Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2081 ggr
Eilindra
2013-04-12 17:47

Natrium/Kalium

Hej!

Läste nånstans (kommer inte ihåg var, så be mig inte om källa) att man bör ge en mininypa med mineralsalt till maten för att Na/K-balansen ska bli ok.

Är detta nåt som ni gör eller som jag borde göra?

I nuläget får han inte ben eftersom han knappt vet hur man tuggar, benmjöl har jag hittat på nätet, men jag ger honom tillsvidare äggskal.  

En liten parentes: Arken Zoo, Djurmagasinet, Djurkompaniet och Granngården….alla såg mycket mycket frågande ut när jag frågade om benmjöl som fodertillskott och ett ställe påminde mig om att det försvann i samband med Creutzfeldt Jacobs utbrott för x antal år sen. Mycket märkligt i och med att jag sett trådar här på BARF där åtminstone nån, tror det var Arken, som ska ha benmjöl i sitt sortiment.

Annons:
Silvestris
2013-04-12 21:48
#1

Det behövs sällan tillskott av natrium och kalium.

BSE ledde till att benmjöl drogs tillbaka tillfälligt. Nu råder vissa restriktioner över hur slaktavfall ska hanteras. Tex. är hjärna och ryggmärg att betrakta som riskavfall och får inte hamna i människo- eller djurmat (om jag minns rätt), men benmjöl är i övrigt inte förbjudet på något sätt.

Arken säljer Standardts produkter vilket innebär att de har bla. benmjöl.

Eilindra
2013-04-12 23:18
#2

Ok, då blit det inga fler tillsatser.

Ang benmjöl: Jo jag vet, men det var svaret jag fick!

Samt att Arken har inte benmjöl. Dit var jag först. Kanske varierar sortimentet då från stad till stad.

Tessera
2013-04-13 07:35
#3

Mineralsalt har inte med natrium och kalium att göra utan jag tillsätter pyttelite mineralsalt (en halv tesked till två kilo!) för att få upp jodhalten i min BARF.

Eilindra
2013-04-13 19:06
#4

Ok tackar för svar! -för jod då i alla fall.

Så ca 2.5 ml till två kilo borde bli ca 0.5 kryddmått per påse för min del (400 g i denna).

Jag vet dock att det jag läste handlade just om Na/K-balansen och därav min fråga (iofs innehåller ju rått kött innehålla mer kalium än natrium så det borde inte vara nåt problem, men ett påstående jag tog fasta på).

Sarah-S
2013-04-14 20:30
#5

#3 Varför tillsätta jod? Vet du om att din sammansättning ligger lågt på det? Eller vad är anledningen?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Tessera
2013-04-15 16:05
#6

Ja, enligt de beräkningar jag kunnat göra (baserat på SLV och Jipotimas samt Danska födoämnesbankens analyser) så ligger det den BARF jag gör lågt i jod…om jag tillsätter en halv tesked per BARF-omgång kommer jodinnehållet upp i normalvärde. Det är senaste BARF-omgången jag har  tillsatt jod och det kan vara en tillfällighet men katterna är itne lika intresserade av att slicka på balkongnätet (där det blåser in från havet) längre.

Eftersom jag har en katt som efter jodbehandling mot hyperthyreos ligger en aning lågt i T4 så vill jag gärna vara lite noggrann och inte ligga för lågt i just jod.

Annons:
Upp till toppen
Annons: