Annons:
Etikett10-fodra-friska-djur
Läst 3198 ggr
nicesandra
3/11/13, 6:00 PM

Kycklingben och utfodringstider

Hej!
Började barfa min katt i torsdags, och det har gått bra, hon äter jättebra. Nästan lite för bra, men mer om det finns i "äta för mycket?"

Men, hon äter väldigt mycket på morgonen, och sen mycket mindre portioner på eftermiddagen och kvällen. Spelar det någon roll? Skall jag försöka dra ned på morgondosen och öka efm och kväll, eller är det skit samma?

De två första dagarna gluffsade hon i sig kycklingbenen, nu lämnar hon dem allt som oftast. Krossar jag dem äter hon lite till, men aldrig allt. Vad kan detta bero på? Någon som vart med om liknande?

Annons:
Silvestris
3/11/13, 6:38 PM
#1

Det gör ingenting om hon äter mer på morgonen än i övrigt. Huvudsaken är att hon får i sig vad hon behöver.

Att hon lämnar benen nu kan bero på kanske främst två saker:

1. Hon har ont i munnen.

2. Nyhetens behag är över. En del katter dyker över sådant som är nytt men blir nöjd på det nya rätt snabbt.

nicesandra
3/12/13, 8:40 AM
#2

Tack för svaret :)

en annan sak jag lagt märke till är att hennes päls blivit tuffsigare sen jag började barfa. inte tovig, men det ser ut som att hon varit i slagsmål., och det har hon inte, hon är innekatt. jag vet inte hur jag skall förklara det. Jag hade väntat mig att den skulle bli blankare och finare. hon har lite mjäll. men istället känns den kortare.

jag liknar det lite med en nyvaknad kille. haha. hans frisyr. innan han duschat eller haft i gelé. oftast ingen jättesexig syn.

Silvestris
3/12/13, 11:35 AM
#3

Tråkig päls och mjäll kan bero på B-vitaminbrist likväl som på brist på EFA eller specifika aminosyror. Vad brukar hon äta?

HeleneAndreasson1988
3/12/13, 11:43 AM
#4

Har läst att det kan bero på en avgiftningsprocess som gör att kattens päls kan bli glanslös, fettig och mjällig så du behöver nog inte oroa dig om du ger tillräckliga mängder av allt och det verkar ju inte som om din katt har problem med aptiten.

Här kan du läsa mer om det under fliken: Ställa om till BARF

http://www.barfmycat.com/index.html

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Silvestris
3/12/13, 11:50 AM
#5

#4

Vad finns det för vetenskapliga belägg för "avgiftningsprocesser"?

Jag har ställt om många katter till BARF och inte en enda har genomgått någon "avgiftningsprocess".

Det är i min mening mer troligt att det handlar om en tillfällig brist som sannolikt är lätt att åtgärda bara man inte avfärdar det som något annat.

HeleneAndreasson1988
3/12/13, 4:30 PM
#6

Jag tycker det låter vettigt med tanke på dagens foder industrier med massor av kemikalier i våra djurs foder, men #5 du har helt klart en poäng med att det borde finnas med en referens….

Viktigt att vara källkritisk!

Jag skulle dessutom tro att detta med avgiftningsprocess är högst individuellt från katt till katt och vilket foder katten ätit tidigare. Men jag tror nog ändå på detta eftersom flera skrivit i detta forumet att deras katters pälsar varit tråkiga i några veckor till att övergå till fantastiskt resultat och deras katter har dem inte ändrat någon foderstat på (framkommer i vart fall inte). Så jag tror allt att TS kan ta det lite lugnt i någon vecka för att se om det är detta eller ej om katten däremot ändrat sitt beteende eller är oerhört trött vilket framkommer i länken (#4) så är det nog inte avgiftningsprocessen men antar/hoppas att TS läser det och fattar sitt beslut där efter….

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Annons:
nicesandra
3/13/13, 9:47 AM
#7

Det kan nog ha med omställningen att göra. Bara sedan igår tycker jag nu att pälsen ser bättre ut. den är framförallt tjockare, vilket glädjer mig :) Fortfarande lite mjäll, men jag tror också att det kan vara en avgiftning.

hon äter kycklingben och vingar, ungnötslever, grishjärta, broskbitar, fläsk och nötfärs, äggskal - i lagom proportioner ;)

Hur är det med vätskebehovet när man barfar? Minskar det? Jag har inte haft henne så länge, 2 veckor, men hon dricker inte så bra. Jag har tre skålar med vatten ståendes i lägenheten. skulle tro att hon allt som allt dricker 1 dl/dag. hon kissar ca 3-4ggr/dag

Mullemu
3/13/13, 10:14 AM
#8

Köttet innehåller mycket vatten så de känner inte alltid så stort behov av att dricka utöver det. Jag brukar slå på lite extra vatten på maten för säkerhetsskull och det är alltid torrt och renslickat när skålen är tom så då vet jag att han får i sig vätska på det sättet. De andra vattenskålarna är inte speciellt intressanta. Däremot är det kul att lapa direkt ur kranen när jag diskar och ur badkaret när jag ligger och badar. 😃

nicesandra
4/1/13, 7:29 PM
#9

Hon är inte så förtjust i kycklingbenen/vingarna alls längre! Fast jag delar, och avlägsnar köttet från benet. Jag får för mig att hon tycker att det blir segt och jobbigt att tugga med skinnet. Funderar på om jag skall utesluta kycklingen, men då blir det bara nöt och fläsk hon får i sig - finns det någon nackdel med det?

Eller, kommer jag på nu, kan det vara så att det är för att det är helt kött som hon tycker att det är jobbigt? Annars får hon lever och hjärta i bitar, och nöt - och fläskfärs. Frågan är om jag skall "vänta ut" henne, så att hon lär sig tugga bitar, eller göra det enkelt, och bara ge henne malt kött…?

Upp till toppen
Annons: