Annons:
Etikett03-katt
Läst 2699 ggr
jnielsen
9/26/13, 9:26 PM

[K] Hur tillreda/servera/förvara BARF?

Jag är ny här och superintresserad av att börja BARFa katterna här hemma. Hanen går sedan några veckor tillbaka på blötfoder och kycklinghjärta/kycklingvinge vid sidan av. Honan äter Orijen torrfoder och lite blötfoder när hon blir sugen. 

Jag har hittat dessa procenttal för att räkna ut hur mycket av vad som barfen ska bestå av: 65% muskelkött, 10% ätbara ben, 10% hjärta, 5% lever, 10% övrigt. Av detta skulle katten få 2-3% av sin kroppsvikt.

Jag undrar hur man gör för att räkna rätt och servera, mixar ni ihop allting? Eller bestämmer man sig för att göra kanske 2 kg mat och räknar ut och väger hur mycket av allt det ska vara och fryser in? Hur delar ni upp fodergivan per dag?

Jag förstår inte hur man ska kunna ge rätt mängd av allting utan att det blir pyttebitar…

Annons:
Silvestris
9/26/13, 10:47 PM
#1

Man kan göra olika. En del föredrar att mala ihop allt till en färdig röra andra försöker att ge så hela bitar som möjligt. Jag kör ett mellanting.

Lunga, lever, hjärta, njure och liknande kör jag ner i köttkvarnen och gör en mix av. Där kör jag i eventuella tillskott också. Denna typ av röra får katterna en gång om dagen. I övrigt får de en måltid med kött (hela bitar eller färs) och en med hela köttben varje dag.

jnielsen
9/27/13, 7:21 AM
#2

#1 så om jag förstår dig rätt så ger du 3 mål/dag? en mix, en kött och en ben? 

Jag har läst att vissa verkar ge enbart en gång om dagen, jag undrar om det hade passat mina katter. Här får de 4ggr/dag och honan har dessutom sin skål med mat framme så länge vi är hemma och kan vakta den från hanen.

Mullemu
9/27/13, 10:27 AM
#3

En gång om dagen är nog mer anpassat för hundar än för katter. Katter äter helst flera små mål om dagen. Jag matar min katt tre gånger om dagen och han väljer oftast själv att dela upp varje portion i 2-4 ättillfällen.

CelsiusT
9/27/13, 11:28 AM
#4

Om du tycker det blir för pyttiga bitar så kan du räkna ut hur mycket katten behöver på en vecka. Så då kanske det blir 42gram hjärta på en vecka istället för 6gram hjärta om dagen. Så kan du dela upp hjärta och lever och dom där andra "smådelarna" på hela veckan istället för att ge lite varje dag. Då kan varje portion som ska innehålla hjärta kanske innehåller 21 gram hjärta (2 dagar/v), eller 10 gram hjärta (4 dagar/v).

Räkneexempel om din katt väger 3kg:
0,02*3000=60 (Total mängd mat om dagen i gram)
60*7=420 (Total mängd mat på en vecka i gram)

Fördelning av mängd mat till katt på 3kg på en vecka:
273gram (65%) muskelkött,
42gram (10%) ätbara ben,
42gram (10%) hjärta,
21gram (5%) lever,
42 gram (10%) övrigt

Medarbetare på westernridning.ifokus

jnielsen
9/27/13, 12:48 PM
#5

#4 Väldigt bra räkneexempel! Så kommer jag nog att göra, räkna ut det per vecka och fördela dagsransoner i frysen.

NatasjaHemby
9/27/13, 4:21 PM
#6

http://www.youtube.com/watch?v=xsUuZLI6Qis

De här hade jag stor glädje av att titta på när jag skulle börja BARFa 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
jnielsen
9/27/13, 6:29 PM
#7

#6 jag ska titta på dem när bebisen somnat!

jnielsen
9/30/13, 2:35 PM
#8

#6 Tack för tipset om BARFmycats videor, de gav bra tips!

jnielsen
10/1/13, 8:44 PM
#9

Jag är lite rädd för att inte få i katterna tillräckligt med vitaminer och sånt som kan leda till näringsbrist. 

Det verkar som att många tillsätter B-vitamin, kelp (som jag inte vet vad det är) och annat till katternas mat och jag undrar varför? Är det nödvändigt eller bara en extra säkerhet? Vilka tillsatser bör man ha?

VildaVittra
10/1/13, 9:34 PM
#10

#9 Jag ger fet havsfisk istället, som strömming. Gammelgubben som jag tog bort för en månad sedan hade inte ätit ett näringstillskott under sitt 24-åriga liv.

Kelp är alger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

jnielsen
10/1/13, 9:52 PM
#11

#10 Tack! Hur ofta gav du fisk då? Det kan man ju tillsätta som "övrigt" då och då…

VildaVittra
10/1/13, 9:54 PM
#12

#11 När det var säsong fick de det varje dag. Kanske en gång i veckan/varannan vecka övriga året.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Upp till toppen
Annons: