Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 3805 ggr
Dorkiis
2009-11-23, 11:55

[K] Är dessa värden ok?

Förra veckan gjorde jag en barf-blandning till mina katter som får förljande procentuella värden:

61.5% muskelkött, 21% hjärta, 13% ben och 4.5% lever

Är detta okej att köra eller är det viktigt att tillsätta extra lever så det blir 5% eller mer? Jag kör inte samma recept varje vecka i alla fall, men är mest nyfiken på hur strikt det är nu när jag börjat barfa heltid.

så, teoretiskt sett, skulle man kunna köra på det här receptet hela tiden?

Annons:
BARFmycat
2009-11-23, 14:50

Jag anser att man ska ha lite ångkokta grönsaker också.

Även om katten är carnivor så får dom i sig grönsaker från sina bytesdjur i nedbruten form i det vilda, och jag tror inte att vi har kunskapen än att bara bestämma åt dem att de inte får äta grönsaker. Det finns alltid näringsämnen i grönsaker som inte finns i kött, sen om de är essentiella för katten eller inte går att diskutera. Grönsaker inehålelr även fibrer som katten inte kan spjälka, och det rensar då ut tarmen precis som hår, tänder och fjädrar skulle ha gjort i det vilda.

Jag ångkokar grönsakerna åt mina katter för att bevara så mycket näringsämnen som möjligt, och för att bryta ner cellväggen så de kan ta upp den näringen så bra som möjligt.

Vad använder du för kött? Om det är ett magert kött utan fett tex kyckling eller fläskkött kan du behöva tillsätta fett i annan form som tex olja. Lammkött har mycket fett insprängt, och är ett väldigt bra kött på så vis.

Maxrekommendationen för lever ligger på 10%, och då ska men helst ha mindre, så 4.5% är absolut inte för lite. Rekkomendationen för A-vitamin ligger på mellan 5 000IE- 750 000IE enligt AAFCO.
En IE A-vitamin (retinol) är 0,3ng
1 ng är 3,33IE retinol. Man får använda sig lite av masskonvertering för att lyckas räkna ut vilket värde av retinol man får, något jag tyvärr inte orkar hjälpa dig med då jag är sjukt dålig på matte, men jag tror att 1ng är -10^8 elelr något liknande, dubbelkolla gärna.

Vid barfning på heltid skull jag alltså rekommendera att du blandar i lite grönsaker, typ 10%

Du kan dra ner lite på kött och hjärtat för att få plats med det, ditt köttvärde just nu ligger på 87% och det är relativt högt. Inte för högt, bara högt. jag brukar rekommendera ca 65-85% kött. Av det ca 15-25% inälvor, och ca 20-35% fett, ca 10-20% ben och ca 10-15% vegetabilier

Är benen ben som går att äta hela, tex som kyckling? om de inte får i sig hela benen kan du behöva tillsätta kalk. Enligt AAFCO måste minst 1% av kattmaten bestå av kalk, men du kan med fördel ha mera. 13% ätbara ben är bra, ska du tillsätta kalk kan du ha i så typ 5% av maten består av kalk. Du ser på bajset om det blir för mycket kalk, då ser korvarna lite "torra" ut, man kan se att katten har haft svårt med att få ut dom.Glad

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

JossanH
2009-11-23, 15:47

#1 istället för att tillsätta grönsaker kan man inte ge hela foder djur för att katten ska få i sig lite fibrer och vegetabilier genom maginnehållet? Tex ge hela möss eller små kycklingar?

Sajtvärd på Iller.ifokus

BARFmycat
2009-11-23, 17:30

# 2

Jo det kan man göra, men det blir ändå fel proportioner om man inte utfodrar enbart med foderdjur.

Jag ger mina katter möss och hela fiskar ibland, och de dagar jag ger möss & hel fisk ger jag inga grönsaker. Men alla andra dagar då jag inte ger det får de grönsaker i iskubsstorlek blandat med lite köttfärs innan maten.

Dorkiis
2009-11-23, 18:05

det är kycklingkött de får så då får jag tillsätta lite olja och lite ångkokta grönsaker då =)

Det är nedmalda ben de får i receptet (som är i jipotimas kattkorv), men nån gång i veckan får de varsin kyklingvinge som de äter upp med ben och allt. Men då behöver jag tillsätta kalk?

BARFmycat
2009-11-23, 18:35

# 4

Ja, det får du nog göra för att det ska bli så bra som möjligtGlad

Om jag säger såhär, varje gång jag ger kött som inte innehåller ben, som rent muskelkött, så strör jag lite kalk på i form av pulveriserade äggskal (jag inte ha något benmjöl).
Det ju egentligen meningen att katten ska få i sig ben varje gång den äter kött, och om du då tillsätter lite kalk varje gång du ger kött utan ben så kan du vara säker på att den får i sig tillräckligt med kalk. Jag har även lite kalk i min grönsaksröra åt dem.

Innehåller köttet du ger ben så behöver du inte oroa dig för att de får för lita kalk, och som sagt, 13% av den totala dieten är absolut tillräckligt.Flört

MaalinF
2009-11-23, 19:40

jag tycker receptet ser bra ut och jag skulle inte tillsätta grönsaker. Jag vet dock inte vad den där halva % görnär det gäller levern.

Annons:
Dorkiis
2009-11-23, 19:43

okej tack! Glad

Silvestris
2009-11-24, 00:48

Jag tycker det ser bra ut, även utan grönsaker (som jag inte gett mina katter på år och dagar).

Jag skulle inte heller tillsätta olja (såvida det inte är fisk- eller sälolja som avses). Vill du feta upp maten är det bättre med animaliskt fett. Vegetabiliska oljor tas inte upp särskilt bra av katten utan fungerar mer som smörjande i tarmen. Ganska onödigt om inte katten är trög i magen.

Jojo55
2013-05-12, 19:40

Var får ni tag i möss att ge katten?

vinteralvan
2013-05-13, 13:53

#9 Det finns i de flesta djuraffärer, frysta, oftast som mat till reptiler.

Upp till toppen
Annons: