorters djur utan att bli dålig. Så jag tror nog (läs vet) att katter kan göra det.

Om man ger "diet" bestående av kokt magert (och varför i hela fridens namn ska det vara magert?) kött/fisk/kyckling så får inte katten i sig alla näringsämnen den behöver, och det är ju kansk einte så fördelaktigt om katten är sjuk och behöver bli frisk. Dessutom så finns det ingen fördel alls med att ge fisk till katt, jag har hittills inte hört en enda motivering till varför man vill ge fisk till katt, och söker fortfarande med lykta och lampa efter en. Då är det betydligt bättre och skonsammare att börja ge nöt/fläsk/lammfärs i enlighet med det receptet jag gav dig ovan.

Jag kan inte råda dig till att bestrida veterinärs rekommendation, men jag kan ju bara säga att om det hade varit jag och min katt, så hade jag struntat fullkomligt i vad veterinären sa om foder och kört på min BARF som vanligt. Det är lite annorlunda för din katt som inte är van vid att äta BARF, men just därför rekommenderar jag att börja med lamm, nöt eller fläsk, de är väldigt skonsamma för magen. Att ge det som färs gör även att det är väldigt lättarbetat. jag tycker att det är självklart att man ska följa deras råd om medecinering, men när det gäller foder litar jag inte alls på vad de säger, särskilt när de verkligen gång på gång bevisar att de inte har en aningom vad de pratar om.

Om det påverkar försäkringen vet jag inte, det har jag svårt att tro men för att vara säker kanske det är bäst att du ringer ditt försäkringsbolag och hör efter?

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Silvestris
2012-05-20 21:19
#7

#5

Försäkringsbolagen tar ju alla möjligheter de kan för att inte behöva betala ut ersättning. Däremot är det ju väldigt svårt både för veterinären och för försäkringsbolaget att bevisa att du inte har följt veterinärens foderrekommendationer.

NettyS
2012-06-27 12:50
#8

Jag kan inte låta bli att berätta att jag hamnade på den här sidan efter att min veterinär sagt åt mig att ge kött till mina katter. Hon sa också att det till och med är bättre att ge den billigaste blötmaten än det dyra torrfodret som mina kissar får!! Googla på BARF sa hon. Det finns veterinärer som tänker utanför boxen tydligen :-)

BARFmycat
2012-07-10 18:42
#9

#8

Åh, det finns hopp!
Vad hette veterinären? Många söker med lampa och lykta efter veterinärer som törs tänka utanför boxen!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: