Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1927 ggr
Pennybus
4/26/13, 5:43 PM

Föda upp eget kött

Hej!

Jag och min mamma bedriver en kaninuppfödning och självklart blir det djur vi inte för sålt o.s.v. och vad tycker ni om att använda de djuren till att ge till hunden?

Jag skall skaffa en till hund till sommaren och att barfa denne hade varit ett alternativ jag har behövt plocka bort då det är alldeles för dyrt att köpa in den mängden kött, men nu när jag läst ett annat inlägg här börjar jag fundera om man inte hade kunnat föda upp kaniner för detta ändamålet?

EDIT: 

Självklart slaktar vi djuren innan.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Annons:
VildaVittra
4/26/13, 6:13 PM
#1

Kaninkött är miljövänligt och dessutom nyttigt, så det låter toppen. Kaninmage är ju superbra för oroliga hundmagar.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pennybus
4/26/13, 6:19 PM
#2

Super, då blir det nog det :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

Pennybus
4/26/13, 6:31 PM
#3

Vilka delar av kaninen ska man inte ge till hunden, om det ens finns några delar man inte ska ge? :)

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

VildaVittra
4/26/13, 6:33 PM
#4

Tarmens innehåll och gallblåsan. Var försiktig när du tar ur kaninen, så den inte går sönder.

Är det en stor hund kan du ge kaninen hel, de plockar ur det dom inte vill ha själva.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pennybus
4/26/13, 6:36 PM
#5

Det är en Australian Shepherd som jag uppskattar ska väga runt 20kg som vuxen, hade även tänkt ge till min mellanpudeltik på 1 år.

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

VildaVittra
4/26/13, 6:41 PM
#6

Är det relativt små kaniner ni föder upp så kan ni nog ge dom hela. Annars får du lära dig att stycka och ta ur. På forumet alternativ kan du nog hitta folk i din närhet som föder upp köttkaniner som kan visa hur man gör.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Pennybus
4/26/13, 7:22 PM
#7

#6 Vi föder upp liten rex, samt att jag föder upp whitekaniner och tan, vissa ungdjur slaktas pga bettfel, alltså vid 10-12 veckors ålder, samt att jag har några hoppkaniner/kelkaniner mittimellan hermelin och rex/hermelinrex, kan man ge någon av de hela?

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

VildaVittra
4/26/13, 7:30 PM
#8

Jag skulle säga att väger kaninen max typ 1 kg så kan du ge den hel, i alla fall till aussien. Sedan ger man inte så mycket mat nästa dag istället, då det är ganska mycket mat.

Om du har en hund som slutar äta när den är mätt, så kan du ju ge även större kaniner hela och sedan stoppa resten i kylskåpet/frysen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pennybus
4/26/13, 7:35 PM
#9

#8 Okej, så ungf 1 kg kanin till aussien ena dagen och dagen efter lite annat smått och gott? :) Hur länge kan man förvara kaninen i frysen och när ungf. kan man börja ge hunden, och hur mycket? Pratar om en valp nu, får hem den i mitten av Juni

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

VildaVittra
4/26/13, 7:42 PM
#10

Här har du ett enkelt schema över hur du barfar en valp:

http://www.jipotimas.se/zencart/pdf/Individmat_valp.pdf

Då du ska ge hel kanin, så kör du ju egentligen enligt Preymetoden, så de där vitaminerna osv behöver du inte bekymra dig så mycket över.

Jag vet inte hur länge hel kanin håller i frysen, men styckad kan du nog ha över ett år, för köttet blir inte dåligt (låg fetthalt) utan det kan få tråkig konsistens, vilket hundar inte bekymrar sig så värst mycket över.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Pennybus
4/26/13, 7:54 PM
#11

Förstår inget av det där, men ska jag byta ut kyckling o.s.v. till kanin eller va? D: Är helt grön inom barf, och med att dela upp maten under dagen, ska man ge ett hjärta varje måltid t.e.x. eller ska man dela upp matransonen?

EDIT: Läste inte tillräckligt långt, haha!

"i'm not scared of dying but i'm awfully terrified of dying alone"

VildaVittra
4/26/13, 8:04 PM
#12

Hehhehe, det är mest den nedre delen som är av intresse, dvs hur mycket valpen behöver. Dock är det bra att variera den animaliska källan och ge fisk, kyckling osv också.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Silvestris
4/26/13, 10:20 PM
#13

Tänk på att du inte kan utfodra med bara kanin. Hunden behöver mer variation än då. Egenuppfödd kanin är jättebra mat, men du måste variera kosten.

Annons:
Upp till toppen
Annons: