Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 3719 ggr
Jojo55
2013-05-23, 09:15

[K] Portionsstorlek

Jag håller på att försöka sätta mig in i det här med barf. Jag har två problem med det:

1. Det talas mycket om portionsstorlek. Man resonerar om procent av kattens vikt, ev. dräktighet, steriliserad katt, unge, vuxen, gammal, utekatt/innekatt osv.

Då undrar jag: Om katten får så mycket den vill, kommer den att äta sig överviktig då? Djur i det vilda är ju aldrig överviktiga och när de får sin naturliga föda (barf) borde det vara självreglerande så att de slutar äta när de är mätta och de borde bli mätta när de fått i sig tillräckligt för att täcka sitt näringsbehov tänker jag. Är jag ute och cyklar?

2. Jag har svårt att hitta information om vad jag ska ge mina katter omräknat i vikt istället för procent. Jag har sett många hänvisningar till Matildas kokbok men länkarna funkar inte, googla funkar inte heller. Jag har försökt att få en foderkonsultation av sajtvärden men inte fått något svar. Tips?

Annons:
Kaiia
2013-05-23, 09:21

Jag gissar bara nu, men i det vilda måste dom jaga maten själv, och får då både motion, och begränsat med mat. Jag tror att om din kisse fick äta så mycket hen ville skulle hen lägga på hullet :)

Sajtvärd på Lajv och medarbetare på Ätstörningar :)

NatasjaHemby
2013-05-23, 09:32

1. Angående hullet så är det väldigt individuellt. Har du en katt som har svårt att lägga på sig, alternativt motionerar väldigt mycket, så kan det hända att den mår bäst av fri tillgång. Avelskatter och kattungar skulle jag också låta få äta så mycket de vill ha. En soffliggande kastrat däremot kan säkerligen äta sig överviktig på BARF, även om jag skulle tro att det tar längre tid/är mindre risk med BARF än med t.ex. torrfoder.

2. Jag vet inte om jag missförstår frågan, men du tar din katts vikt x 0,02 (om du nu ska ge 2%) och får den vikten du ske ge per dag.

SE*Simbelmynes

Silvestris
2013-05-23, 10:00

1. Det går inte att räkna med att det är självreglerande. Den vilda eller förvildade katten jagar sin mat. Den bränner oerhört mycket mer energi än en tamkatt som sköts väl och får mat av sin ägare. Jag har en katt som har ätit sig överviktig på BARF. Jag måste hålla strikt koll på hennes matintag annars ökar hon.

2. Precis som sagt ovan, om du ger tex. en katt på 3 kg 3% av sin kroppsvikt i mat varje dag landar det på 3000 g x 0,03=90 g. Det är inte svårare än så. De där 90 g delar du sedan upp på så många måltider du vill över dagen.

Silvestris
2013-05-23, 10:01

Matildas kokbok existerar f ö inte längre. Inte i någon annan form än boken BARF - Mat för en riktig katt.

Jojo55
2013-05-23, 12:18

Förtydligande ang. fråga två, jag menar: Hur många gram inälvor per dag, hur många gram muskelkött, hur många gram ben, hur många gram vegetabilier, hur mpnga gram fett. Och fettet, ger man det separat eller räknar man med att ex. fett muskelkött täcker fettbehovet?

Silvestris
2013-05-23, 12:33

Man ger ca 70% kött, 10% ben, 10% lever/inälvor och eventuellt 10% övrigt. Så räknar man ut var det blir per dag utefter vad katten behöver äta. 70% av 90 g är 63 g.

Sedan måste inte katten äta av allt varje dag. Det viktiga är att katten får i sig det hela över en period om kanske 7-10 dagar.

Annons:
Sarah-S
2013-05-24, 10:07

Jag gör en stor sats utefter basmodellen som #6 beskriver (utgick från 2 kg muskelkött). En sådan sats delas sedan upp i dagsportioner och fryses in och tinas upp för varje dag.
Jag har inte ork att ha koll på hur mycket katten ska ha över en dag eller en vecka och ger alltså allt blandat. En sats räcker ca 1-1,5mån för min katt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Tessera
2013-05-24, 14:25

Jag gör likadant som Sarah-S, blandar och fryser in. För mina Birma-huliganer (en vuxen kastrat och en 'på-vippen-till-fertil' 10-månaderstös) går det åt si så där 250-300 gram om dagen så jag brukar stå och fixa ihop 14 kilo mat som räcker i två månader (2 kg kyckling, 2 kilo kg , 4 kg nöt, 4 kilo kg, 2 kg lamm/kalkon/kanin/annat)

Jojo55
2013-05-25, 00:18

Tack #8! Det var väl typ något sådant jag var ute efter! Men vad är "2 kilo kg"? 🙂 Inälvor?

Nerdysiamese
2013-05-25, 02:46

#2 jag har faktiskt haft lite problem med rekommenadtionen med ge kattungar hur mycket dom vill, min hankattunge på 6 månader är hysterisk när det kommer till mat, han vill äta hela tiden, det spelar ingen roll om han fått dubbla portioner, han slutar inte äta.
Han har en ganska duktig fettpåse på magen nu och jag har försökt vara mer återhållsam med hans mat men vet inte var jag borde sätta gränsen.
Nu har jag ugått ifrån ungefär vad han borde äta när han är fullvuxen och sätter det som gräns för hur mycket han skall äta, men vet inte om det är för mycket eller för lite…

till TS: du får utgå i från grundrekommendationen på ca 3% märker du dock att din katt inte håller hullet så får du öka, eller om den går upp får du sänka (om den inte fortfarande växer förstås)
Min Siameshona är håller inte vikten om jag går under 4% trots att hon är kastrerad, men hon är väldigt aktiv också.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

SE*BeautifulStars
2013-05-25, 21:47

#10 Låt din kattunge äta så mycket han vill. Att han har fettpåse gör inget alls, den försvinner medans han växer och blir äldre. Om han däremot har en rejäl fettpåse när han kommer över 1-1,5 års åldern så bör du dra ner på maten, men annars låt han äta 🙂

Det är så olika hur mycket en kattunge vill äta så ge han mat tills han blir mätt, vilket kan vara uppåt emot 300 gram per dag.

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Mystroll
2013-05-25, 22:41

Lite OT men när ska man börja begränsa sin kattunges matintag?

SE*BeautifulStars
2013-05-25, 22:59

#12 När katten är ca 1 år gammal och börjar bli lite väl rund för att det ska vara hälsosamt, kan man dra ner på den fria tillgången och börja portionera ut lämplig mängd. En så kallad magdyna/gördel får de flesta ragdolls när dem är kattungar och är helt normalt 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad

http://beautifulstars.weebly.com/index.html

Annons:
Tessera
2013-05-28, 09:12

#9 Jag baserar min BARF på 'kattkorv (70% mald kycklinghals, 30% malt kycklinghjärta) eftersom mina huliganer är dåliga på att äta ben och blandar alltså 1 st 500-grams 'korv' med 350 gram hjärta. 500 gram muskelkött, 150 gram lever och lite äggula. Vilket ger 11% ben, drygt 30% hjärta, 9,5% lever (jag använder kycklinglever eller kalvlever, skulle jag använda lammlever skulle jag använda bara motsvarande 5%) och si så där 43% kött.

Upp till toppen
Annons: