Annons:
Etikett01-börja-barf-a
Läst 1817 ggr
Nerdysiamese
2/24/13, 12:30 AM

Olika behov

Idag så tingade jag en liten kattunge och jag ser jättemycket fram emot att att få hem lillskrutten!

Men min tidigare katt, en kastrerad ettårig hona äter BARF och jag har ju tänkt mig att jag skall sätta ungen på BARF också men i och med att det är en liten kattunge hane så har han ju väldigt annorlunda ämnesomsättning och där av väldigt annorlunda behov från min hona

Kattungen kommer inte att vara van vid BARF så jag misstänker även att en viss invänjnings period kommer att behövas, och jag kommer få lite av den kattungemat han är van vid med mig, men jag är orolig för att min hona kommer och snor av hans mat =/

Det är tre veckor kvar tills han kommer men jag vill ha allt plannerat och klart för när han kommer hit.

Har folket några rekommendationer för hur man utfodrar två katter med så olika behov?

I värsta fall får väl honan tjocka på sig lite så ungen får möjlighet att växa men en viss del av problemet kommer ju att kvarstå även när han är vuxen oxh kastrerad, som hankatt kommer han att bli större och alltid behöva mer än honan, så några tips skulle upskattas =)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Annons:
VildaVittra
2/24/13, 12:51 AM
#1

Hehhehehe, det är nog snarare honan som kommer gå utan mat. Kattungar är snabba som vesslor och har äter som hästar.

Jag har gett vuxna och ungar exakt samma mat, de äter dessutom från samma skål. Ingen av dem har dött av näringsbrist, en av dem är nu 24 år, så något gör jag ju rätt. ;)

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Tiramisou
2/24/13, 7:52 PM
#2

Jag ger ena katten mat i badrummet med stängd dörr, och våran andra gluffsarkatt får mat i köket :) Då vet han att det inte spelar någon roll om han kastar i sig maten, och hon får äta ifred också.

Silvestris
2/24/13, 11:22 PM
#3

Kattungen behöver ingen annan mat, bara mer.

Ute i det fria finns inga kattungefoder, de käkar samma mat som morsan.😉

Nerdysiamese
2/25/13, 2:07 AM
#4

#3 mjo, det i sig är inget problem, problemet är en lätt rund och matglad hona om jag skall frimata en växande hane, av vad jag förstått så funkar barf jättebra till kattungar, men att det inte finns någon egentlig begränsning på hur mycket dom skall äta.
Min hona där emot har en definitiv begränsning på hur mycket hon borde äta, och hon håller definitivt inte med om den begränsningen =P

och frågan är mer generell än bara mata en kattunge, han kommer som sagt alltid ha ett större behov av mat än honan, hanar är större och har högre ämnesomsättning = högre näringsintagningsbehov, så hur matar man två djur med olika behov med en mer långsiktig lösning?

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Silvestris
2/25/13, 8:26 AM
#5

Man matar dem i olika rum eller håller vakt när de äter.

SuperLimm
2/25/13, 10:05 AM
#6

Jag matar min hona (som är betydligt mindre) i köket med stängd dörr och min hane (som är mycket större och aktivare) i vardagsrummet. Hanen får mat i en inhägnad av kompostgaller för att hunden inte ska äta upp hans mat. Får dom mat i hagen båda två så tar hanen sin köttbit ut i hallen på mattan och äter den där, han gillar inte att dom äter nära varandra. Det resulterar såklart i att hunden äter upp det på två sekunder så man får ha lite koll :)

Mvh Linn

Annons:
Upp till toppen
Annons: