Annons:
Etikett02-hund
Läst 4375 ggr
[Bolten]
3/9/13, 9:10 PM

Byta till BARF?

Jag måste byta foder till min 2åriga grabb då han inte alls tycker om sitt nuvarande (pro plan med lax). Han är blandras med rätt mycket dalmatiner så har alltid fått höra att man ska vara försiktig med animaliskt protein (vet inte ifall det stämmer helt för hittar ingen 100% säker källa). Sedan hävdar vissa att dalmatiner bara är känsliga mot de animaliska proteinet ifall det är tillagat och inte ifall det är rått.

Så till frågan vad tror ni om att byta till BARF/vom og hundemat? Har haft funderingar på Taste Of The Wild också men tänkte att de är ju "tillagat" precis som alla andra hund foder så de kanske han kan vara känslig mot, ifall det nu i första hand verkligen stämmer.

Annons:
Robmel
3/10/13, 9:07 AM
#1

Hej,

Generellt så hävdar många att hundar, som katter är utvecklade för att äta rå föda (bytesdjur/BARF). För mig låter detta rimligt. Att någon speciell ras/blandras skulle vara extra känslig för rå föda låter för mig orimligt. Dock inget jag har vetenskapliga belägg för. Gissningsvis har inte heller fodertillverkarna några belägg för att ge våra köttätande djur lagad mat och spannmål.

Du skulle ju kunna testa att lägga om till BARF medans du har koll på din hund (vissa omställningsbesvär kan ju förekomma om man inte fasar in det nya fodret sakta) och att den mår bra. Vet att det finns ett torrfoder som heter Carnia Lynx som har animalisk proteinkälla och inte skall innehålla onödiga spanmål, om du inte ska ge BARF.

Skulle även rekommendera att just läsa på här på forumet om hur du skall fasa in ett nytt foder för att undvika ev omställningsbesvär.

Din hund verkar vettig som ratar sin "skräpmat".

Lycka till

[Bolten]
3/10/13, 12:39 PM
#2

#1 Tack för hjälpen! Ska börja kolla runt här inne! :D

aleexx
3/10/13, 1:57 PM
#3

Jag har själv en dalmatiner och det du säger om att rasen är känslig för  animaliskt protein stämmer delvis. Rasen har en genetisk defekt som kortfattat gör att de har en mycket högre urinsyraproduktion än andra raser, vilket kan leda till bildning av uratstenar. (detta tack vare selektionen för prickarna)

De är känsliga för proteinet Purin som det finns mycket av i bland annat organ (som lever och njure), kött från vilt och nöt, kål samt vissa andra grönsaker och fisksorter. Får de för mycket Purin får jag för mig att det inte utsöndras utan lagras i kroppen, vilket ger upphov till bildningen av uratstenar.

Så om din vovve har en stor andel dalmatiner i sig bör du vara lite försiktig med organ eftersom de innehåller mest Puriner 🙂

CelsiusT
3/11/13, 6:10 PM
#4

#3 Har också haft dalmatiner och fått precis den informationen.

Har också egna erfarenheter av överkänslighet mot kyckling/höns och vet många inom rasen som har dessa problem. Många uppfödare avråder från kyckling och fisk, det är tydligen vanligt att dom blir överkänsliga mot det. Men den överkänsligheten är inte lika farlig/"livshotande" som överkänsligheten mot purin är eftersom kyckling/fisk oftast ger utslag i huden, men ändå så otroligt besvärligt när man stöter på det.

Medarbetare på westernridning.ifokus

jess73
3/16/13, 11:58 PM
#5

Hej

 håller inte med  dig celsius t , visst har hundar anlag för att inte tåla vissa saker , men att vara överkänslig mot fisk eller kyckling   är ytterst ovanligt . ja driver  Hundmatbilen .se som är en tur bil som leverar Barf till olika delar  i sverige.    det man kan uttlösa är överkänslighet mot animaliska protein men då e det oftast att hunden får i sig för mycket mat . ,. när man barfar å e det problemet ganska ovanligt. desto större om man kanske  barfar 50% och ger  torrfoder 50%.  . det ja säljer mest av är just fisk , kyckling och vilt kött . samt lamm .  och har haft massor av kunder som deras hundar gått på kortison för någon slags allergi och blivit helt  frisak efter en tid man helbarfat. mvh jessica

CelsiusT
3/19/13, 9:28 AM
#6

#5 Jag vet att allergi/överkänslighet mot kyckling och fisk är ovanligt i sverige på svenska hundar. Men på dalmatiner är det vanligt, tyvärr. 

Men jag håller med dig om att många hundar blir friskare av att äta färskfoder eller barf och jag tror säkert att fler dalmatiner tål fisk/kyckling när man ger barf eller färskfoder än när man ger torrfoder. Men det kvarstår att en hel del dalmatiner har problem med kyckling/fisk. Min dalmatiner kan inte äta kyckling även om det blivit bättre av färskfodret (hon kan nu tåla att tex slicka en tallrik där det varit kyckling på). Det kan ge både ökad mängd stafylokocker som resulterar i svamp, utslag, rodnad osv men kyckling/fisk kan även lätt ge gulnad päls vilket inte heller är så vackert. Dom dalmatiner jag haft som inte varit direkt allergiska mot kyckling har jag provat att ge kyckling och pälsen blir så ful så även om det inte funnits allergi så har jag avstått kyckling ändå.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: