Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2043 ggr
[AmstaffLeo]
2013-04-27, 14:14

kycklingklubbor?

Jag har en amstaff på 3 år och vill gärna testa att ge honom en rå klubba. Han har aldrig fått det förut så hur ska jag göra första gången? ska jag ge en mindre bit med/utan benet?? 

Vad är det värsta som kan hända när man ger rå kött och ben? vad ska man tänka på? 

vet ingenting om utfodring av rått kött, är tacksam för hjälp!

Annons:
Silvestris
2013-04-27, 17:57

Just kycklingklubbor kan ju sväljas tämligen hela och fastna så jag skulle välja större ben som hunden inte kan svälja hela.

[AmstaffLeo]
2013-05-23, 12:01

Jag vill kunna ge honom klubba/filé då och då men har aldrig gjort det förut. Ska jag skära en bit utav filén eller ge hela? 

Tänkte om man kan skära till småbitar och ge som belöning när vi tränar, så han vänjer sig vid det. Funkar det?

elut
2013-05-23, 15:54

Hellre att du ger för stor så han inte kan svälja för stora bitar, kyckling och lamm är bra att börja med för de är lättsmällt.
Tror de är bra att låta magen vila en längre stund sen :)
Tror de oxå i början kan spy upp den kanske, men de käkar oftast upp de igen

Fenix_Chicci
2013-05-23, 20:15

En hel kyckling kan vara bra att börja med till en så pass stor hund. Men är han helt ovan vid rått överhuvudtaget så börja med att ge lite rent kött för att se hur magen tar emot det. Sen kan du börja ge ben. 

Om din hund inte blir stressad av det så kan du hålla i en klubba som han får äta av, då kan han iallafall inte svälja del hel, men är inte alla hundar som vill dela med sig av sin mat och då är det bättre att ge större delar som måste tuggas.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annso_
2013-05-23, 21:33

Jag gav min lilla hund ett stort kycklinglår med ben i och trodde aldrig att den lilla hunden skulle få in den stora biten i munnen men ack så fel jag hade…Som tur var så satt jag precis brevid och kunde få tag på biten innan den gled ner i halsen..Så var försiktig även om du tycker biten är stor..Jag vågar inte ge min hund med ben i igen tyvärr :(

[AmstaffLeo]
2013-05-24, 10:55

Tack för svar :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: