Annons:
Etikett06-vänja-djuren-vid-rå-föda
Läst 4751 ggr
My.
2/25/13, 10:28 PM

Diarre, övergång till barf (varning för detaljer)

Hej!
Har precis börjat barfa mina hundar, igårkväll fick de sitt första barfmål och gick över direkt eftersom jag fått det tipset här då den ena tycktes få lite allergi av att (troligen, kan vara något annat) blanda foder och barf. De fick mat tidigt på morgonen och sedan middag lite senare, tänkte att jag helst inte ville fasta dem då den ena lätt får ont i magen/magkatarr och den andra är väldigt glupsk och behöver få mat regelbundet för att inte bli tokig.

Så i morse vaknade jag av att den ena hunden kräktes och när vi gick ut hade båda jättelös diarre, som vatten, och han som kräkts kräktes även två gånger till när vi kom in. Jag struntade då i att ge dem frukost och sköt på middagen tills för en timme sedan, de verkade inte särskillt sugna imorse ändå när de va dåliga i magen..

Så nu till min fråga, hur vanligt är det att man får diarre vid övergången och hur länge håller det i sig?

Till middag nu fick de kyckling, morotspure och en liten näve med deras gamla foder, tänkte att det kanske stabiliserar lite. Hur skall jag göra för att vänja magen så fort som möjligt?

Annons:
wesdi
2/26/13, 8:21 AM
#1

Är det äkta diarré (hund kan inte kontrollera sig utan det bara forsar ur) eller är det lös avföring? Hund kan hålla sig men avföring är väldigt lös? Frisk hund kan man fasta 12-24 timmar, för att låta magen vila om det är väldigt lös avföring. Är det äkta diarré så bör du vara uppmärksam… kan bli vätskebrist. Vad började du ge dem för något - i BARF-väg menar jag? Det är svårt att svara på, hundar reagear olika. En hund som tidigare mestadels eller enbart har fått torrfoder kan reagera, mage och tarmar är helt enkelt inte vana vid att få rå naturlig mat. Kyckling brukar ofta rekommenderas att ge som första kött, för att det är lättsmält. Bra är om man håller sig till en köttsort några dagar … så att man ser hur hunden tar emot det. När mage/tarm tar emot det bra, introducerar man ett nytt köttslag och ser hur hunden reagerar på det. Hund kommer inte få brist på mineraler/vitaminer för denna *ensidiga* övergång. Börjar man blanda för många köttsorter, köttiga ben, inälvor mm på en gång…. kan det också ge orolig mage för hund som är ovan vid rå mat. *Nya* hundar kan ofta kräka upp osmälta benbitar. Dels för att hundkroppen är ovan vid den nya maten och dels kan vissa hundar vara glupska av sig och inte krossa ordentligt. Glupsk hund ska därför helst inte äta för små köttiga ben… kycklingvinge/kycklinghals är ofta alldeles för litet för en medelstor hund. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

My.
2/26/13, 12:04 PM
#2

Till att börja med kunde hunden som hade kräkts inte hålla sig utan det blev en "olycka" inne två gånger, sedan har dom kunnat hålla sig med att gå ute.

Ja, igår blev det ju så att dom fastade från middag till nästa middag (hoppade över frukost).

Jag gav dom kycklingfärs och morotspure just för att jag tänkte att det var snällast mot magen, de fick det även till middag igår fast igår la jag även till några gram av deras gamla foder för att försöka stabilisera magen.

My.
2/26/13, 9:45 PM
#3

Nu blir jag inte riktigt klok alls. Som jag skrev fick dom frukost imorse och vid eftermidagen idag hade båda bättre avföring, fortfarande lös men inte alls som igår. Va bra tänkte jag, då vände de fortare än jag trodde. Men så precis innan jag skulle ge dom middag för en timma sedan fick den hunden som inte var lika dålig igår ett jättekräkanfall och pep vid dörren så vi gick ut, och han var lika lös som igår igen (och det såg ut som det bara var grönsaker som kom ut)… Det konstiga var att maten som han kräktes upp var bara grönsaksdelen och den verkade helt orörd! Precis som om magen inte gjort något alls med dessa. (Verkade alltså som kycklingen gick ut och blev lite finare avföring medan morötterna stannade i magen och kom upp orörda eller kom ut som diarre). Han som mådde sämst igår mår inte alls lika dåligt idag.. Kan det gå såhär fram och tillbaka och vad är grejen med grönsakerna?

wesdi
2/27/13, 8:43 AM
#4

Strunta i grönsakerna, ge bara ex.vis kyckling några dagar och se vad som händer. Att ge grönsaker eller inte råder det delade meningar om. Olika läror. Jag ger ytterst lite grönsaker till mina hundar. Någon enstaka gång kan de få en liten mängd glutenfritt *spannmål*. Jag har provat öka på grönsaksmängd, ge det i större mängder men det resulterar i oroliga magar. Har även provat ge glutenfria *spannmål*. I små mängder går det bra, i större mängder blir det lite oroliga magar. //Lena

Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress

vallhund
3/4/13, 4:19 AM
#5

Vad har du gett för grönsaker o hur? Malda, råa, pureade o varför?

Grönsaker, speciellt råa är inte bra att ge till ovana hundmagar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: