Annons:
Etikett12-fodra-sjuka-eller-gamla-djur
Läst 4630 ggr
Lusthan
3/25/13, 6:35 AM

Fyra magsjuka katter

Har fyra katter med magsjuka. Vid åtta ringer jag veterinär och rådfrågar men vill samtidigt kolla här också. Började hitta spyor för någon dag sen både högt och lågt kan man säga men nu spys det hela tiden. Är bara ena katten jag inte sett har spytt än men det är ingen garanti för något. Detta påminner om vinterkräksjukan minst sagt… Vad är era tips?

Annons:
NatasjaHemby
3/25/13, 10:15 AM
#1

Det viktigaste är att få i dem vätska! Dricker alla katterna ordentligt? Håll noga koll på allmäntillståndet och se om huden i nacken går tillbaka om du drar lite lätt i den. Börjar katterna vingla eller verka allmänt förvirrade så är det panik in till veterinären.

Vad sa veterinären?

SE*Simbelmynes

Lusthan
3/25/13, 11:33 AM
#2

Åkte in med ena honan och de sa att jag skulle få medicin mot magsjuka och dietfoder… Dietfodret vägrar de att äta och medicinen har jag inte hämtat ut än, ska göra det i eftermiddag om de inte kommit igång att äta då. Men nå vettigare råd än så fick jag inte…

NatasjaHemby
3/25/13, 12:19 PM
#3

Vad är det för foder? Torrt eller blött? Hills I/D kanske? Har hört att en del blandar ut Hills I/D med vatten och ger direkt i munnen med plastspruta, men då har det gällt katter som inte ätit på 2-3 dagar. Kräks de fortfarande så kanske en vill fasta en dag (man brukar ju inte själv vara så sugen på mat när man kräks), men sen måste de äta för att inte få fettlever.

SE*Simbelmynes

Lusthan
3/25/13, 12:33 PM
#4

Det var inte Hills utan ett annat i påse som är likvärdigt men annat märke. Och dessutom sås och bitar. Det får de nog tillbaka tror jag så kan jag köpa lammfärs istället. Känns vettigare faktiskt. De brukar ju ändå rått kött flera gånger i veckan så det ska ju inte vara något problem. Sista gången de åt var igår vid tolv på dagen. Min tjockis är jag orolig ska f fettlever så han tvångsmatar jag snart… Han är jättetjock, vi försöker få ner han i vikt men det är inte lätt…

Lusthan
3/25/13, 4:49 PM
#5

Det var Hills såg jag nu… Ibland kan man ifrågasätta deras kunskaper. Maten var full av spannmål, fisk och socker. Jag lämnade tillbaka den och de försökte truga på mig något annat men alla förslag var det fisk i. Jag frågade om de tyckte nötfärs var bra till slut och det tyckte de. Så det fick bli så. Inte helt otippat. Fick också zantac mot illamående. En dos och två av fyra katter äter. De andra avvaktar lite till. Inga fler spyor hittills. Nu känns det rätt okej. Han. bli riktigt orolig där ett tag…

NatasjaHemby
3/25/13, 7:14 PM
#6

Skönt att det verkar gå åt rätt håll! Håller tummarna för att de andra två börjar äta snart också :)

SE*Simbelmynes

Annons:
Silvestris
3/25/13, 9:23 PM
#7

Mycket vätska, små och många måltider. Nötfärs brukar funka bra och det går ju alltid att blöta upp lite extra med vatten för att få i dem lite mer vätska.

Lusthan
3/25/13, 10:49 PM
#8

Stora katten spydde igen trots medicin mot illamående men det verkar gå åt rätt håll. Vatten dricker de bra själva men jag måste nog börja tvångsmata ena honan. Hon är så låg. Hon får natten på sig då hon dricker bra men sen äter hon inte imorgon på morgonen så blir det att mata med lite mat och vatten. Hon lär hata mig vad tusan. Hon tycks inte spy längre i alla fall men mår illa. Det märks tydligt. Jag ger nötfärs och lite äggula för extra energi då det tycks behövas. Det är lite läskigt det här med katter som inte äter tycker jag.

Silvestris
3/25/13, 11:15 PM
#9

Håll ett öga på honan som är låg så att hon inte får för lågt blodsocker. Det kan vara klokt att försöka få i henne lite mer lättillgänglig energi (torrfoder, lite druvsocker eller liknande) om hon verkar tappa mycket energi.

Lusthan
3/26/13, 6:13 AM
#10

Nu på morgonen verkade hon pigg. Försökte med blötmat, deras vanliga mat förutom kött, men hon var inte sugen. Däremot så var andra hanen det så nu åt tre av fyra katter. Bara den sista kvar och äter hon inte om ett tag då blir det till att tvångsmata lite och förhoppningsvis få igång magen eller busa till hon blir hungrig och vill äta.

Änglakatten
3/26/13, 10:00 PM
#11

Det kan vara lite si och så att ge köttfärs till dom för det kan vara för fett för magen att hantera i detta tillstånd. Konstigt att du inte fick med dig CanikurPro ifrån veterinären, det tycker jag är super för att vända på tarmfloran på katterna när de mår sådär. I/d blandat med vatten i en kattunenappflaska som man klipper upp större hål på så bitarna kan passera. Ge det en gång i timmen och bara en liten mängd varje gång för att inte framkalla illamåendet mer. Och CanikurPro två gånger om dagen. Detta är den bästa kuren jag nånsin kört med. Och sedan när det vänt lite så kan man ge a/d så att de kommer på fötter snabbt igen och så kan man börja ge vanlig mat igen :) Hoppas det löser sig!

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Lusthan
3/26/13, 10:40 PM
#12

Tyvärr kan vi inte använda Hills då det är fisk och spannmål i det. Ringde en annan veterinär idag och fick då rådet att koka köttfärsen och använda vätskan och ge. Blir en den tvångsmatning just nu av det men annars spyr de fortfarande och höjdpunkten var när den långhåriga katten bajsade och det fastnade o svansen som han sedan släpade runt i fall och vardagsrum. Vi fick klippa och bada… Jag kan svära på att det är lättare med ett magsjukt barn än fyra magsjuka katter. Barnet spyr i alla fall på dass (i alla fall mitt barn) och inte typ på bokhyllan och under trappen. Lägger mig nu och hoppas på en bättre dag imorgon.

Änglakatten
3/26/13, 11:03 PM
#13

Jag ger inte mina heller hills men i detta fall pratar vi inte långsiktigt utan för att katterna ska börja må bra igen, skulle det fortsätta likadant flera dagar så kan det vara direkt livshotande. Och det är inget iaf jag skulle riskera för att slippa ge hills 3 dagar :/ CanikurPro var iaf effektivt för att stoppa illamåendet så de fick tillbaka aptiten, så kan du själv välja vad du vill ge för mat sen.

Vi har ragdoll kattungar!

www.fjarilflickans.se
SE*Fjärilflickans uppfödning av Ragdoll och Norsk Skogkatt
Professionell kattfotograf - www.kattfotograf.se

Annons:
Niiinah92
3/27/13, 12:54 AM
#14

Jag vet inte om du inte ger Hills a/d för att de inte tål fisk eller spannmål men gör de det skulle jag ge dem det till en början, uppblandat med lite vatten. 

Det ska vara extra energirikt för att få igång katten och sen smakhöjande så de får aptit, ibland blir det en ond cirkel med katter, de äter inte för att de blir sjuka och sen kommer de inte igång med ätandet och spyr för att de inte ätit. Min honkatt spydde i höstas i flera dagar och vägrade äta, fick då hills och de skulle visa mig hur jag skulle tvångsmata henne men de hann inte mer än ställa fram skålen förren hon slukade innehållet (då pratar vi om en katt som totalvägrat all form av mat) och när hon väl kom igång att äta igen blev hon snabbt på bättringsvägen, det fungerar faktiskt det fodret, just som kom-igång-och-äta-mat.

Lusthan
3/27/13, 6:52 AM
#15

I och med att honan spyr och plockar päls av fisk och spannmål så känns det lite kontraproduktivt… Hade hon inte spytt vore det en sak. Oavsett så äter de ingenting just för tillfället utan jag måste spruta i dem maten just nu och det mesta kommer upp igen. Nu börjar de dock visa att de är hungriga och har väckt mig under natten för de vill ha mat. Nu har jag gett de en liten klick blötmat då de vägrar allt annat så får vi se. Har hittat två spyor och en katt spydde utan att ens ha ätit…

Sarah-S
3/27/13, 7:40 AM
#16

Jag tycker att det verkar som att katterna har haft problem så länge nu och utan att få behålla mat att man kanske borde söka veterinär med vårdavdelning så att de kan få komma in på droppbehandling, man kan även ge lite kontrastvätska i lugnande syfte samt Cerenia mot illamående om man kan konstatera att det inte finns någon orsak som tex främmande kropp till illamåendet och kräkningarna
Det är också väldigt smidigt att sätta in en nässvalgsond att ge mat genom så slipper katten uppleva tvånget med matningen och bli illamående av det

Lycka till

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

jossa5
3/27/13, 6:12 PM
#17

Hur går det med katterna? Har det gått bättre idag? *håller tummarna*

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lusthan
3/27/13, 6:21 PM
#18

Jag har kontakt med en veterinär som sagt att jag ska avvakta. Senast någon spydde var mitt på dagen och efter det så har det varit lugnt. De är inte uttorkade och är relativt pigga. Lite slöa men inte som tidigare. Dessutom tigger de lite mat. Dricker har de gjort själva hela tiden utan problem. Jag ger de lite i stöd bara och så får de buljongen. Jag är inte så orolig just nu. Ikväll eller imorgon är det dags att börja ge dem mat. Små portioner och lite då och då innan det blir som vanligt. Hade denna dagen varit somnigår så hade jag tagit alla och åkt in men det har varit väldigt lugnt idag och de är piggare.

jossa5
3/27/13, 6:25 PM
#19

Skönt att höra att det låter som att dom är på bättringsvägen iaf. Jag hoppas det fortsätter så! :)

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

Lusthan
3/27/13, 6:29 PM
#20

Det hoppas jag också. :-D De brukar aldrig vara sjuka och så blir det såhär extremt… Men det verkar ganska lugnt nu. Ska fortsätta spruta i dem buljongen och se om det stannar igen. Gör det det så börjar det bli dags att äta. :-)

Annons:
HeleneAndreasson1988
3/27/13, 9:48 PM
#21

Håller alla tummar som går för att dem blir friska tills imorgon ❤️

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Upp till toppen
Annons: