Annons:
Etikett03-katt
Läst 6989 ggr
Sofilin
2013-03-19 15:58

Dålig andedräkt

Hej,

Min kattunge har dålig andedräkt. Han är snart sex månader och tappar mjölktänder. Finns det något man kan ge så att han luktar mindre i munnen?

Även min vuxna katt luktar lite illa i munnen, finns det något jag kan göra där?

De äter inte ben så bra. Den köttkvarnen jag har är för svag för att mala lite större ben. Hur gör ni med era ben? Vilka ben brukar ni ge?

/Elin

Annons:
SuperLimm
2013-03-20 10:46
#1

Det brukar lukta illa i munnen när dom tappar tänder, det gör det även på hundar som tappar tänder. Det brukar gå över när tandlossningen (eller hur man nu säger) är klar.

Din vuxna katt kanske har tandsten? Försök kolla i munnen på den hur tänderna ser ut. Kanske behövs besök hos veterinären för att ta bort tandsten? Äter den bitar med kött om den får det eller vill den inte tugga och slita alls i kött? Kycklingmage är väldigt segt och jag har hört att det ska vara bra för tänderna också. Om nu inte katten äter ben menar jag.

Min katter äter ben båda två så jag ger kycklingen som den är :)

Mvh Linn

NatasjaHemby
2013-03-20 16:20
#2

Har en veterinär kollat munnen på katterna nyligen? Om inte så kan ett veterinärbesök vara en god investering. Både dålig andedräkt och ovilja att äta ben kan tyda på tandsjukdomar som tandköttsinflammation och FORL. Fick nyligen FORL-diagnos på min 1 1/2 år gamla katt, efter att jag blivit misstänksam p.g.a. just dålig andedräkt och en aning ovilja att äta ben. Bättre att kolla en gång för mycket än en gång för lite! Hoppas att det bara är lite tandsten eller något annat lättfixat :)

SE*Simbelmynes

Sofilin
2013-03-24 19:34
#3

Vilka ben mer än kycklingben brukar ni ge?

De äter och tuggar på stora köttbitar. Hur ser tandsten ut? Sist vi var med honom hos veterinären så sa hon att han hade fina tänder. Det var i julas.

SuperLimm
2013-03-25 13:27
#4

Tandsten kan vara lite gul/brunaktigt och sitter oftast uppe emot tandköttet på tänderna. Hörntänderna tycker jag det brukar synas tydligt på. Dom kan även ha tandsten som krupit upp under tandköttet och det kan orsaka tandlossning och onda infektioner.

Mvh Linn

Upp till toppen
Annons: