Annons:
Etikett03-katt
Läst 3536 ggr
Alexialeske
3/5/13, 4:29 PM

Nybörjare

Hej,

Jag har precis börjat med barf till min 14 veckor gamla kattunge.

Men nu har jag lite funderingar kring det hela.

Hon äter nämligen väldigt mycket. Jag har hört att kattungar ska få så mycket mat de vill ha. Stämmer detta. Räknade i excelkalkylen att hon väger 1300g (hon väger 1270g)  och med att hon ska ha 7% av sin kroppsvikt. Vilket betyder att hon per dag ska ha:

Kött 55g      Blandfärs

Hjärta 19g   Kyckling

Ben 9g (Hon får äggskal nu, väntar på benmjöl på posten eftersom hon inte klarar av att tugga ben.

Lever 7g      Ungnöt

Övrigt 5g     Äggula

Hon har fortfarande svårt att tugga så jag har fått skära allt i små bitar. Problemet är att hon redan under förmiddagen har ätit upp hela sin dagskvot. Jag gav ju henne mer när hon ville ha eftersom jag läst att de då ska få så mycket de vill. Jag har lammfärs hemma som jag då få kompletera med.

Men är det ok att ge så mycket hon vill om jag håller mig till ovanstående siffror när det gäller lever och hjärta?

Benmjölet får jag räkna ut efter hur mycket kött hon får sen om jag förstår det rätt.

Är det någon som kan hjälpa mig att få lite klarhet i det hela så skulle jag vara ytterst tacksam :)

Annons:
Tessera
3/6/13, 8:25 AM
#1

Kattungar ska få äta så mycket de vill. I den åldern åt min kattunge lätt stundtals lika mycket som mina två 4-kilos kastrater tillsammans, det vill säga hon åt ibland betydligt mer än 10% av sin kroppsvikt (speciellt om hon fick nötkött eller vilt). Generellt låg hon nog på runt 10%. Ge henne helt enkelt mer av allt, det är vad jag skulle göra - å andra sidan så blandar jag till röror och fryser in så jag portionerar inte ut allting varje dag,

Jag skulle helt enkelt räkna med att det går åt 10% av hennes kroppsvikt i stället för 7%.

Alexialeske
3/6/13, 9:58 AM
#2

Tack så jätte mycket för ditt svar!! 

Jag har också gjort röror där jag blandat i vad jag räknade skulle gå åt under en vecka.

Men jag är bara orolig över att det ska bli för mycket lever. Tycker du att jag ska öka det hela till 10% eller bara fylla på med muskelkött?

Jag läste precis att kycklinghjärta innehåller för lite taurin. Har du någon erfarenhet av det? Jag kan inte få tag på annat hjärta än kyckling var jag bor men funderade på om jag kan komplettera med kalkonkött?Hörde att det ska vara rikt på taurin.

Stort tack för du att du tog dig tid att svara 😊

Tessera
3/6/13, 3:19 PM
#3

Kycklinghjärta+lever innehåller 1179 mg/kg* taurin. Nöthjärta innehåller 652 mg/kg* och grishjärta 2000 mg/kg* (enl en kinesisk undersökning, grishjärta finns inte med i Spitze). Men allt kött innehåller också taurin - färs innehåller runt 400 mg/kg* och nötlever nästan 700 mg/kg*. Kalkonkött (mörkt kött) innehåller massor med taurin, ja, 3000 mg/kg* enligt Spitze.

Nötlever är bra för ett växande djur för kopparn i nötlever är lättare att ta upp. Så länge du inte ger mer än 10% lever så är det lugnt - ger du lammlever ska du dock ligga på 5% då den innehåller massor med A-vitamin.

Jag ger kycklinghjärta och nöthjärta för mina katter har totalvägrat grishjärta. Griskött är generellt sett dock ganska rikt på taurin. Den röra jag ger mina katter (som också vägrar hela ben så de får malda ben) ligger på generellt 12-14% ben, 42-48% muskelkött, 30-33% hjärta, 7-8,5% lever och 0-4% äggula, där muskelkött varieras mellan gris, nöt, kalkon, kyckling, vilt och lamm, hjärtat är kyckling eller kyckling+nöthjärta och levern kycklinglever eller ungnötlever. Jag håller på att näringsberäkna de rörorna men de bör ligga helt OK i taurinhalt. Hispiga jag har dock funderat på att tillsätta taurin ändå…

En av de bästa taurinkällorna är för övrigt råa ostron men det vet jag inte riktigt om jag har råd med till katterna. ;-) 

*Alla värden är i våtvikt, inte i torrsubstans.

Alexialeske
3/8/13, 10:38 AM
#4

Tack så mycket för till utförliga svar! Inprincip behöver man inte oroa sig så mycket över taurinet känns det som. Köpte kalkoners som kompensation nu. Men jag undrar fortfarande över det här med lever. Ska jag räkna ut lever efter hennes hennes vikt och 7% i excel tabellen. Eller ska jag som du gör bara göra färdiga röror och ge så mycket hon vill ha. Oroar mig så mycket över att överdosera eller underdosera lever. De senaste dagarna har jag hållet mig till ursprungligt angiven leverporttion och bara ökat muskelkött. Ska jag öka lever också?? Tack så mycket för att du tagit dig tid att svara :) Uppskattar det verkligen!!

Tessera
3/8/13, 1:17 PM
#5

Jag skulle öka leverdelen lite grann också… lever 'ska' ligga mellan 5-10% och en dräktig katt eller växande kattunge kan gärna få upp emot 10% (OBS! Gäller inte lammlever!). Personligen skulle jag ge lever efter hennes vikt och 10%, då får hon nog i sig si så där 8-10% lever.

Upp till toppen
Annons: