Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2616 ggr
[MyCassie]
2013-09-30 21:24

BARFa FORL katt

Jag har läst och läst och läst om BARF för katt men jag blir inte klokare på det. 

Jag behöver någon som förklarar i simpla termer om vad en katt ska äta från dag till dag och hur mycket en katt på 5,6kg skall äta varje dag.

Tex våran hund skall ha runt 700g-1kg varje dag och där varierar man mellan nöt ena dagen, kyckling andra, vilt en annan osv. Lärde mig den biten på BARF gruppen på fb. Antar det är likadant på katter men annan mängd?

Men vad ska katter ha punkt för pricka? 
Hur mycket ska han ha? 
Hur kan ett veckoschemana se ut? 

Ben kan han inte krossa så det blir benmjöl för han.

Jag behöver någon som förklarar detta simpelt för mig och inte säger läs här och läs där för gudar ska veta jag har läst några månader nu men blir inte klokare. Var lika lost på BARF på hundar tills en snäll tjej förklara det enkelt för mig, då var BARF för hund inte lika mycket vetenskap längre.

Uppskattar verkligen om någon kunde hjälpa.

Annons:
vallhund
2013-10-01 03:17
#1

Har du läst http://barf.ifokus.se/discussions/52448a62ce12c437d50007ca-k-hur-tillredaserveraforvara-barf där finns recept o länk till fd sajtvärden BARFmycats pedagogiska videor i ämnet. Katt BARF är inte min starka sida.

PS vill du att jag redigerar rubriken på något sätt? DS

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[MyCassie]
2013-10-01 09:22
#2

Tackar, den länken missade jag och det lät väldigt enkelt med att BARFa en katt. Speciellt om man läser #1s måltidsgiva. 

Men eftersom jag måste ge våran benmjöl så kan jag väll strö på benmjöl på något mosat kött?

Får en katt i sig alla nödvändiga ämnen om den äter lever, hjärta, njure och annan kött samt benmjöl? 

Något tillskott man ska lägga dit?

vallhund
2013-10-01 09:41
#3

Vi får hoppas att någon kattBARFare, eller insatt läser tråden o ger dig bättre svar.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Heffipeffi
2013-10-01 11:20
#4

#2 Det som mest skiljer kattens från hundens barf är att katten MÅSTE ha taurin i kosten, vilket finns i allt muskelkött, men mest i hjärta. Minst 10% hjärta, brukar man säga. Grishjärta innehåller mer taurin än kycklinghjärta. Katter brukar heller inte klara av lika mkt ben som hundar, men du hade ju ändå tänkt ge benmjöl. Katter ska heller inte ha så mkt grönsaker.

Sarah-S
2013-10-01 11:49
#5

Det här receptet började jag med som ny

1 kg muskelkött
350gr hjärta
50-100gr lever
100gr "övrigt" (jag brukar ge mer hjärta som övrigt)
4 äggulor
9gr kalcium (1msk benmjöl = 1,5gr kalcium)

Jag köper Standardts Benmjöl på nätet eller i zooaffären

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[MyCassie]
2013-10-01 14:48
#6

#3 Din länk funkar inte.

#4 Ok, så det är mycket viktigt att han fr i sig hjärta iom taurin, Men behöver inte köpa några tillskott så länge man serverar hjärta någon dag? som tex åt hundar vid en del färskfoder måste man köpa tillskott för att de ska få i sig alla näringsämnen.

#5 Gav du det varje dag?

Allmän fråga, vilka affärer säljer lever, njure, hjärta osv? CityGross finns inte här så det går bort.

Annons:
Sarah-S
2013-10-01 15:42
#7

#6 Nej jag gjorde en röra av det receptet och frös in i dagsportioner om ca 120-150 gr. Och tinade upp en per dag till katten

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Heffipeffi
2013-10-01 16:20
#8

#6 Om du ger hjärta behöver du inte ge taurin som tillskott. Vilka tillskott menar du att man behöver ge om man ger färskfoder till hund? Jag barfar mina hundar och ger inga andra tillskott än laxolja. Ger du ett färskfoder som ä helfoder t ex VoH, Fodax, Nordic, mfl ska du inte behöva tillsätta ngt heller. De är helfoder.

[MyCassie]
2013-10-01 18:20
#9

#8 Nej det vet jag men det finns färskfoder som behöver kompletteras minns bara inte namnen på dem, de säljs här i norr i alla fall och är framtaget just för slädhundar. Men det är en annan tråd.

Heffipeffi
2013-10-01 18:47
#10

Då är det inte vad man brukar kalla färskfoder utan säkert ett tillskottsfoder.

Sarah-S
2013-10-01 18:52
#11

Det finns flera varianter hos tex VoH där det rekommenderas att man kompleterar med bla Omega 3 vid behov

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

VildaVittra
2013-10-01 21:45
#12

#9 Är det Mush du menar?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
2013-10-02 00:35
#13

#12 Nej. Men återigen är det inte färskfoder denna tråd handlar om.

Annons:
VildaVittra
2013-10-02 00:45
#14

#13 Mush har barf.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[MyCassie]
2013-10-02 11:28
#15

#14 Jag vet men för att få tag i Mush måste jag åka 40 mil.

jollycox
2013-10-02 13:46
#16

#6 Jag brukar köpa hjärta och lever på ica eller willys. Njure brukar jag inte ge men har sett att ica har.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[kattberget]
2013-10-02 21:41
#17

Hoppas detta är tillräckligt inom trådens ämne: Hur är det med lever till katter, ser det i grundreceptet (som verkar bra!)… har hört att lever kan bli giftigt i för stora mängder för en katt?

Sarah-S
2013-10-02 21:43
#18

Man ska hålla sig runt 5%, mindre om man använder lammlever då det innehåller högre halt av Retinol Man kan överdosera lever

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

vallhund
2013-10-02 22:10
#19

#17 Lever innehåller A o D vitaminer, de är fettlösliga o kan därför överdoseras utan att överskottet försvinner ut med urin/avföring.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

CelsiusT
2013-10-03 09:27
#20

Inälvsmat går fint att köpa i vilken mataffär som helst, dock är det inte säkert att dom har inne då det inte är så stor efterfrågan på det. Men pratar men med personalen så brukar det gå att få dom att köpa in. Ring din butik så löser det sig nog ;P

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
[MyCassie]
2013-12-10 23:42
#21

Har börjat introducera BARF mer till katten nu men han har fortfarande kvar sin Bozita då han inte kan äta så mycket BARF iom att det är kämpigt för han att tuggakött tex. Men han uppskattar verkligen när han får rå kött, kyckling är favoriten. :)

Upp till toppen
Annons: