bra blötmat utöver Maju/Bozita??
Hej!
Barfar vanligtvis vår kisse, men nu på sommaren äter hon sällan hemma… Hon verkar jaga sin mat. Men ibland är hon sugen :) Får kasta köttet som jag tar ur frysen då hon äter så oregelbundet o vill inte hon ska råka äta mer av något ingrediens typ lever för att jag får sämre koll! Så brukar ge Mjau eller Bozita men hon verkar tyvärr inte speciellt förtjust i detta :( Jag har provat alla smaker med kött, några med fisk men det vill jag helst inte ge… Finns det något annat vettigt märke som innehåller mycket kött o helst inget eller lite spannmål??

Har du testat Brit Care? Finns på Djurmagazinet bla. dom har burkar där de e kött o sås i, min ena katt som inte äter burkmat gillar den, iaf den med kyckling
//Odjuren
www.odjuren.com

Läste nyss om den o försökte googla, men hittade inte så mycket info.. Det är inte svenskt kött i det tror jag? Men kan absolut kika på det när jag är i stan nästa gång :) Tack!

har inte tänkt på om de e svenskt eller inte. För min del e de huvudsaken att min missa äter de då hon får sånt i julklapp.. :P
//Odjuren
www.odjuren.com

Ah :) Oki… Gillar Mjau mycket för att det bara är svenskt kött, känner inte till andra märken som har det…

Icas blötmat i portionsförpackning är ett helfoder som inte innehåller spannmål, fisk eller socker om man köper köttvarianterna. Har dock ingen aning om ursprungslandet på köttet så det kan nog komma lite varstans ifrån.

ICA Basic har en liten portionsförpackning med kyckling och kalkon som inte innehåller varken spannmål, socker eller fisk. Övriga sorter som jag har sett inom ICA Basic innehåller någon av nämnda saker.
Denna portionsförpackning på 100 gram kostar 4 kr, så egentligen ganska dyrt men ger man inte blötmat så ofta så är det ett alternativ.
Varma Hälsningar Helene Andreasson

#6 Påsarna går att köpa i 12-pack och i vår ICA-butik kostar en 12-pack 38:- så det blir strax över 3kr/st. Nästan jämförbart med Mjau i tetra. 🙂

Vet ingenting om påsar var denna "ask" jag menade 🙂

Innehållsförteckning

Tack för tipsen!! Ska absolut kolla in ICAs sortiment nästa gång :)

#8 Ja, då är det två olika sorter vi pratar om innehållet ser ju dock ganska lika ut. 🙂
Jag hittade denna länken till den sorten jag menade…dock dyrare pris i butiken i länken än i min butik.
https://www.icaekangen24.se/pc-18293-342-kattm-m-ktt-i-s.aspx

#11 Aha! Undrar hur många procent som är vegetabiliska biprodukter, men det kan jag ju fråga ica om! Bra att det är mestadels kött!

#12 Det står växttråd/fiber 0,4% så det är försumbart.

4% kött är väldigt lite tycker jag, köttbiprodukter = skräp, skinn/hud, ben, slamsor som kan ha hamnat på golvet osv..
//Odjuren
www.odjuren.com

#14 Vilken sort är det du kommenterar?
Det är blötmat och då är innehållet i princip alltid ca 80% vatten.
I den produkt jag har nämnt så består resterande 20% av MINST 4% kyckling men det finns även fler animaliska produkter i vilket inte på något vis är dåligt för en katt. Ben, bindväv, inälvor, fett, skinn osv är sånt som katten naturligt äter när den fångar sina bytesdjur själv. Dessutom äter de direkt på den skitiga marken…..eller tar du in mössen och tvättar rent dom innan de serveras på ett diskat fat? 😉
Ibland gör folk misstaget att jämföra katter och människor vilket är helt fel. Vi har helt olika tolerans när det gäller bakterier.
Ziwi Peak har också blötmat. Innehåller inga köttbiprodukter.
Dyrt? Jajjemen!
Här är en sort:

#15 Jag kommenterade Icas blötmat.
och köttbiprodukter är sånt som inte går att spåra, bla kött från sjuka djur som inte annars används i någon form utav mat utan bränns som biologiskt avfall.. Och sjuka djur ska inte användas ens i kattmat
//Odjuren
www.odjuren.com

#17 Och var hittar du fakta på det?
Sjuka djur får inte hamna i kattmat så det har du fått om bakfoten.
Köttbiprodukt är sådant som varken är kött eller organ exempelvis blod, fettvävnad, svål, bindväv, märg, mm. Det är livsmedelsklassat och kan även ingå i korv tex.