Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 2154 ggr
Eilindra
3/24/13, 3:27 AM

Ny barfare

Hej!

Jag hade tänkt låta min 8 månader gamla katt gå över på barf. Han har i dagsläget fått smakportioner av olika typer av kött. Gris och kyckling går sådär, nöt skriker han bokstavligen av när jag står och lagar mat, det kan m a i finnas hopp för att han kommer acceptera förändringen. Han fick en del nötfärs med äggula som liten hos sin uppfödare så kanske är det därför som det funkar bättre med just den sorten.

Men, är det alltid färska produkter som man gör kosten av eller funkar det med att varva med frysta styckdelar?

Ofta är ju priset på fryst lite billigare än färskt men jag vet ju att näringsinnehållet kan sjunka med tiden. Tänkte mest på kycklingvingar och klubbor.

Annons:
NatasjaHemby
3/24/13, 9:26 AM
#1

Fryst foder fungerar utmärkt, jag portionerar allt kött i påsar som rymmer mat för en dag var och lägger allt i frysen. Tänk på att taurin bryts ner i frysen, så ger du frysta hjärtan så ge lite extra, eller varva med färska.

SE*Simbelmynes

Eilindra
3/24/13, 5:48 PM
#2

Ja! Just det. Man fryser ju in efteråt…. Tackar för svar! Hm, ibland så tänker jag nog inte innan jag frågar Skrattar, men jag måste ställa någon fler.

Hur gör man med kräsna typer då?

Har varit och handlat bl a grisnjurar, nötlever, oxhjärta, kycklinghjärta, kycklingmage samt lite diverse med ben. Har lite hemma sen förut för att blanda ut med.

Lillkillen åt kycklingmage, oxhjärta samt köttet från kycklingvingar och han har även fått i sig lite griskött. Oxhjärtat var smaskens likaså kycklingmage och vingar, han till och med pep och morrade när han åt. Gris gick väl ner men inte mycket mer.

Njure, lever och kycklinghjärta gick fetbort, han pillade lite med tassen och sen gick han en stor lov runt för att inte ens gå i närheten 😐. Slänger jag en bit ungefär som när han ska få godis, då ryggar han tillbaka.

(Har i nuläget inte råd med en köttkvarn och jag kommer komplettera med bättre kalciumkälla eftersom han inte tuggar på benen)

NatasjaHemby
3/25/13, 10:08 AM
#3

Det jobbiga med att köpa färdigfryst är väl att man först får tina det, sedan stycka och sedan frysa in igen. Sen köper jag enbart svenskt kött och där jag handlar är inget av det frysta köttet svenskt.

Att han äter så pass många olika saker är en jättebra början! Han kommer säkerligen att smaka på resten så småningom också, bara att servera en varierad meny så att han vänjer sig vid olika smaker och konsistenser. Är det någon viktig del av menyn (lever, hjärta) som han är kinkig med så kan du antingen blanda ut det med någon köttdel han tycker om, med lite sås från blötmat eller med pulveriserat torrfoder. Du har som sagt en bra grund där, bara att jobba på :)

SE*Simbelmynes

Eilindra
3/26/13, 2:23 AM
#4

Hej igen 🙂

Jo då, det går framåt och vi jobbar vidare. Han har fått testa på kycklinglever och lammhjärta idag och det var också smaskens.

Såg i morse att han ätit upp det som var kvar på tallriken, det som matte inte städade undan innan hon gick och la sig. Där fanns någon bit grisnjure (ej urlakad…) och nötlever också som slank ned.

Kanske var det så att han hoppades på nåt "bättre" -typ lövbiff eller kanske en bit filet mignon eller nåt *lol*, den lille nötälskaren. Filet mignon har vi ju inte ens råd med själva…

Han fick i alla fall en annan blandning idag som även inkluderade blandfärs. Allt gick ned 👍! Han har heller inte gnällt vid matplatsen som han brukar när han vill ha påfyllning på torrfodret. Han har tidigare fått full portion mjau och fri tillgång till torrfoder. Han har nästintill ratat mjau och vi har fått slänga nära hälften av varje paket trots idogt trugande. Torrfoder däremot det är gott det. Samt kött, och han har varit mycket påstridig när jag lagat mat och han har känt köttlukten.    De senaste veckorna har han till och med letat efter kött på diskbänken, och gnällt och försökt klättra upp på mig vid pannkaksstekning. I princip vid varje middagslagning så har han trott att det finns KÖTT nånstans, och han ska få smaka. I princip så har han väl redan sagt sitt om vilken kost han vill ha.

Men angående inälvorna, I think we´re getting somewhere! 😃Och det känns otroligt bra.

Tackar varmast för era svar! (kommer snart med nya frågor😉)

/E

HeleneAndreasson1988
3/26/13, 8:02 AM
#5

Jättekul att det går så bra! :-) Jag hoppas att det går lika smidigt för mig när ja får hem min kisse till sommaren förhoppningsvis :-)

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Mullemu
3/26/13, 9:01 AM
#6

Haha, blir lite full i skratt när jag läser inlägg #4 för det påminner om min katt. Han är verkligen "in your face" när man lagar mat.

Jag började barfa direkt när jag fick hem honom och då var han 15 veckor. Han var van sedan tidigare eftersom uppfödaren gav kött emellanåt men han var också van vid att dela på maten med sina syskon. Döm om min förvåning när liten pyttekatt GLUFSAR i sig som en liten gam hemma hos mig de första dagarna.Han var nog helt säker på att om han inte kastade i sig allt han kom åt av det goda så skulle någon annan kisse komma och sno maten. Magen såg ut som en fotboll. 😃

Annons:
Upp till toppen
Annons: