Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1903 ggr
Cremello
4/29/13, 2:46 AM

Köttfärsfundering

Jag håller på att läsa in mig på BARF och börjar få ett OK grepp på det. Gäller katt.

Behöver de få färs av olika slag eller är det bättre med köttbitar av olika slag med ben utan ben osv? Tänker att det borde vara bättre med "mat" än typ "pure" till vuxna katter :)

(Har koll på det där med hjärta/lever och att proportionerna.)

Annons:
Tessera
4/29/13, 8:00 AM
#1

Hela bitar är bra för tänderna…säger jag som ger ganska mycket färs. ;-)

NatasjaHemby
4/29/13, 9:49 AM
#2

Färs kan vara smart att prova precis när man går över till BARF, om man har katter som inte är vana att behöva tugga sin mat. Men det är absolut inget katten behöver få i sig sedan, så kan du välja så ge hela bitar, det ger lite mer tuggmotstånd.

Färs är däremot ofta billigt, så vill du få ner totalkostnaden så kan du variera mellan färs och bitar. Jag väljer ibland färs om jag vill köpa dyrare köttsorter, som lamm och vilt, för det brukar åtminstone vara lite billigare än de hela bitarna.

SE*Simbelmynes

vinteralvan
4/29/13, 10:21 AM
#3

Jag brukar variera mellan färs och köttbitar. För att min katt ska äta lever så måste jag blanda småbitar av lever i köttfärs annars så äter han inte det.

Tessera
4/29/13, 3:15 PM
#4

Min knasiga Minou älskar malt nöthjärta…men totaldissar det i bitar…och Lord kan inte tänka sig att äta nöthjärta om det inte är malt. Griskött däremot måste vara i bitar, grisfärs är nätt och jämt ätbart…

Men det är mina katter som har sina egna idéer om hur mat ser ut.

Cremello
4/30/13, 4:21 AM
#5

Min lilla fröken älskar all typ av rått kött. Färsen verkar hon gilla lite extra. Fast kycklinghjärta och lever står minst lika högt på listan :)

hulahulla
5/3/13, 8:42 PM
#6

Ja det är lite konstigt det där… vår misse glufsar mer än gärna på bitar av griskött, men mald fläskfärs ratas totalt… Samma med blandfärs, fast hon äter både nöt o fläsk annars. Nötfärs däremot går ner, om det Inte är kravmärkt?! :)

Annons:
Cremello
5/4/13, 6:09 AM
#7

Min lilla fröken har nu upptäckt tjusningen med kycklingvingar. Till en början verkade hon tycka att de var OK, men liiiite besvärliga att ta sig an. Nu glufsar hon glatt och verkar peppad av att tugga ben :p

Upp till toppen
Annons: