Annons:
Etikett13-var-köper-man-barf
Läst 3353 ggr
Jade77
2013-04-30 15:18

Innehåll olika köttkorvar

Hej!

I maj kommer jag att få två kattungar som jag gärna skulle börja ge barf till så snart som möjligt. I början blir det i alla fall en meny med hjälp av några olika korvar som finns på marknaden just nu, bl. a. från Emmzo, Jipotima's, Vom og Hundemat och Musch, lite beroende på vad jag kan få hit och vad katterna faktiskt äter.

Nu märker jag att det inte är lätt att få tag på information vad exakt innehållet är i olika korvar. Ibland blir några delar nämnt tillsammans under exempelvis "hjärta och kött" medan jag vill veta exakt hur mycket hjärta det finns i korven. Detsamma gäller ben. Emmzo har 20-25% ben i många av deras benkorvar och då står det "mald kött och skrov". Om skrov har 30% ben (och 70% benkött) och denna korv bara 20-25%, då måste minst 17% vara annat kött. Men är det muskelkött som är bra nog att räkna under muskelkött procentsatsen?

(kött som är del av skrovet och halsen är också muskelkött, men jag har läst att det är viktigt att också ha en del muskelkött som filér istället för att bara räkna kött från exempelvis skrovet och halsen)

Min fråga är egentligen - är det någon av er som tidigare har lyckats få tag på denna information om olika korvar? Jag har skickat mail till olika märke, men att få svar tar tid och ibland vet återförsäljare själv inte exakt hur innehållet ser ut. Emmzo har ingen egen hemsida.

Jag är främst nyfiken på dessa korvar:

- Emmzos gåskorv "Malt kött och skrov från Gås"(% muskelkött som inte är del av skrovet?)

- Emmzos Krav kycklingkorv (% muskelkött som inte är del av skrovet?)

- Emmzos Viltköttkorv "Köttputs, hjärta, lever, strupe, lunga" (gärna procentsats på allt 😃)

- Jipotimas kalkonkorv "Mald kalkonhals och kalkonskrov". (% ben?)

- Jipotimas kaninkorv "50% Skrov, 35 % Hjärta, kött, njure, 15 % Kaninmage" (%hjärta, %njure, är "kött" muskelkött)

- Musch barf ren med ben (%ben och % muskelkött som inte är del av skrovet?)

Är det någon som har en idé? :)

Tack i förskott!

Annons:
Silvestris
2013-04-30 18:42
#1

Emmzo=Zooprodukter i Simrishamn AB, ring dem och fråga. De kan sina produkter bra och brukar kunna ge detaljerad information.

Tessera
2013-04-30 23:21
#2

Och får du bra svar så posta dem gärna här. 

Viltkorven lär inte innehålla många procent av vare sig lever eller hjärta baserat på hur den är i konsistens och lukt.

Musch har varit otroligt snabba att svara mig.

Silvestris
2013-04-30 23:52
#3

Viltkorven ska enligt vad jag har hört innehålla max 5% lever.

Jade77
2013-05-02 10:28
#4

Tack för svaren hittills :) Kommer att försöka ringa Zooprodukter idag eller imorgon.

Jag har nu fått svar om benandelen i Vom og Hundemats 100% kycklingkorv. Det är 20-25%.

Musch barf har inte hört av sig än.

Tessera
2013-05-02 16:17
#5

Rent krasst så räknar jag hjärta som finns i 'köttblandingar' som extra muskelkött så kaninkorven hade jag räknat som innehållande si så där 175 gram kött. Hjärta är bra kött - att jag sedan måste mala det för att mina huliganer ska vilja äta det är en annan sak. Filér är absolut inte nödvändigt att ge till friska katter och "putskött" fungerar alldeles utmärkt. När jag gör kattmat med viltkött till huliganerna där hemma så består den av Emmzo 'viltkorv', Emmzo 'kattkorv' samt kycklinghjärta och kycklinglever (också från Emmzo…jag är uppenbarligen storkonsument av deras produkter).

Upp till toppen
Annons: