Annons:
Etikett02-hund
Läst 2054 ggr
[Bolten]
6/12/13, 1:17 AM

Halv barf till hund

 Jag tänkte köra halv barfa eller vad man ska kalla det, alltså torrfoder på morgonen och rått på kvällen (tills jag har kunskap att våga barfa till 100%) kör torrfodret standardt Extra med innehåll: 

ris, bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av lamm), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av gris), animaliskt fett (ister), bearbetat animaliskt protein (köttmjöl av nöt), blodmjöl (gris), morotsflingor, kalciumkarbonat, laktosreducerat vasslepulver

Tror ni det hade blivit bra att köra Sund Hundmat / musch blandat med ben + något varierande på kvällen? Självklart kommer jag variera vilken av sorterna av sund hundmat / musch jag kommer använda i så fall.

Annons:
[Hildegrim]
6/12/13, 10:33 AM
#1

Varför inte köra färskfoder på morgonen och barf på kvällen istället? Färskfoder är ju också ett helfoder. :)

[Bolten]
6/12/13, 2:17 PM
#2

#1 Blir för dyrt och tar för mycket plats =) Musch och sundhundmat är inte ett helfoder ;)

Elahraiah
6/12/13, 7:06 PM
#3

Sund Hundmat är ett helfoder. Det har det egentligen alltid varit, men det framgår mer på de nya förpackningarna.

(I början körde de en rätt hård approach med veckoschemat där fastedag, vitalblandning, och köttben ingick, eftersom de tror på att variation förnöjer, men Ox- & Lammblandningen går alldeles utmärkt att använda som helfoder.)

Jag förstår att det är en ekonomiskt fråga, men så länge du inte fodrar med färskfoder/BARF fullt ut, så är ju chansen mindre att du stöter på de riktiga fördelarna.
I slutändan kan det bli lite dyrare, beroende på vad man har för hund, men den kostnaden sparar man igen i veterinärvårdskostnader, tänker jag. 😉

[Bolten]
6/12/13, 7:13 PM
#4

#3 Vad jag har hört överallt så är de att man måste variera olika sorterna Sund hundmat för att de ska bli ett fullfoder.

Så småningom kommer jag barfa helt men har inte ekonomin eller kunskapen ännu för att ge mig på det ;) Är för tillfället arbetslös men när jag har jobb + tillräckligt med kunskap så kommer jag barfa helt =)

Elahraiah
6/12/13, 7:52 PM
#5

#4 Jo, jag vet att många har fått det som förstahandsintryck. Wiktor (veterinären som skapat fodret) är en stark BARF-entusiast och förespråkar variation. Men det är inte nödvändigt. Många oroar sig för det där med vitaminer och mineraler, och jag kopierar detta rakt av från deras hemsida:

Vattenlösliga:                      Finns i bland annat:
Tiamin (B1)                         Kött*, ägg, njure, lever*, hjärta*
Riboflavin (B2)                    Kött*, lever*, ägg, vom*
Niacin (B3)                          Kött*, lever*, ägg, vom*
Pantotensyra (B5)                Njure, lever*, hjärta*, vom*
Pyridoxin (B6)                     Hjärta*, lever*, njure
Folat (B9)                           Kött*, ägg, lever*, vom*
Cobalamin (B12)                 Lever*, kött*, ägg, fisk, vom*
Biotin                                 Lever*, ägg
Vitamin C                           Hunden producerar sitt eget

Fettlösliga:                         Finns i bland annat:
Vitamin A                           Kött*, lever*, ägg
Vitamin D                           Hunden producerar sitt eget, lever*, ägg
Vitamin E                           Kött*, fettvävnad*, vom*
Vitamin K                           Hunden producerar sitt eget

(*Innehåller oxblandningen, den är alltså komplett)

Min jycke har t ex käkat Sund Hundmats Oxblandning + extra köttben, för tändernas och stimulansens skull, i 8 månader, och har aldrig mått så bra som nu.

Det låter bra, vovvarna dina kommer nog bli så nöjda så. Lycka till! 🙂

[Bolten]
6/12/13, 7:55 PM
#6

#5 Tack så mycket! Då blir de att försöka sig på det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: