Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 2870 ggr
Fifill
6/7/13, 5:22 PM

Katt med njurproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alldeles nyss fått de tråkiga nyheterna att min lille Charlie har njurproblem. Han är tio år gammal och kastrerad. Symptomen är att han tappar muskelmassa och haft kväljningar. Han har länge varit lite överviktig, vägt mellan 6-6,5 kg, men när jag skaffade kattunge förra året så började han och hans mamma tappa vikt bägge två, troligen pga stressen(Charlie har alltid varit dålig på att hantera förändringar, en uppochnedvänd sko brukar få honom att haja till!) . Han var ett tag nere på 5 kg, men nu väger han 5,5 kg och det är enligt vet. precis vad han bör väga. Nu håller han sig där, så han har inte tappat vikt. Men ändå verkat smalare, vet. sa att han tappar muskler.

Nå, så idag tog min mamma med sig honom till veterinären, och fick veta att hans värde ligger på 199. Lite för mycket alltså, enligt vad jag kan förstå. Det ska ligga på 160? Veterinären berättade inte så mycket, det var visst stressigt idag. Men vad jag kan förstå kan det ligga så högt som 1000? Och vilket värde är det egentligen som menas??

Min fråga är: Vad gör vi? Mamma fick köpa hem specialfoder, både torrfoder och burkmat, från veterinären, men är det verkligen det bästa alternativet? Kan man ge BARF istället? Eller bör vi hålla oss till det veterinären rekommenderat?

Charlie äter inte BARF, har ätit mestadels torrfoder hela sitt liv. När jag bodde hemma försökte jag sista halvåret, efter det att jag skaffat kattunge som jag ville helbarfa, få gamlingarna att äta enligt BARF, men det gick inte så bra. Han gillade dock de kött-och grönsaksbullar jag gjorde ett tag. Sedan jag flyttade(för långt bort för att vara behjälplig, tyvärr. Men blir han sämre flyttar jag hem igen!!!!😭) har ingen ansträngt sig tyvärr.

Vad jag förstår, efter en timme på nätet letandes efter info, så behöver han mat med lite protein, lite(inget?) salt och fosfat. Efter lite letande här på barf.iFokus, så tror jag mig förstå att en BARF-diet består av mindre protein och mer fett, och inga ben alls, utan kalcipos istället. Och mycket grönsaker. Och något fosfatbindande ämne?

Är det någon som kan hjälpa mig med ett bra recept till Charlie? Han väger som sagt 5,5 kg, så han ska ha ca 110 g/dag. Hur bör procenten fördelas? Mer hjärta och fett istället för muskelkött? Kan man blanda ister i maten för fetthaltens skull? Vilket kött är fettrikast?Hur mycket kalcipos ska han ha? Vad mer som jag inte tänkt på? Hjälp! Någon som kan förklara?

Annons:
Silvestris
6/7/13, 5:50 PM
#1

BARF innehåller typiskt sett väldigt mycket protein och således mycket fosfor. Salthalten är dock naturligt låg. Det går att BARFa en "njurkatt" men det krävs särskilt omtanke när man sätter samman receptet och det kommer behövas tillskott. Kötthalten kan inte vara så hög som den är i vanliga fall vilket innebär att maten inte, naturligt, kommer innehålla alla vitaminer och mineraler katten behöver.

Man bör ta kontakt med en kostrådgivare för att få ett väl sammansatt BARF-recept.

Fifill
6/7/13, 5:53 PM
#2

Och var finner man en kostrådgivare?

Sarah-S
6/12/13, 3:12 PM
#3

#2 Jag tycker att du skickar ett pm till Silvestris 😉

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: