Annons:
Etikett03-katt
Läst 2162 ggr
[idaskoog]
2013-02-26 23:10

BARF till kattunge

Hej!

Jag har precis fått hem en liten simeskattunge som jag ska börja BARFA. Jag ger BARF till mina hundar från alla möjliga olika proteinkällor. Dessa är ekologiska korvar med nedmalt kött och ben i.

Jag undrar följande:

Kan jag ge av dessa korvar till kattungen?

Bör jag ge kalk/benmjölstillskott till katten?

Bör jag ge oljor eller vitamintillskott till katten?

Räcker det att ge 7% av kattens vikt till en kattunge på 12 veckor?

Jag kan allt med lever,hjärta osv. men känner mig osäker på ovanstående frågor. Snälla svara någon!!

Annons:
Ebba200
2013-02-26 23:21
#1

Ger du inte benmjöl eller olja till hundarna?

friedlish
2013-02-26 23:57
#2

Så länge korvarna innehåller en rimlig mängd ben så ser jag peronligen ingen anledning att lägga till något annat än hjärta och lite lever. Malda ben gör ju benmjöl helt onödigt, så länge mängden är tillräcklig.

Olja verkar också som en onödig sak at ge något djur i mina ögon; särskilt vegetabilisk sådan. Om det är omega 3 eller något sådant du funderar över så kan det vara bra att ha i åtanke att även helt vanligt kött innehåller fleromättade fettsyror (om än i liten mängd). Dessutom så brukar katter inte få i sig sådant i några enorma mängder i naturen heller, och mättat fett dugar alldeles utmärkt. Det har oförtjänt dåligt rykte nu för tiden. :)

Vitamintillskott borde inte vara nödvändiga (allt borde finnas i resten av maten, särskilt i lever), men råa äggulor är ett alternativ om du vill ge kattungen lite extra vitaminer och fett då och då.

Angående mängden mat; ge kattungen så mycket mat som den vill äta. Erbjud den mat med jämna mellanrum eller när den ber om det, och låt den få så mycket den vill ha. Börja ge den bestämda portioner när den blir lite äldre. :)

[idaskoog]
2013-02-27 02:56
#3

Tack!

Jag ger laxolja och rapsolja till hundarna men inget benmjöl eftersom att köttkorvarna innehåller typ 30-40% ben. Sedan får de kycklingvingar och halsar. Men om jag erbjuder kattungen en handflata mat 5-6 ggr /dygn (mer verkar hon inte orka äta) kan jag då vara säker på att hon får i sig allt?

Så tar jag bort allt torrfoder eller hur?

Heffipeffi
2013-02-27 03:35
#4

Man brukar säga att katter ska ha ca 10% ben, så du behöver inte lägga till ngt kalktillskott. 
Jag tycker inte att du behöver lägga till mågra vitaminer. Jag ger mina laxolja nång gång i veckan, men det är säkert inte nödvändigt.

Vad är det för Barf-korvar du ger?

Kattungar brukar inte orka så mkt mat. Därför ger man de mat fler gånger per dag än en vuxen katt. Om hon är pigg och frisk och i lagom hull, betyder det att hon får i sig det hon behöver.

Och ja, ta bort torrfodret!!!

[idaskoog]
2013-02-27 03:49
#5

Korvarna är sambeställt från en leverantör till kenneln där mina hundar kommer från. Vi hade först jippotimas men nu är det en annan leverantör som jag inte vet namnet på tyvärr. Korvarna är i alla fall ekologiskt producerade med 0% tillsatser från lamm,vilt,nöt,kalkon,kyckling och lax. Sedan finns det vom,kycklingvingar,kycklinghals och grishjärtan och kycklinglever. Det borde väl vara alldeles utmärkt att ge lite av deras mat till katten? 

Med andra ord är det inte så svårt att BARFA en kattunge…ge den blandat av proteiner och fetter,så ofta och så mycket den vill och vara noga med hjärta och lever??

Heffipeffi
2013-02-27 03:59
#6

Det låter som jättebra mat både till katt och hund :-)

Som du säger, det är inte svårt att barfa vare sig vuxen eller kattunge.
Du kan ge kattungen både kycklinghalsar och vingar, och även andra ben om den vill ha. Men håll koll på avföringen, så att den inte blir för hård i och med att det är ganska mkt ben i korvarna.

Annons:
[idaskoog]
2013-02-27 04:06
#7

tusen tack!! Nu känner jag mig mycket lugnare…😊

Ebba200
2013-02-27 17:28
#8

Låter som du fått bra svar redan :)
Jag skulle säga detsamma, ingår mer än 10% ben i korvarna finns ingen anledning att tillsätta benmjöl eller liknande. Skulle även säga samma som Heffipeffi vad gäller olja. :)

Upp till toppen
Annons: