Annons:
Etikett03-katt
Läst 1851 ggr
Gronstedt
4/5/13, 8:39 AM

Lite BARF ibland?

Min kisse, som är cirka 8 år och har bott hos mig i 4, var fasligt fin i kanten när han kom och vägrade äta annat än torrfoder från en skål. Med tiden har han "förvildats" och kan nu äta blötmat och till och med köttslamsor och färs, även om han inte vill ha några mängder och alltså inte kan livnära sig helt på det.

Samtidigt har han en tendens att bli lite mullig, speciellt när det är kallt ute och fönsterbrädan är trevligare än utomhuset. Därför undrar jag hur mycket torrfoder jag ska dra av från dagsransonen när han ätit annat. Om han till exempel äter en matsked kalkonfärs, ska jag dra bort en matsked torrfoder då?

Eller är det så att BARF-maten inte bidrar till knubbigheten och han kan få det som godis, så länge han inte äter större mängder?

Jag kan tillägga att jag gärna skulle BARF:a mer, men snart blir trött på halvätna, halvgömda slamsor och en katt som gråter efter Mjau Köttgille 😛.

Annons:
Silvestris
4/5/13, 2:16 PM
#1

Färskt kött innehåller ca 70% vatten dvs. det är egentligen bara 30% som är "mat". Det betyder att 100 g kött motsvarar ungefär 30 g torrfoder.

Änglakatten
4/6/13, 11:43 AM
#2

#1 Mängden må vara rätt men innehållsmässigt med ämnen som katten ska få stämmer inte med den uträkningen

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Silvestris
4/6/13, 12:01 PM
#3

#2

Min erfarenhet är att sådana här frågor baseras på kaloriinnehåll dvs. man vill ta bort ungefär lika många kalorier som man tillför i form av kött för att undvika problem med övervikt. Eftersom TS tog upp just knubbighet misstänkte jag att det handlade om det även i detta fall. Nu skrev ju även TS om just BARF vilket i min mening är komplett och inte bara en bit kött så näringsbalansen ska då vara OK.

Änglakatten
4/6/13, 3:13 PM
#4

#3 Menar du att 30g torrfoder motsvarar 100g kött i näringsinnehåll och andra ämnen?

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Silvestris
4/6/13, 3:34 PM
#5

#4

Om köttet över tid kombineras med övriga komponenter som BARF består av, ja. Minus kolhydraterna (men protein ger ungefär samma nettoenergi som kolhydrater).

För det var ju BARF som TS var intresserad av.

Änglakatten
4/6/13, 4:26 PM
#6

#5 Nje nu undrade hon om en matsked torrfoder motsvarar en matsked kalkonfärs och jag skulle vilja säga att det inte gör det. Ge mer kött än vad du gav torrfoder. Eftersom TS inte verkar intresserad just nu av att helbarfa och att ta sig an det utan undrar om hon kan ta bort lika mycket en dag som hon lägger till av en köttprodukt hon råkar ha hemma.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Annons:
Silvestris
4/6/13, 5:50 PM
#7

#5

Om TS ger mer kött än vad motsvarande torrfodergiva blir obalansen ännu större och då tänker jag främst på Ca/P-kvoten så det skulle jag inte alls råda till. Ju större andel kött du ger relativt helfoder ju större risk för näringsobalans.

TS skriver sedan om BARF vilket gör att jag utgår ifrån att TS förstår att det inte bara handlar om att ge kött ibland utan att konceptet BARF är ett "komplett koncept".

Gronstedt
4/6/13, 6:39 PM
#8

Tack för tips! Det är ju inte jag utan katten som väljer att inte hel-BARF:a 😛. Jag ger kött, fisk, fågel, med eller utan med senor, brosk och fetare slamsor, av den sort som finns hemma. Har även provat med ben, men dem slickar han möjligen lite på - att gnaga på så barbariska saker kan han inte med. Råa möss går an om han får äta dem på bästa mattan, men det är inte speciellt ofta han kommer med sådana.

Jag har viss aning om BARF, men inte in i detaljer som kvot mellan Ca och P. Det blir att läsa på kemin, förstår jag!

Upp till toppen
Annons: