Annons:
Etikett03-katt
Läst 2601 ggr
[idaskoog]
3/5/13, 4:09 PM

katten vägrar hjärta

Jag började för en vecka sen med barf till min 13 v gamla kattunge. Hon äter allt förutom hjärta. Jag har provat att mixa, skära små bitar, stora bitar och hela bitat. Jag har provat att ge bara hjärtan och blandat med annat. Antingen sorterar hon ut hjärtat och lämnar det eller äter ingenting om det är ihopblandat. Kan jag ge något tiaminkosttillskott och i så fall vilket? Jag blir orolig för tiaminbrist hon är i övrigt matglad, pigg och frisk!

Annons:
HeleneAndreasson1988
3/6/13, 12:37 PM
#1

Har ingen erfarenhet själv, men vill tipsa om tips som du kan använda om du inte redan gjort det så klart 😉

http://www.barfmycat.com/index.html

finns under kategorin: Ställa om till BARF

Lycka till!

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Tessera
3/6/13, 3:22 PM
#2

Kalkonlår innehåller mer taurin i mg/kg både kycklinghjärta och nöthjärta.

Har du testat olika slags hjärta? Och, om du har möjlighet, hjärta i olika förpackningar..mina katter äter kycklinghjärta, äter nöthjärta i lite större bitar om det köps packat i vanligt köttråg men bara mixat/malt om det köps vaccumpackat och totaldissar vacuumpackat grishjärta (ska se om jag kan få tag i 'köttrågpackat' sådant att testa).

[idaskoog]
3/6/13, 3:38 PM
#3

Typiskt katter att vara kräsna!!!! Haha.. herregud. Jag ska prova att köpa något annat hjärta till min lilla diva ;) Men jag undrar om någon vet någonting om tillskott av taurin? Visst är det väl taurin som är så viktigt flr katter? Eller var det tiamin? Snurr snurr.

Tessera
3/6/13, 4:23 PM
#4

Taurin är det - människor och hundar bildar taurin själva men i och med att katter är så utpräglade karnivorer har de aldrig behövt 'lära sig' att tillverka det själva.

En diet baserad på kött ska innehålla tillräckligt med taurin men det är ju det där med att hjärta generellt sett är taurinrikt… Kalkonlår innehåller dock mängder med taurin exempelvis. Råa ostron är otroligt taurinrika men det pallar inte min ekonomi att köpa till katterna. ;-9

Taurin är vattenlösligt så det är inte farligt att tillsätta lite taurin till maten.  Det finns i en del zoaffärer och i hälsokostaffärer.

[idaskoog]
3/7/13, 1:53 AM
#5

tack! Då ska jag nog ta och köpa lite taurintillskott för säkerhets skull och fortsätta kämpa för att katten börjar äta hjärta! Så svårt kan det ju inte vara?!?! 😛

Tessera
3/7/13, 7:46 AM
#6

Tja, jag försökte i tre år att få mina katter att inse att kycklingvingar var mat…sedan gav jag upp. De enda kycklingvingar de tycker är mat är de tillagade kycklingvingar matte och husse äter…och då vill de mest åt det kryddiga knapriga skinnet.

Å andra sidan har jag lite…udda katter vad gäller ätbara saker. Hankastraten älskar hallon, Thai Sweet chili sås och polkagris/mint och ungkattshonan är passionerat förtjust i citronkräm och äggost. ;-)

Annons:
[idaskoog]
3/8/13, 3:12 AM
#7

hahaha underbart!!

Upp till toppen
Annons: