Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 5577 ggr
My.
2013-02-19, 13:22

Hjärta till hund

Hej!

Jag tänkte bara höra med er som redan barfar:

Hur mycket hjärta ger ni till era hundar?

Jag vet att hundar inte behöver särskillt mycket hjärta men jag har kommit över en köttkross som innehåller 50% hjärta blandat med annat muskelkött från nöt så därför tänkte jag räkna på hur mycket av denna jag kan ge utan att ge för mycket hjärta.

Jag kanske också kan passa på att fråga hur mycket fisk respektive kyckling ni ger?

Tack!

Annons:
Sjöstjärna
2013-02-19, 13:29

Du kan ge hurmycket hjärta som helst, det är vanligt muskelkött. Det du ska ge i begränsad mängd är framförallt utrensningsorganen, njurar och lever.

Min vovve anser att mat ska ha gått på fyra ben annars är det inte mat, med andra ord vägrar han att äta både fågel och fisk. Såvida inte jag steker det till mig själv… Idéer! Han får fiskolja istället för fisk och fågel är han helt enkelt utan.

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

My.
2013-02-19, 13:32

Okej :) Va bra, jag har hört att det kan vara farligt att ge för mycket hjärta till hund? pga. taurinet.

Jaha :) mina pojkar har fått smaka på både fisk och kyckling ibland och det verkar vara en riktig höjdare här!

Sjöstjärna
2013-02-19, 13:50

Brist på taurin kan bidra till olika sjukdomar men jag har inte hört talas om att taurin kan vara farligt för hunden. Generellt så är det väldigt liten risk att överdosera näringsämnen så länge man ger dem i naturlig form, dvs genom själva maten och inte som tillskott.

Gillar vovvarna fisk och fågel är det bara bra, ju mer man kan variera proteinkällorna desto mer komplett näringsmässigt blir utfodringen.👍

/Sjöis

"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

My.
2013-02-19, 20:59

Jaha, ja men då gör jag så då.
Tyckte bara att jag läste på så många ställen att man inte ska ge hundar för mycket hjärta, men jag måste missförstått vad dom menade :)

Ja, det är himla bra. Vi får även vilt gratis av svärföräldrarna så det blir bra, jag funderar lite över hur stor andel fågel/nöt/fisk/vilt som kan tänkas vara bäst.

Zepp
2013-02-23, 21:56

Tänk näringsbalansen i hundens naturliga bytesdjur.. dvs vargens!

En älg har, ett hjärta, en lever, en njure, resten kött.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

My.
2013-02-23, 22:31

Ja, de e ju ett bra sätt att tänka..
Undrar väl för att en del säger att man skall inte äta mer hjärta än man äter lever, njurar etc. eftersom hjärta också är lite speciellt även om det är en muskel. Andra menar att hjärtat är en muskel som alla andra och att det inte är någon skillnad mot andra muskler.

Men de va bra, jag skall tänka så.

Annons:
Zepp
2013-02-24, 00:48

Det är iallafall en annan sorts muskelfibrer med ett något annat näringsinnehåll.

Det är väl främst lever man inte skall ge för mycket med sitt a-vitamininnehåll.

Tror ju inte att det är någon fara alls att ge två hjärtan per älg, utan det handlar nog mera om att man inte bara skall ge hjärtkött?

vallhund
2013-02-25, 11:39

Det är ganska lätt att överdosera A o D vitamin om man ger hunden för mycket lever t ex.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Silvestris
2013-02-25, 13:17

Nja, de flesta djur har ju ändå två njurar.😉

Zepp
2013-02-25, 17:00

Bra reflektion!! 😇

Upp till toppen
Annons: