Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1939 ggr
[idaskoog]
2013-02-25, 05:35

kattunge

Hej! Jag ska åka och hämta en liten siames-flicka idag och har under några veckors tid läst in mig på trådar här om barf till katt. Jag barfar redan mina två hundar och undrar nu över katten. Jag ger färdiga köttkorvar till hundarna (vilt, kycklinglever, kycklinghjärta, kyckling- och kalkonkorvar med ben i, kycklinghals och vingar och laxolja). Jag hade tänkt mig att ge av samma till katten men dock mer hjärta och enl. Rekommendationer för katt såklart. Jag undrar om det är okej att ge av dessa korvar till katten? När kan man ge vingar och halsar till kattungar? Eftersom att det är ben i kyckling och kalkonkorven behöver man ändå ge benmjöl och kalciumtillsatser? Behöver man ge extra vitamintillskott eller oljor till katter? Jag ger oljor till hundarna för pälsen och hudens skull. Jag har verkligen läst på i forumet men önskar svar på dessa frågor innan jag börjar. Weeeii jag är så pirrig i magen över att hämta min lilla fisråtta :)

Annons:
BARFmycat
2013-03-04, 11:45

Vet du om du kan få något svar ifrån de som tillverkar korvarna exakt hur mycket hjärta och lever det är i korvarna?
Hjärta kan du ge extra vid sidan av för att säkerställa taurinintaget, men om korvarna innehåller lever måste du nästan veta hur mycket så att du inte överdoserar om du måste ge vid sidan av. A-vitaminet som är essentiellt för katten och finns i rikliga mängder i lever är en fettlöslig vitamin och går således att överdosera.

Beroende på hur mycket kalkon/kyckling korven innehåller så avgör det om du behöver tillsätta ben eller inte, men innehåller korven ca 50% kyckling/kalkon med ben så bör det vara lagom med ben (runt 10-15%)

Om du får tag i korvar utan lever så skall 5-8% av kosten utgöras av lever om du ger det vid sidan av då. Lammlever max 5%

Kattungar kan äta vingar och halsar redan vid 4 veckors ålder, så det är fritt fram att ge henne det med detsamma!

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: