Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1740 ggr
Fenix_Chicci
5/1/13, 7:48 PM

Börja med en dag i veckan

Har en hund som äter Vom og Hundemat. Men skulle vilja få in mer rött kött i kosten och även tuggmotståndet så skulle därför vilja byta ut en eller två dagar i veckan mot barfmat. Vet att det egentligen ska balanseras under typ en vecka men känner att jag inte har kunskap nog att barfa fullt ut så vill därför börja såhär nu. 

Så vad kan jag ge under dessa dagar?

Färskfodret innehåller Kyckling, vom, lax, ägg och oxlever.

Sedan utöver det så ger jag lammrevben då och då och byter ibland ut en del av maten mot tex. ett kycklingben. 

Men, hur räknar man ut hur mycket ben man ska ge?

Som jag fattat det så ska ungefär hälften av maten bestå av RKB och då ska dessa ben bestå av 20-50% ben, men hur vet man det?      Hur räknar ni?

Och vad kan man ge övrigt, som rent muskelkött och sånt?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Annons:
[Bolten]
5/15/13, 10:11 PM
#1

undrar samma =)

Fenix_Chicci
5/15/13, 11:31 PM
#2

Nu barfar jag helt och hållet, då hon inte klarar färskfodret längre (för fett och väldigt känslig bukspottkörtel). 

Dessa proportioner har jag: Ca 40% RKB (20% ben totalt ungefär), 40% kött, 5% lever, 15% grönsaker. 

Kommer ge 35% kött sen när jag får tag i njure och då totalt 10% inälvor. 

Ger i princip den balansen varje dag, för får hon får lite ben blir bajset löst och hon gillar inte lever så ger det en liten bit varje dag. Så vill man ge 1-2 ggr i veckan så är det bara att räkna ut dessa proportioner på dagsgivan, enkelt!

Så ger jag äggula och skal nästan varje dag, och blod några gånger i veckan. En dag i veckan får hon strömming eller lax till lunch. 

När jag ger ben så kollar jag bara på ett ungefär att det är lika mycket kött som ben. Och håller koll på bajset så det är lagom fast.  

Köttslagen jag ger just nu är mestadels lamm, nötkött, kyckling och lite gris. Men ska försöka få tag på kanin och till hösten får jag nog tag på älg. 

Såhär ser morgondagen mat ut: 52 gram vom, 48 gram lammrevben, 18 gram veggiemix, 7 gram kalvlever, äggula + skal. Och då får hon allt utom revbenen till lunch, och benen får hon till kvällsmat. 

Kommer även börja ge Standardt Immun 2 gånger i veckan för att vara på den säkra sidan. 

 Men kan säga att det är mycket enklare än jag trodde det skulle vara. Med en del hjälp från "BARF till hund och katt"-gruppen på facebook så gick det mycket lättare än väntat.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: