Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 6321 ggr
Urkraft
4/23/11, 4:14 PM

[k] Färdig BARF eller färskmat?

Hejsan, en gröngöling på området ska hämta hem två kattungar i juni…

Jag är inne på helhetshälsa och inte ska husdjuren då heller ha läskigt torrfoder! :)

När jag hade hund för ett antal år sedan hade vi en nära åf som jag köpte vom, ris, hirs och bovete av men nu undrar jag med katterna, vad ska jag köpa om jag är en som inte gillar att fixa eller laga mat ens åt oss människor? ;) Jag gillar enkelt OCH hälsosamt. :)

Min sambo fiskar en del så de kommer att kunna få färsk fisk emellanåt, ger man den rå eller kokt? Med eller utan ben?

Vi bor i Stockholm (norr om).

Har även en OT-fråga om kattlådan, vill gärna ha det miljö- och kattvänligt, samt dammfritt, någon som har erfarenhet av detta: http://www.katter.nu/katter/tester/stroer/forbranningspellets.htm

Tack på förhand och glad påsk! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Annons:
Bogart
4/23/11, 6:00 PM
#1

Tyvärr så finns det inget färdigt färskfoder till katt. Jipotimas har ju i och för sig sin kattkorv, vilket de själva påstår vara ett komplett foder, men jag och många andra tycker inte alls att det är det.

Du kan ju dock använda kattkorven och andra malda halvfoder som bas (typ Klass köttkross) och sedan tillsätta annat. Just Jipotimas kattkorv + Klass köttkross kompletterar varandra väldigt bra, så att ge det är nog en väldigt bra bas.

Fisk är inte så lämpligt som kattmat, så det skulle jag inte ge mer än som godis ibland. Havsfisk kan man ge rått med ben och allt, men insjöfisk bör tillagas för att undvika parasiter, och då ger man självklart inte de tillagade benen. Fast som sagt, fisk bör inte vara en stor del av kosten till en katt.

Nu finns det i och för sig lite delade meningar om fiskens vara eller icke vara, och det finns dem som ger en hel del fisk till sina katter. Det är dock inte något jag skulle rekommendera.

Jag har hört om flera som är nöjda med att använda pellets i en Peewee-låda/Husses ECO-låda (Husses är samma sak fast billigare), men många katter vägrar använda något annat än sand. Risken är helt klart större att katterna utför sina behov på fel ställen när man använder pellets istället för finkorning klumpbildande sand. Fast om katterna accepterar pellets så är det ett jättebra alternativ!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Urkraft
4/23/11, 7:33 PM
#2

Tack så mycket för uttömmande svar Bogart! :)

Jag får helt enkelt leta efter en återförsäljare som säljer båda märken, brukar de ofta göra det? Namnet klass minns jag från hundtiden… är lite rostigt på husdjursfronten idag! :)

Fisk blir godis! Och jag ska kika på Husses ekolåda *hoppas det funkar med pellets* :)

Tack så mycket återigen! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/24/11, 2:30 PM
#3

#2

Jag brukar ta en heldag och göra i ordning mat åt katterna och frysa in portionsvis, så är det bara att ta fram en påse på kvällen och tina i rumstemperatur under natten så är det färdigt att servera på morgonen, så kan man förvara resten i kylen sen.

De flesta brukar tycka att det är roligt att hålla på med maten åt katterna, man blir taggad när man ser hur bra det mår, och sen blir man riktigt inbiten och springer alltid till köttdisken för att kolla om de har fått in något roligt eller om det är extrapris på något!Tungan ute

Tyvärr så måste man ju pilla lite för att få ihop maten, om det är npgn tröst så är det svårast i början innanman fått in rutin och vana men sen går det superlätt. Du kan annars kombinera Mjau, Bozita eller Husses blötfoder med 50% kött, då behöver du inte balansera upp kosten på köttsidan så länge du ger minst 50% färdigkomponerat foder.

Det de flesta är rörande överrens om är väl att torrfoder inte har i en katts kost att göra, dels pga uttorkningsrisk och pga försämrad tandhälsa och smältbarhet.

Fisk ska absolut inte finnas i en katts kost av en mängd olika skäl, den främsta är att det är starkt allergiframkallande och beroende på vad dina katter har för gener kan de reagera på en gång med allergi eller så kan det dröja några år innan allergi visas, men har de väl fått allergi blir de aldrig av med den och det är mycket större risk för att de får flera foderallergier när den första väl etablerat sig.
En annan är att fisk innehåller för lite E-vitamin för att konservera de fleromättade fetterna, katten måste vid intag av fisk använda sitt eget E-vitaminförråd för att fetterna inte ska oxidera (härskna) och det leder till slut till E-vitaminbrist vilket kan orsaka att fettet i kattens egen kropp börjar oxidera och detta sjukdomstillstånd kallas gullfettsjuka och är en mycket smärtsam sjukdom. Fisk är dessutom väldigt näringsfattigt och innehåller inte alls den sammansättning av protein, fett, vitaminer och mineraler som katten behöver.

Jag vet inte om du planerade använda ris, hirs, bovete eller något av de andra spannmålen du nämnde i dina katters kost men det är inte nödvändigt att ge en katt spannmål, tvärtom så mår de bättre om de inte får några alls. Vill man kan man ge en liten del grönsaker och frukt istället, och de bör helst vara frysta, ångkokta eller kokta innan servering för högsta smältbarhet.

Hoppas det här kan vara till nytta för dig i ditt val om vad dina katter ska få växa upp med för mat!Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
4/25/11, 11:00 AM
#4

Åh stort tack för all info!!

Om jag skulle blanda färdigmat med kött, vad för kött är att föredra? Vilken färdigmat är bäst (är väldigt anti alla "medel" i människomat och djuren ska väl inte ha det sämre)?

Jag är superhälsosam och arbetar med hälsa men som sagt, tycker det är riktigt tråkigt att laga och pyssla även med människomaten - gör det så enkelt som möjligt men ekologiskt och nyttigt. ;)

Spannmål rekommenderades då min hund var sjuk, tror inte det är föda vare sig för människa eller hund/katt faktiskt. :P Min son har autism och vi har uteslutit sådant som spannmål/gluten, mjölk och soja… vilket ledde till ett stort tillfrisknadehopp.. sidospår! :) Men jag är mycket påläst gällande människoföda och tror många av våra (och djurens) sjukdomastillstånd skulle avhjälpas med rätt kost, men först och främst med frånvaron av gifter/kemikalier.

Torrfoder kommer inte på fråga men kött och lite grönsaker låter sunt! :D

Jätteintressant angående fisken, finns mycket att lära!!

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/25/11, 11:26 AM
#5

#4

Vilket kött som helst egentligen utom fisk och skaldjur, lever ska du inte heller ge för stora mängder av då det dels kan orsaka A-vitaminförgiftning eftersom det är så rikt på A-vitamin, och dels så blir många katter beroende av lever och vill inte äta något annat om de får för mycket. Men man ska inte vara rädd för att ge lever, de måste ha minst 5% i sin kost för att få i sig balanserat med A-vitamin om man bara ger kött. Ger du blandat med blötfoder behöver du inte ge lever.
Variera så mycket som möjligt om du har möjligheten, alla köttsorter har olika värdefulla egenskaper!

De blötfoder jag nämnde tycker jag är de som är bäst. Mycket kött, inget spannmål och inget socker. Euroshopper har ett bra foder, kycklingpaté. Ser ut som dom här Sheba-förpackningarna, men det är lite dyrt. Bozita har väldigt många roliga smaker också, du kan se hela Bozitas sortiment för katter här, Mjaus sortiment här, och Husses sortiment här. Akta dig noga för Whiskas, de har något i sitt foder som gör katterna beroende, jag vet flera stycken som tagit hem någon burk "bara för att prova", och sedan äter katterna ingenting annat!Obestämd

Du kan läsa här vilka grönsaker du bör undvika som är giftiga för katter.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

BARFmycat
4/25/11, 4:33 PM
#6

jag kom på att om du verkligen vill göra det enkelt för dig kan du beställa produkter från TC Feline, de gör ett komplett mineralpulver som det bara är att strö på köttet man ger och vips så har man en balanserad måltid till katten. Mer om deras produkter kan du hitta här.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
Urkraft
4/25/11, 6:57 PM
#7

Åh detta forum är ju en guldgruva för nybörjare! :)

Men det uppstår bara fler och fler frågor haha, hur stora köttbitar och hur dyrt kommer det bli när jag är ekonörd, hur mycket ska de äta per dag, vad är svältdag, vad matar ni veteraner era katter med osv? :P

Sista tipset lät särskilt intressant om det är ett gott alternativ till att blanda allt själv! :) Är det bara mineraler i produkten och finns den väl tillgänglig i Sverige?

Bara säga till om jag frågar för mycket men tycker det är bökigt att hitta allt när jag knappt vet vad jag letar efter! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Urkraft
4/25/11, 7:47 PM
#8

Oh såg i en annan tråd att nöt inte heller var bra! Så det är gris och kyckling som gäller? Vilt?

Är det rent kött som gäller om jag inte kör ren BARF utan blandar, eller är hjärta likvärdigt?

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/25/11, 11:07 PM
#9

Tack, det är det vi försöker jobba mot att varaTungan ute

Ja det blir ofta så med BARF, det blir bara mer och mer frågetecken!
Köttbitarna bör vara så stora som de kan vara, det ger stimulans när katterna äter. Det som avgör hur mycket mat de ska ha är hur mycket de väger, en vuxen katt ska ha ungefär 2% av kroppsvikten i mat, växande, dräktiga och digivande mer. Man kan aldrig säga exakt hur mycket mat en katt behöver, det kan vara otroligt individuellt. Det bästa är om man ger dem ungefär vad man tror är lagom och sedan känner på hullet om det känns bra. Skit i vågen, BARF omsätter mer muskelmassa och då väger katterna mer. Mina katter vägde tex 8kg styck när de åt kommersiellt foder och då var de riktigt feta, nu väger de fortfarande 7-8kg men är i utmärkt skick.

Kattungar kan man ju ge mat så ofta som möjligt, och så mycket de vill ha, det är BARF:ens motsvarighet till fri tillgång. Min kattunge åt ca 200g kött om dagen när han var liten, nu får han 100g, kastrerad utekatt.

Ger du ekologiskt kan det tyvärr bli dyrt, jag ger mina katter i princip det billigaste köttet jag kan hitta just nu pga min ekonomi, det blir mellan 2-5;- per katt och dag. Att jämföra med tex Hills som kostar ca 5,25;- om dagen. Addera till det att BARF har högre smältbarhet än något annat foder så de skiter ut mindre av dina pengar rent utsagtFlört

Svältdag kan du hitta all information om i den här tråden.

Jag ger mina katter mest kyckling och fläskkött, ibland lamm när jag har råd och lite älg någon gång ibland. Det blir mest skivspill av fläsk, kycklinglår/vingar, styckad hel kyckling, revben av gris och lammgrytbitar. Innan jag var medveten om olika allergiriskar gav jag allt sorts kött. Jag har däremot på senare tid insett att jag nog missförstått risken med allergi i samband med utfodring av nötkött, så jag tar tillbaka det jag yttrat om nötköttsallergi. Det går att ge nötkött och det är inte mer allergiframkallande än vad kyckling eller fläsk skulle vara, men det är viktigt att man inte utfodrar med enbart en köttsort, för då ökar risken för allergi mot det som man utfodrar mest med. Det bästa är helt enkelt att variera. Men inte med fisk, som sagt.

Vad beträffar tillskottet jag länkade till så får du läsa dig till om den produkten själv, det enda jag vet är i princip att det bara är att strö över vanligt kött, vidare instruktioner medföljer produkten och all info finns att läsa på hemsidan. Men du får nog beställa det från dom, jag vet inte någon i Sveriga som säljer det men du kan ju såklart googla.

Du kan ge vilket kött du vill utom lever (endast i begränsad mängd). Njure kan du också vara lite sparsam med eftersom det också är lite A-vitaminrikt, men inte lika mycket som lever.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
4/26/11, 8:00 AM
#10

Tacktacktack för alla svar! Börjar känna mig lugnare med frågorna (just nu! :D)!

Kommer bli superkul att ge dem kött med, "man" har ju liksom tappat känslan av att tamkatter ska kunna tugga och slita av sånt! Indoktrinerade av industrin som på alla andra områden. Cool

Har ju en hel månad på mig nu att läsa på mer och köpa in saker, sparar den här tråden och återkommer säkerligen med fler frågor. :P

Tack igen! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/26/11, 11:18 AM
#11

#10

Varsågod, hoppas det kommer gå bra med nya kissarna!

Och jodå, det kan dom!Flört

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
4/26/11, 3:56 PM
#12

#11 Tack, vilken härlig video - kissekatten ser verkligen ut att njuta i sitt rätta element!! :)

Haha nästa fråga, kan jag ge mina katter kött med ben i ibland trots att jag fuskBARFar? :P

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Bogart
4/27/11, 1:00 AM
#13

#12 Självklart kan du det! Att komplettera ett foder som ger dåligt med tandmotion med råa köttiga ben är jättebra att göra. Skrattande

Lycka till med de framtida katterna!

Med vänlig hälsning

Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.

Annons:
Urkraft
4/27/11, 7:09 AM
#14

#13 Ja så självklart egentligen! Tänker väl bara att tamdjur evolutionerat från sin natur - men köttben ska det bli! :D

Tack så mycket Kajsa och Sarah, era svar och tips är ovärderliga! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Urkraft
4/29/11, 7:50 AM
#15

Tjattjat :P

Om jag nu ska blanda med blötmat - vilket av ovan nämnda är allra bäst innehållsmässigt (eller är det same same?), Mjau, Bozita, Husses?

Avståndsmässigt är Klass bökigare, Mjau finns överallt, Bozita inom hyggligt cykelavstånd och Husse kör hem :P Men jag vill ändå ha mat jag kan ge med riktigt gott samvete. :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/29/11, 10:08 AM
#16

#15

Jag tycker Husse har trevligast innehåll, särskilt exclusive-sorterna som verkligen bara är kött och inget annat utom tillsatta vitaminer och mineraler. Om du undrar vad "karragenan" är som står med i deras innehållsförteckning, kan jag berätta att det är en rödalg som de använder istället för förtjockningsmedelGlad

Annars är det väldigt close call.. Tex så innehåller Mjau bitar med nötfärs Kött och köttbiprodukter (nötkött minst 4%), mineraler, ägg och äggprodukter, grönsaker, och Bozitas motsvarighet bitar i gelé med nötfärs innehåller Kyckling, nöt (minst 4%), gris, mineraler, ägg, paprika, ß-1,3/1,6-glukaner. Husses läckerbitar biff innehåller Kött och animaliska biprodukter 45% (av vilket biff 16%), mineraler, karragenan.

Men varför välja mellan de olika sorterna? Blanda! Om man har tre märken som är så jämna tycker jag man kan blanda lite, framförallt så har inte alla märken samma smaker. Bozita har tex ren och kaninsmak på sina foder, det har inte Mjau eller Husse. Genom att blanda olika märken så undviker man att katten blir beroende av ett märke och bara vill äta foder från det, och genom att blanda så många olika köttsorter som möjligt minskar man risken för foderallergier.

Jag såg nu att Husses små patéburkar (de på 100g) innehåller socker, köp inte dom utan håll dig till de där stora burkarna. Men kontrollera alltid innehållet på ett foder innan du köper detTungan ute

Och det är ingen som klandrar dig för att du frågar mycket, tvärtom! Tänk vilken bra tråd det här kommer bli att läsa för andra osäkra människor som vill börja BARF:a!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
4/29/11, 10:20 AM
#17

Haha stort tack för alla utförlig svar!! Jag är noggrannt insatt i människomat, väldigt anti mot kemiska tillsatser osv men vad katter mår bäst av (sammansättning) alternativt blir sjuka av har jag dålig koll på (tex det om fisk, äggvita mm).

Dock anser jag det tydligt skadligt och förkastligt att proppa i socker i djurmat såväl som människomat. :/

Häftigt med viltsmakerna och visst har du rätt, det här blir en tråd att bokmärka för nybörjare! Annars får du kopiera dig själv, vet hur svårt det är med skriftlig rådgivning särskilt, med alla upprepningar. :P

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

BARFmycat
4/29/11, 11:06 AM
#18

#17

Det är sånt som man lär sig med tiden, det är svårt att kunna allt på en gång. Jag gav själv mina katter fisk det första året jag BARF:ade, och jag har inte förens ca ett halvår tillbaka slutat ge mjölkprodukter.. Man lär sig något nytt nästan varje dag, det är helt otroligt!Tungan ute

Ja och det är totalt förkastligt till katter, de har inte ens smakreceptorer som registrerar sötma!Förvånad

Jag har faktiskt ingenting emot att upprepa mig själv, det är då informationen fastnar! Informationen om fisk har jag däremot börjat kopiera, det är nästan var och varannan dag man får tala om det för någon..Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
4/29/11, 11:51 AM
#19

Ja vad är naturligt? Inte ska människor dricka komjölk heller, den är till för växande kalvar! "Steroider för kalvar" :O

Men fisk är något vi lurats i från start att det är kattmat, vad märkligt…

Haha nä jag är lite lik dig, ger mycket rådgivning kring kost vid autism och ADHD mm samt näringstillskott för människor - bli rmycket upprepningar eftersom alla fall är egna och det sparade vill aldrig riktigt passa in! :D Tur att det finns eldsjälar på alla områden! :)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Urkraft
5/2/11, 6:38 PM
#20

Nästa fråga! :) Hur ofta ger jag katterna köttben att tugga på om jag kör blötmat + kött? Och vilka ben är bäst (om det är skillnad)?

Ringde nämligen "Husse" idag för att beställa mat (varför är de alltid på konserv?) och Eco-lådan. Då undrade damen på andra sidan om jag inte skulle ha torrfoder för kattungar eftersom de behöver mer tuggmotstånd. Jag sa att jag ska ge dem ben men hon ville ändå skicka ett smakprov på torrfodret. :P

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Annons:
BARFmycat
5/2/11, 6:57 PM
#21

#20

Jadu, du kan ju egentligen ge så mycket du vill. De kommer nog inte äta hela benen i början. Och kycklingben brukar vara bäst att börja med, de är mjukast. Sen kan du börja ge revben, fläskben och oxsvans.

Behöver kattungar mer tuggmotstånd än vuxna katter? Jaha, det var något nytt som jag gärna velat haft motivering till!Tungan ute
Ta du det där torrfodret och ge till fåglarna eller något, för kattmat tycker jag inte att det är tjänligt till. Tror de hade både fisk och spannmål i det.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Urkraft
5/2/11, 10:43 PM
#22

Kycklingben blir det då!! :) Oxsvans låter lite kul :P

Jag tror hon menade att alla katter behövde mer tuggmotstånd hehe men jag är också anti torrfoder och sa även att jag inte ville ge fisk. Får ge bort det till någon som ändå inte bryr sig, som jag gör med människoprodukter innehållandes läskiga tillsatser. ;)

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth. //Albert Einstein

~ Se med öppet sinne ~

https://urenergi.wordpress.com/

Upp till toppen
Annons: