Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 2429 ggr
[Grön]
5/14/13, 3:24 PM

vad är barf?

Hej:) jag har läst en del av barf men har inte fått förklarat riktigt vad det är? Ska hunden ha nötfärs endast som mat?

Annons:
Fridaaaa
5/14/13, 3:28 PM
#1

Nej, inte enbart nötfärs 😉 Läs artiklarna här inne, det är ett tips, så får du mer "hum" om vad det innebär 🙂

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Grön]
5/14/13, 4:05 PM
#2

Någon som har räknat ut om det blir billigare eller dyrare att barfa?

Heffipeffi
5/14/13, 4:12 PM
#3

#2 Det beror helt på var du får tag på råvarorna. Ska du köpa allt i affär bir det nog ngt dyrare än ett torrfoder av bra kvalité. Efter hand som maan barfar brukar man hitta billigare inköpskällor. Till mina 2 stora hundar går maten på allt mellan 200-1500 kr beroende på vad jag får tag i råvarorna någonstans.

[Grön]
5/14/13, 4:16 PM
#4

okej:) kan man blanda nötfärs med ett bra torrfoder ibland? eller typ ett mål om dagen?. 

Men undrar om det skulle bli hälsosammare för hunden? kanske är onödigt om det bara blir ett mål om dagen?

elut
5/14/13, 7:28 PM
#6

Och vad barf är , de är bipologisk anpassad rå föda :)

Annons:
Fenix_Chicci
5/14/13, 10:23 PM
#7

Visst kan du ge hunden lite nötfärs ibland som extra tillskott om hunden äter torrfoder, det är bara nyttigt.

Dock förstår jag inte vad du fått ifrån att barf innebär att hunden ska äta endast nötfärs.

Barf betyder Biologiskt Anpassad Rå Föda och bygger på att hunden ska äta det den är skapt för. Alltså animalier från olika djur, allt rått. Kött, ben och inälvor. Vissa, inklusive jag, ger även en mindre mängd vegetabilier.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Grön]
5/14/13, 11:16 PM
#8

Okaaj! bara för att alla snackar om köttfärs. Inte lätt att veta när man inte vet;)

Fenix_Chicci
5/15/13, 2:16 AM
#9

Jag undviker faktiskt att ge köttfärs då hunden inte behöver tugga något när den äter det och då får inte tänder någon rengöring som de får med större köttbitar och såklart ben. 

Men sen är köttfärs oftast billigare så vill man få ner totalkostnaden så kan man ge färs ibland.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

[Raquel.asplund]
5/15/13, 12:11 PM
#10

alltså, är barf att göra själv hundens mat eller räknas även färskfoder som barf?

Fenix_Chicci
5/15/13, 1:32 PM
#11

Jag räknar inte färskfoder som barf då det är malt och vissa sorter innehåller spannmål, lite halva grejen med barf är att hunden ska få tugga och använda sina starka käkar. Men det är klart, färskfoder är mycket bättre än torrfoder.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Eilindra
5/16/13, 12:35 AM
#12

@#2

Nu barfar vi visserligen en liten katt på ca 9 månader och inte en hund, men för oss är kostnaden är nästintill halverad jämfört med hans föregående våt- + torrfoder. Från ca 19 kr/dag till runt en tia/dag.

Fick visserligen slänga ganska mycket av våtfodret i och med att han inte åt upp allt på en gång, så där drar ju kostnaden iväg en del. Torrfodret har han haft fri tillgång till.

Nu äter han oftast upp allt. Bara fördelar, för alla 😃!

sagan
5/19/13, 5:00 PM
#13

Går utmärkt att frysa blötfoder. Fryser man in så mycket katten äter på en dag efter att man öppnat en burk/tetra slängs inget. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: