Annons:
Etikett03-katt
Läst 1872 ggr
[idaskoog]
2013-05-08 20:39

Hur mycket ska man kämpa?

Hej!

Jag har en siameshona på 5 månader som jag gett enbart BARF  till sedan hon var 13 veckor gammal. Hela tiden har det varit krux med maten,först åt hon ingenting alls och var förstoppad och detta resulterade ett besök hos veterinären. Nu äter hon vissa saker ibland. Och tro mig jag är väldigt påläst med BARF och har verkligen provat allt! Olika oljor vägrar hon (för att motverka förstoppning), vilt och nötkött äter hon aldrig,lamm är blä. Det enda hon äter ibland är: äggula,kyckling,kalkon,kycklinglever och kycklinghjärtan. Nu har det gått så långt att jag tillslut ställt fram torrfoder för att försäkra mig om att hon får i sig någonting i över huvud taget. Hur länge ska man kämpa? Hon kan ju inte bara äta lite varannan dag resten av livet?? Kan hon leva på äggula och produkter från kyckling enbart?

Jag tycker det känns hopplöst,hela min vision om att ge bra mat till katten har helt förstörts!

Annons:
VildaVittra
2013-05-08 20:49
#1

Har du provat att ge henne feta köttprodukter som lax, anka och strömming istället för att ge det som olja?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[idaskoog]
2013-05-08 21:32
#2

Nej det har jag faktiskt inte! Men hur mycket lax och strömming kan man ge på 7 dgr då? Tänker på gifter och parasiter som finns i främst strömmingen?

VildaVittra
2013-05-08 21:54
#3

Frys fisken innan så dör parasiterna om du inte vill avmaska. Jag avmaskar mina katter när jag ser att de har mask (och det är inte ofta) och de käkar strömming flera gånger i veckan under säsong. Visst finns det gifter, men det finns det i allt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[idaskoog]
2013-05-08 22:09
#4

Sen har jag även hört att katter inte ska äta fisk? Att detta inte är naturligt för dom??

VildaVittra
2013-05-08 22:15
#5

#4 Det är en rapport där försöksdjuren fick enbart en proteinkälla under försöket. Ensidig kost är inte bra för någon. Om jag inte missminner mig fick man snarlika resultat på lammkött.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
2013-05-08 22:31
#6

Ger du mycket fet fisk måste du tillsätta E-vitamin, annars löper katten risk för pansteatit. Jag skulle dock inte rekommendera att du försöker BARFa och ha fisk som bas. Fisk och kött (som katten är anpassad för att äta) har olika sammansättning vad gäller aminosyror och mineraler.

Om katten är så svår på mat skulle jag lägga BARF på hyllan tills hon växt färdigt. Man kan ta omtag då, de är inte lika känsliga för felnäring när de växt klart.

Annons:
[idaskoog]
2013-05-08 23:29
#7

#6 det var nästan det jag ville höra. Jag är alltså inte värdelös om jag tar eb paus i barfandet? :( jag vill att hon ska ha det bästa men jag går runt och är orolig jämt för att hon äter så dåligt ska man prova bara blötfoder då eller ska jag blanda blöt och torr?

Mystroll
2013-05-09 10:50
#8

Om hon äter blötfoder så skulle jag köra på det =) Och äter hon dåligt av det så kanske det är lättare att först bara låta torrfodret stå framme och ge blötmat två gånger om dagen eller nåt sånt och inte kämpa så mycket med maten ett tag. Sen kan man ju allt eftersom minska mängden torrisar och öka blötmaten.

Tänker att det är lättare att börja med barf sen i framtiden om hon äter blötmat men jag kanske har fel.

Silvestris
2013-05-09 16:26
#9

#7 Det är klart du inte är värdelös, att hon äter är prio 1 och du är mån om din katt som ser till att hon äter. Om hon äter blötmat är det bra att ge det, men det viktigaste är som sagt att hon äter så att hon växer och utvecklas normalt.

[idaskoog]
2013-05-09 18:55
#10

Tusen tack!!

Tessera
2013-05-10 10:57
#11

Instämmer helt i Silvestris svar - du är en bra matte som ser till att din katt äter och mår bra.

Sarah-S
2013-05-18 07:36
#12

Kör på blötfoder istället och gör ett nytt försök när hon är färdigväxt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Upp till toppen
Annons: