Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 5565 ggr
Elcyion
3/27/13, 1:25 AM

Kalcium mängd i ben

Jag satt och funderade på en sak. Hur vet jag hur mycket kalcium det finns i de ben som jag ger djuren? Ville bara göra en dubbelkoll på att hunden får i sig rätt mängd då han blir stenhård i magen av ben. Funderade även på om benmjöl kan vara ett bra komplement som inte får magen att bli stenhård. Vad tror ni?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Sarah-S
3/27/13, 7:41 AM
#1

Jag valde benmjöl för det kändes enklare att räkna på

Ska bli intressant att följa tråden

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Elcyion
3/27/13, 11:35 AM
#3

Tack. Ska kolla :)

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
3/27/13, 6:01 PM
#4

Nu är jag förvirrad. På länken ovan som jag kollade på hade de listat kalcium mängden för kycklingvingar. De innehåll 14mg/100g. Enligt AAFCO ska (vuxna) hundar äta minst 0,6% och max 2,5%. Sedan ska fosforhalten ligga på runt 1,2:1. Men hur räknar jag?

Min hund blir lätt stenhård i magen av ben och då ger jag honom ganska lite ben. Jag vill veta hur jag kan dubbelkolla att hans kalciumintag ligger på rätt nivå.

Någon som kan hjälpa mig?

Medarbetare på jack russel terrier

Tessera
3/28/13, 10:39 AM
#5

Om du vill kolla kalcium-fosforkvoten så behöver man veta kalciumhalt och fosforhalt för det han får. Och för att jämföra i AAFCO behöver man räkna om i torrsubstans. Så, vad får han mer än kycklingvingar?

Tessera
3/28/13, 10:45 AM
#6

Kycklingvingar med skinn innehåller för övrigt enligt SVL (och enligt länk ovan också) 14 mg kalcium och 139 gram fosfor per 100 gram, det vill säga 0,014% kalcium och 0,139% fosfor. Det ger en kalcium-fosforkvot på 0,1:1, det vill säga ungefär 0,1 kalcium per enhet fosfor.

Annons:
idipidi
3/30/13, 1:08 PM
#7

#6 Men räknar verkligen SLV med benen? Deras tabeller gäller väl människa och vi äter ju normalt inte benen. ;)

Tessera
3/30/13, 1:44 PM
#8

Nix, men det gör inte Födovarbanken heller. Ur den synpunkten är det bättre att titta på exempelvis den här analysen från Jipotimas.

Kycklingvinge innehåller 0,62% kalcium och 0,44% fosfor, d v s en Ca:P-kvot på 1,4:1. För att få fram den delar man alltså kalciumvärdet med fosforvärdet.

Mantissa
3/31/13, 5:18 PM
#9

Ger man ben så är redan kalcium/fosfor halten perfekt. Det är det övriga du ger du får "oroa" dig för och räkna på

Elcyion
3/31/13, 6:09 PM
#10

Ledsen att jag inte har svarat, men jag har haft besök under påsken. Det jag behöver lära mig/förstå är HUR jag räknar ut det hela själv. Jag kan inte skriva en matsedel på det sättet. Det beror så mycket på vad jag får tag på för ben. Just nu har det varit mycket kyckling och gris. Men har hojtat till grannarna att samla äggskal till mig också. Äter själv bara ägg i perioder. Beror på vad jag är sugen på.

Skulle du kunna visa hur jag räknar? Tänk i termerna totalt intelligensbefriad så kan jag nog förstå 😉

Medarbetare på jack russel terrier

Tessera
4/1/13, 10:17 AM
#11

Ska försöka vara pedagogisk. 😉

Kalcium-fosforhalt är hur lätt som helst, så länge som siffrorna på kalcium och fosfor har samma mätvärde, och de brukar de ha. De brukar mätas i mg/100 g, mg/kg eller % - det behöver du inte bry dig om så länge de båda har samma mätvärde. Säg att du då har 0,62% kalcium och 0,44% fosfor i en kycklingvinge. Ta kalciumvärdet och dela med fosforvärdet., i det här fallet 0,62/0,44. Då får du resultatet 1,4. Det är hur mycket kalcium det går på en fosfor - det vill säga kalcium-fosforkvoten är 1,4:1.

Torrsubstans är vad AAFCO och FEDIAF mäter sina minimi/maximivärden i. Rent krasst, ger du mat efter vad en hund ska ha (vilket jag inte är speciellt insatt i - jag har koll på mina katter bara) så kommer du att uppfylla de värdena utan att behöva räkna. Men vill du räkna måste du räkna i torrsubstans. Torrsubstans är för övrigt ett bra sätt att jämföra innehåll i olika foder också. Då räknar man bort vattenmängden i fodret så allt man har kvar är de olika näringsämnena och kan jämföra dem korrekt.  Som exempel på hur man gör använder jag proteinnehållet i två olika foder för katter:

Torrfoder X innehåller 27% protein och 5,5% vätska.

Blötfoder Y innehåller 8,5% protein och 83% vätska.

Torrsubstansen, det vill säga hur mycket av fodret som är torrt, är för torrfoder X 100%-5,5% = 94,5% = 0,945 och för blötmat Y 100%-83% = 17% = 0,17.

Hur mycket protein innehåller då torrfoder X och blötmat Y? 

Torrfoder X innehåller 27% protein/torrsubstansen 0,945 = 28,6% protein i torrsubstans.

Blötmat Y innehåller 8,5% protein / torrsubstansen 0,17 = 50% protein.

På samma sätt kan du räkna ut kalciumhalten i torrsubstans.

Och jag har för övrigt räknat ut näringsinnehåller på de BARF-röror jag ger mina katter, för jag är lite smågalen. 😃

Elcyion
4/1/13, 11:52 AM
#12

Räkna torrsubstans har jag kunnat någon gång i tiden. Det var att räkna Ca/P kvoten jag fastnade på i tanken. Ska göra ett försök när jag har vaknat och publicerar här hur jag gjort. Då kanske du kan dubbelkolla mina uträkningar och se om jag har gjort rätt?

Jag räknade också massor på katterna i början (utom just Ca/P kvoten). Hunden har jag inte räknat på samma sätt. Kunde en hel del sedan innan tack vare katterna. Men han klarar inte av för stora mängder ben. Prey-model fungerar på honom, men jag känner att jag vill dubbelkolla Ca/p så att han får i sig allt han behöver.

Medarbetare på jack russel terrier

Sarah-S
4/1/13, 12:29 PM
#13

#12 Nu är jag kanske ute och cyklar men om du ger han enligt prey-model så borde ju kvoten ca/p vara korrekt eftersom du ger just ben.
Hade du gett honom tillskott hade jag förstått att du funderade men nu?

Eller är det så att du vill dra ner andelen benen och är orolig att han ska få för lite?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Annons:
Elcyion
4/1/13, 1:21 PM
#14

Jag vill bara dubbelkolla att den mängden ben/de ben han får täcker kvoten. Med tanke på att vissa utfodringsmetoder säger 60% RKB, och han får ca. 15%. Så helt enkelt för min egen skull.

Hur länga lagras kalcium i kroppen? Sen funderar jag på att byta ut lite av hans ben mot äggskal då han blir stenhård i magen av ben.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
4/1/13, 2:57 PM
#15

ööhhm… Hur kan benfritt kött innehålla kalcium? 🤔

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/1/13, 3:23 PM
#16

#15 1% av kroppens kalcium förekommer fritt i kroppen (dvs. är ej lagrat i skelettet) tex. är Ca+ nödvändig ute i musklerna för att de ska kunna kontrahera.

Elcyion
4/1/13, 7:52 PM
#17

ok

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
4/1/13, 10:41 PM
#18

#8 Såg inte ditt inlägg när jag svarade innan. Jättebra tabell. Vet du om det finns någon mer? Alt. hur ska jag annars kunna räkna på korrekta siffror?

#9 Ca/P i benen är bra, men hur ser intaget ut i förhållande till resten av kosten? Får han tillräckligt med kalcium? Det är det jag ville räkna på. Men för att kunna räkna på det, behöver jag veta hur fördelningen Ca/P ser ut i det han får. Tydligen har SLV inte heller korrekta (ur barf-synpunkt) siffror. Hur gör jag då?

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/1/13, 11:47 PM
#19

Generellt om ben (som har en liknande sammansättning oavsett om det är däggdjur eller fågel) kan sägas att:

- 10-20% är vatten

- -60-70% av torrsubstansen är mineraler

- 30 % av torrsubstansen är organiska föreningar, främst kollagen

- Största delen av mineralandelen utgörs av föreningen Ca10(PO4)6(OH)2 och den totala Ca/P-kvoten i mineralandelen är 1,4-1,9:1.

- Ca 10% av mineralandelen utgörs av andra oorganiska ämnen (tex. magnesium).

- Detta ger, ungefär, att 10 g ben ger 8 g i torrsubstans av varav ca 4,8 g är mineraler. Av dessa 4,8 g är 4,3 g Ca10(PO4)6(OH)2. Medelvärdet på Ca/P-kvoten (baserat på siffrorna ovan) är 1,65:1. Det ger en kalciumhalt om ca 63% dvs. 2,7 g kalcium (och således 1,6 g fosfor) vilket ger 1,1 g kalcium du kan balansera mot fosforet i köttet. 10 g ben ger 1 g kalcium. Enkel tumregel.😃

Enligt denna tabell innehåller en kycklingvinge ca 30% ben så ger man 100 g vinge/dag ger det 30 g ben=3 g kalcium att balansera mot köttet. 

1 g ben/kg kroppsvikt varje dag täcker hundens kalciumbehov. Finns ingen anledning att tro att det skulle vara särskilt annorlunda med katter.

Elcyion
4/2/13, 8:23 AM
#20

TACK Silvestris. 1g ben/kg kroppsvikt var lätt att räkna på :)

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Elcyion
4/2/13, 9:11 AM
#21

Men då skulle min hunds kalciumbehov täckas av 1 kycklingvinge (runt 50g)/vecka. Det är bara ca. 3% ben i veckan, och långt under prey-model utfodringen.

Medarbetare på jack russel terrier

idipidi
4/2/13, 9:26 AM
#22

Vilken kalcium/fosfor kvot som ben anses ha verkar variera stort! Jag har tidigare hört 2:1. Sen läste jag 2,5:1 på en utländsk barf-sida och nu 1,65:1…

En fundering som jag har är hur Vom og Hundemat kan ha en kvot på 2:1 utan att ha tillsatt kalk. Hur går det till?!

Silvestris
4/2/13, 10:38 AM
#23

#21

Tänk på att just kycklingben kommer från mycket unga djur (5-6 veckor gamla) och inte är fullt mineraliserade så räkna med att de innehåller mindre kalcium än min "schablonräkning". Dessutom hämmar en hög proteinhalt upptaget av kalcium så allt kalcium kommer inte tas upp.

Men ja, man kan ofta ge mindre ben än de där 10% som prey-modellen anger. 10/10/80 är ju bara en mall, inte exakt.

#22

Det beror på att den varierar. Ca/P-kvoten förändras genom djurens liv och kan även vara olika i olika delar av skelettet. Unga djur har generellt sett en lägre kvot än äldre pga. att skelettet inte har mineraliserats fullständigt.

Ja, det är lite märkligt att VoH kan ha en sådan kvot utan tillsatt kalcium.

idipidi
4/2/13, 10:47 AM
#24

Aha, du menar att mängden kalcium varierar mycket mer än mängden fosfor i ben? I så fall är det ju helt omöjligt att ha ens ett litet hum om hur man ligger till i Ca/P kvot om man ger ben.

Silvestris
4/2/13, 11:31 AM
#25

#24

Ja, precis så. Ett litet hum kan man ha men exakt går inte att veta såvida man inte skickar in för analys. Ger man ben från mycket unga djur kan man räkna på lägsta kvoten 1,4:1 och ger man ben från vuxna djur kan man räkna på 1,9:1 (eller 2:1). Blandar man kan man räkna på ett genomsnitt.

Personligen föredrar jag att försöka hålla benhalten till den bytesdjuren har. Då blir det svårt att få det fel. Dock varierar ju benhalten i bytesdjuren också så någonstans får man dra ett genomsnitt (och ta hänsyn till vad man ger för ben, gödkyckling=ej fullt mineraliserade -> lägg dig högre. Sorkar tex. innehåller ca 4% ben. Näbbmöss 5%. Ekorrar 12%.

Elcyion
4/2/13, 11:55 AM
#26

#23 Kom på att jag tänkte fel. En kycklingvinge (som exempel) innehåller ca. 50% ben. Om min hund ska ha 1g ben/kg kroppsvikt, ska han äta ca. 50g BEN i veckan. Det motsvarar ca. 2 kycklingvingar á 50g. Eller tänker jag helt galet igen?

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/2/13, 12:30 PM
#27

#26

Vad väger hunden?

Annons:
Elcyion
4/2/13, 10:32 PM
#28

Han väger ca. 7 kg (6,8 kg sist jag vägde honom).

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/3/13, 10:19 AM
#29

#28

Ja, då blir det drygt 50 g ben/vecka. Du tänker rätt. Sedan går det lätt att plussa lite på det om du ger kycklingben eftersom de inte är helt mineraliserade.

Elcyion
4/3/13, 11:00 AM
#30

Han får benbajs som det är. Får se vad jag kan göra. Har funderat på äggskal och syrade mjölkprodukter.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/3/13, 12:11 PM
#31

#30

Ja, har hunden svårt att ta upp ben kan det vara en god idé att byta kalciumkälla ett tag. Han kanske inte kan hantera att äta köttben separat? Det kanske skulle gå bättre med malda ben som ges tillsammans med annat kött?

Elcyion
4/3/13, 1:01 PM
#32

Just nu mal jag kycklingen och blandar med grönsaker. Det går bättre. Men han fixar inta att äta andra ben heller. Vi har provat olika sorters gris, men det spelar ingen roll.

Jag tror han blev hård i magen när jag gav honom malda äggskal häromdagen, men då fick han 1 krm på en portion. Men han fick inget benbajs.

Kan jag använda syrade mjölkprodukter att komplettera med? Tänkte att jag skulle köpa riktigt benmjöl till honom nästa månad.

Medarbetare på jack russel terrier

Silvestris
4/3/13, 1:33 PM
#33

#32

Vad tänker du dig att de syrade mjölkprodukterna ska bidra med? Förbättrad tarmflora?

Elcyion
4/3/13, 3:13 PM
#34

Kalcium. Läste någon stans att det gick att använda. Tex fil. Men samtidigt är inte allt som står på internet sant… Därför jag frågade här

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Silvestris
4/3/13, 5:16 PM
#35

Mjölkprodukter är inte särskilt bra kalciumkällor. De innehåller inte tillräckligt med kalcium (i relation till fosfor). Du behöver ett mycket mer koncentrerat tillskott.

Elcyion
4/3/13, 5:27 PM
#36

ok. Men om jag häller en mjölkprodukt på köttet finns det ganska mycket fosfor i köttet. Eller?

Medarbetare på jack russel terrier

idipidi
4/3/13, 6:35 PM
#37

#36 Läs #35 igen. Du tänker tvärt om tror jag. :)

Elcyion
4/3/13, 6:43 PM
#38

#37 Det har du rätt i.

Medarbetare på jack russel terrier

idipidi
4/3/13, 6:48 PM
#39

Lite OT. Visst är det intressant vad man tror sig veta? Mycket beror på reklam tror jag. Mjölkprodukter innehåller ju mängder av kalcium, det "vet" ju alla. Det är lite liknande när det gäller utfodring av marsvin. Alla "vet" ju att citrusfrukter är det mest c-vitaminrika man kan äta och blir mycket förvånade över att både broccoli och paprika innehåller mer…

[Annamaja27]
4/4/13, 1:32 PM
#40

Jag ifrågasatte vid ett tillfälle kalciumhalten i vom o hundemat som jag tyckte var lite högt.

då fick jag följande svar:

Ja, det er riktig at Ca nivået er høyt, men mesteparten av dette kalsiumet opptrer som små benbiter fra kylling og fisk og er derfor ikke 100% tigjengelig for opptak (hunden tar bare opp litt kalsium fra overflaten på disse benene, resten kommer ut i andre enden).

I et tørrfôr vil alt kalsiumet være i melform og bli tatt opp. I vom og hundemat er kun noe av kalsiumet i melform (tilsatt) mens Ca-analysen tar med seg alt benmaterialet også.

Med andra ord är det inte riktigt korrekt att använda kalciumängden som anges på ex kycklingvingar efetrsom benen inte finfördelas helt när hunden eller katten äter dem och då kommer de inte ta upp allt tillgängligt kalcium utan en viss del kommer att följa med avföringen ut.  Vill man veta exakt vad hunden får i sig får man väl ge kött+benmjöl.

idipidi
4/5/13, 11:30 AM
#41

#40 Visst, jag kan köpa det resonemanget, även om de lägger sig högre i kvot än de flesta som barf:ar. Dock har jag fått veta nu att de dessutom tillsätter kalcium, oklart i vilken form. Lite märkligt tycker jag,  förstår inte hur de motiverar det.

Annons:
Upp till toppen
Annons: