Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1461 ggr
nicesandra
3/7/13, 3:55 PM

[K] Äta för mycket?

Hej!

Jag började barfa min lilla kattjej idag, och det går över förväntan! det går fruktansvärt bra!
Jag har bara haft henne en vecka, och första veckan gett henne blötmat, vilket hon ätit, men inte med någon större förtjusning. Hon är ganska liten, osäkert hur gammal hon är, jag har köpt henne från djurskyddet som hade hittat henne, men de tror 2-3 år.
eftersom hon är så liten, eller smal kanske man skall säga, så vill jag ju att hon äter. och idag när jag barfat har hon ätit som hon aldrig sett mat förut. det är jättekul att se :) Men jag är rädd att det skall blir för mycket. Hon väger ca 2,6 kg. Jag vet inte vad hennes ideal-vikt är. Hon är en vanlig skogskatt. Hur mycket skall jag låta henne äta?

Tacksam för svar

Annons:
nicesandra
3/8/13, 11:49 AM
#1

hm, huskatt ska det ju stå.

Jag undrar fortfarande. just nu har jag gjort portionspåsar på ca 100g om dagen. det känns lite, och hon stryker ständigt runt mig för att tala om att hon vill ha mer mat. funderar, om hennes idealvikt ligger på 4 kg, så skulle 120 g passa bättre. känns fortfarande inte som mycket mat, men det kanske det är…

glädjande är att hon inte springer på toa lika mycket, förut kunde det vara 2-4 ggr/dag. tror inte hon har gått på ett dygn nu. å andra sidan kanske det är för lite?

Tessera
3/8/13, 1:22 PM
#2

Toalettbesöken, tja, det beror på om du menar när hon kissar eller bajsar. Mina katter kissar 3-5 gånger om dagen och bajsar varje-varannan dag.

Personligen skulle jag hellre ge lite mer mat, det kan hända att hon äter så mycket just nu för att hon är rädd att inte få mer mat när hon är hungrig så öka ut antalet gånger hon får mat, om det är möjligt?

Min 3-åriga kastrathane på 4 kg äter si så där 125 gram BARF om dagen medan min 8-månaders unghona äter 200-250 gram.

nicesandra
3/8/13, 2:26 PM
#3

# jag menar bajsar. men då är det kanske ingen fara då. tänker att det måste ju bli skillnad mot blötmaten, som är så vattnig och såsig.

jag ger 120 gram idag, delat på tre tillfällen, så får vi se hur det faller ut. jag kan tänka mig att det är lite som när jag människor ställer om till lchf (det finns ju många liknelser i kosten), då är det många som äter jättemycket i början, för att det sedan skall plana ut. frågan är om jag vågar ge henne så mycket som hon vill ha?

NatasjaHemby
3/8/13, 4:32 PM
#4

Om katten är underviktig och mer stor säkerhet fått svälta tidigare i livet så hade jag gett henne så mycket mat som hon vill ha tills "hetsätandet" gått över eller tills du känner att hon är fin i hullet. Har själv haft många f.d. hemlösa katter hemma och de flesta slutar hetsäta  när de inser att de kommer att få bli mätta varje dag. En del slutar dock aldrig tyvärr och då får man ju börja ransonera innan de blir överviktiga.

Att ge henne så mycket hon vill ha i några veckor kommer nog inte att göra henne groteskt tjock och det kan vara värt den invänjningsperioden för att förhoppningsvis slippa en helt mattokig katt i framtiden :)

SE*Simbelmynes

nicesandra
3/9/13, 8:40 AM
#5

#4 tack så mycket för ditt svar! Jag inser att det är nog den vägen jag får gå. hon åt precis upp en 100g portionspåse, och frågar genast efter mer. så det är väl bara att servera då :)

hon har för övrigt bajsat, så där känner jag mig lugn nu :) förutom att det var väldigt hårt, så jag får dra ned på ben och äggskal.

Upp till toppen
Annons: