Annons:
Etikett07-allmänt-om-barf
Läst 5241 ggr
[fabienne]
3/7/13, 6:12 PM

Råa kycklingben

Hej!

Någon påstod att man ska vara noga med att aldrig ge hunden kycklingben eftersom det kan flisa sig och "sätta sig i tarmar" eftersom hunden inte kan bryta ner det. Jag svarade då att jag aldrig hört att råa kycklingben kan vara farligt, bara att tillagade kan vara det. En annan person höll med den första personen och sa dessutom att råa kycklingben kan vara giftigt och desamma gäller klövar. 

Det låter i mina öron konstigt, så jag vänder mig till er experter. Hur ligger det till egentligen? :)

Annons:
VildaVittra
3/7/13, 6:17 PM
#1

Råa kycklingben är nyttigt för hunden, och faktiskt är inte tillagade så himla farligt heller då kycklingen slaktas från dag 34, så skelettet består mest av brosk.

Hönsben och tuppben är däremot hårdare.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[fabienne]
3/8/13, 6:19 PM
#2

Tack. :) Finns det ben man ska undvika att ge eller är det inget att fundera på om hunden "sköter sig" och inte sväljer för stora bitar?

Sarah-S
3/9/13, 7:09 PM
#3

Undvik tillagade ben, och ben så stora att hunden riskerar tandfrakturer om den gnager/biter på dem

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[fabienne]
3/9/13, 8:31 PM
#4

Ger aldrig tillagade ben, känns livsfarligt ^^

Hur stora ben är "stora" ben? Alltså är typ märgben för stort? :) Hon ligger och gnager på dem men de är ju för hårda för att gå sönder…

Sarah-S
3/9/13, 8:40 PM
#5

#4 Beror ju på vilken hund du har 😉
För min lilla på 3 kg kan hon stoppa in hela huvudet i märghålan på ett märgben av nöt 😎

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Gizza
3/9/13, 10:46 PM
#6

Har hört att bärande ben (tex märgben) inte bör ges som foder till hunden, men kan ges som gotta vid sidan om Ger min hund märgben som godis å extra sysselsättning ibland å han älskar det Tror man får gå lite på sin egen magkänsla och det som passar ens egen hund att ge som foder alt gotta. Ingen känner ju din hund och dennes matvanor bättre än du :-)

Annons:
[fabienne]
3/9/13, 10:53 PM
#7

#5 Jo men jag förstår inte riktigt var gränsen går till risk för tandfrakturer. Är det alla ben som hunden inte är stark nog att krossa?

#6 Jag ger min hund märgben två gånger i veckan och har ej planer på att ge det som foder, men börjar bli orolig för att det kan skada tänderna. Hon har som en grop/hack på utsidan av ena hörntanden och jag är rädd att den kommer bli större. Jag vet inte om jag är onödigt nojig men det känns ju onödigt om tänderna pajar… :/

elut
3/13/13, 8:51 AM
#8

Jag hoppas på denna tråden lite för jag vill gärna ge min hund råa kycklingben, (ger alltid rått) meeeeen när jag nämnde de till min uppfödare så sa hon nått om sjukdommar, inte sarmonella, vet inte vad de va, men är de helt säkert att inget kan ske vid råa kycklingben och så?

VildaVittra
3/13/13, 9:04 AM
#9

#8 Campylobacter?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

elut
3/13/13, 5:21 PM
#10

#9 JA PRECIS!!!

elut
3/13/13, 5:27 PM
#11

#9 eller tror de , har för mig att de började på c iaf

Sarah-S
3/13/13, 8:43 PM
#12

Vi människor är känsliga för campylobacter, men hundar (och katter) är gjorda för att leva på bytesdjur och är anpassade för det med en ändamålsenlig matsmältningsapparat

Du behöver inte oroa dig för det utan ge du kycklingvingar till din hund

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

elut
3/13/13, 8:52 PM
#13

#12 Tackk !!

Annons:
Upp till toppen
Annons: