Annons:
Etikett22-övriga-frågor
Läst 1499 ggr
Cazzos
2013-03-29 14:39

Är det säkert?

Hej!

Jag har varit nyfiken på BARF väldigt länge nu och kommer förmodligen att BARFa min hund eller katt i framtiden om jag skaffar något av dem, men har tänkt nu på senare tid ang det här med säkerheten att ge kött, då man inte vet säkert hur djuret bedövades: med koldioxid, bultpistol eller elektricitet.

Det jag mest funderat över är det här med koldioxid - det går ju ut till alla muskler och organ när djuret andas in det. Sen när vi ger våra djur det så får de i sig det. Inte koldioxiden i sig, men kanske diverse ämnen från koldioxiden. Det kan väl inte vara bra?

Jag är tacksam om någon kan sätta mig på rätt spår igen, jag är så osäker just nu!


Annons:
idipidi
2013-03-30 17:20
#1

Vad menar du med diverse ämnen från koldioxiden? Visst vet du vad koldioxid är?

Och även om du ger torrfoder så innehåller ju det kött? Kött som du inte har den minsta aning om vad det har för ursprung.

Cazzos
2013-03-30 18:24
#2

#1 Vad har torrfoder med ämnet att göra? Jag pratar inte om köttets ursprung.

Om jag har förstått det rätt så blir man medvetslös av koldioxid för att det inte finns något syre i det.
När lungorna tar upp koldioxiden och hjärtat fortsätter att pumpa utan syre för blodet att transportera runt kroppen, det är så man förlorar medvetandet.

Blodet transporterar ju då koldioxid (eller som jag skrev innan, diverse ämnen från koldioxiden, om det ens finns några - allt jag säger nu är teorier) till kroppens (slaktdjur) muskulatur, som BARFare i sin tur ger till sina djur.

Men om jag verkar ha så fel… Förklara det för mig?


idipidi
2013-03-30 19:50
#3

Koldioxid är en gas som består av kol och syre. Koldioxid finns hela tiden i luften omkring oss. Det finns inget annat i koldioxid än just koldioxid, en kolatom och två syreatomer. Men om man bara andas in koldioxid så kvävs man, ja.

Varför jag tog upp torrfoder är för att oavsett vilket foder du väljer till din katt eller hund så hoppas jag att det innehåller kött till stor del. Och då är ju inte BARF osäkrare än något annat, om man ser till just den här aspekten. Så det var det som jag inte förstod.

Cazzos
2013-03-30 21:10
#4

#3 Jaha, du menar så. Nä, jag har inga planer på att ge torrfoder till min framtida hund eller katt. Väljer Mjau och Bozita blötfoder alla gånger till katt. Bozita finns väl till hund också?


Upp till toppen
Annons: