Äggula ist för lever?
Min ena katt vill inte äta lever ibland, hon äter kanske varannan eller var tredje vecka oftast. Ibland äter hon varje vecka, det varierar lite. De gånger hon inte äter upp sin lever, kan jag kompensera med äggula enbart då? Hur många gulor behöver hon äta /vecka isf om hon ska äta 50gr lever/ vecka i vanliga fall?
Mvh Linn

Ingen som vet? Kan man kompensera med något annat än äggula?
Mvh Linn

Har du funderat på att testa ge lammlever? Det är oerhört A-vitaminrikt och äter hon det behöver hon inte äta lever lika ofta.
Har du testat att blanda lever med sådant hon gillar? Lever är väldigt enkelt att mixa till en slät smet som går att blanda/ hälla över det mesta.
Du kan inte kompensera lever genom att ge äggula, det finns inget annat fodermedel som kan ersätta lever, utan då måste du ge tillskott. Har för mig att det finns retinoltillskott på Apoteket men har för tillfället glömt vad de heter. Kom ihåg att det måste vara rent retinol, katter kan inte omvandla betakaroten till A-vitamin så som vi kan.
Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Hon äter bara kycklinglever som är mjukare än de flesta andra leversorter. Samma sak med hjärta. Ibland går det om man gör små bitar av de men i helgen har jag provat flera ggr /dag att ge henne kycklinglever och hon luktar knappt ens på det. Får se om jag kan ta en sväng förbi citygross imorn när jag ändå ska till kalmar och kolla om dom har någon lamm lever där. Man kan ju alltid prova.
Eftersom mina katter får allt kött i bitar är det svårt att blanda. När det finns färs billigt i affären brukar jag köpa det och ge men annars får dom bitar av allt kött och det är inga problem för henne att äta.
Jag brukar ge henne blodet som blir kvar i lådan efter man vägt upp lever och det slickar hon i sig utan att tveka.
Mvh Linn
Om hon nu gillar äggula, kan du inte prova att ge henne veckoransonen av lever med gula över, så kanske det döljer smaken/lukten som hin inte tycker om? :)

Ja, precis som #4 säger, att du inte mixar levern och blandar till en god smet med äggula och kanske något annat som är omtyckt och som går att mixa.

kan man mixa lever med stavmixer eller skvätter det för mycket? Fast då kanske jag inte kan använda stavmixern till mig själv sen.. Ska prova imorn att klippa levern i små bitar och blanda i lite färs.
Att bara hälla ägg gula över levern fungerar tyvär inte, det provade jag igår :(
Mvh Linn

Jag har själv aldrig testat att mixa lever men har en vän som gör eget levergodis och då tror jag hon brukar köra med stavmixern. Du får väl ha på dig en plasthandske och hålla för om det skvätter lite bara ^^
Tror absolut du kan använda den till dig själv sen, du får väl diska den bara. Är väl inte värre än när man steker rått kött (stekpannan använder du ju igen sen) eller skär i kyckling på en skärbräda (slänger du kniver och skärbrädan?) :P Om du diskar de noga så är de borta sen.
Jag tror att om du inte gör en mix av de kommer nog katten bara peta bort leverbitarna. Häller man ett ägg över går det ju att slicka upp ägget utan att behöva äta levern till exempel, det gjorde min hund ett tag när han fick någon fix ide. Kanske kan du mosa levern ihop med typ kycklingfärs? Bara det inte är för stora bitar så att det är lätt att pocka ut lixom. Tar du störst andel kycklingfärs så borde de ju smaka mer kyckling än lever, och om du mosar med en äggula där med så tycker man ju att leversmaken borde försvinna.
10% äggula täcker kattens A-vitaminbehov.
Det går jättebra att mixa lever med stavmixer - jag kör lever-och-hjärta i matberedaren eftersom jag har en katt som är galen i lever och annars äter allas leverportioner. Och ja, jag använder amtberedare/stavmix till mig själv också, efter diskning.

okej tack alla för tips!! :D Ska se hur det går sen.
Mvh Linn

Det går jättebra att mixa lever med stavmixer, och det är klart att du kan använda mixern till dig själv sedan.
Du kanske kan testa att marinera köttbitarna med levermix åt henne?
Trots att äggula bara innehåller 8% så mycket retinol som kycklinglever?

Hon åt allt när jag klippt levern i små bitar och blandat i färs! :) Får dela upp levern på två mål mat istället och blanda med färs varje gång och hoppas hon äter det då. Annars får jag prova något annat! :)
Mvh Linn
Jupp.

Eller mitt fel, glömde räkna om till torrsubstans, då blir det bara 3,5%
Jag har lite svårt att tro det, har du någon uträkning som styrker ditt påstående?
Enligt SLV innehåller ekologisk äggula 768 mcg retinol/100 g. 768 mcg=2557 IE. BARF innehåller ca 30% TS. 100 g är 10% av 1 kg mat så retinolhalten blir 2557/0,3=8525 IE/kg.
Lägsta halt enligt AAFCO är 5000 IE/kg.