Annons:
Etikett08-recept-matscheman
Läst 2824 ggr
HeleneAndreasson1988
2/21/13, 5:08 PM

Funderar på BARF

Hej,

Jag ska skaffa två stycken Ragdoll honor till hösten/vintern och funderar på att fodra dem med BARF. Då jag tycker det verkar vara det bästa man kan ge till katten 🙂

Har läst lite om Ragdoll honors vikter och dem ligger på ca 3-5 kg. 

Ska jag fodra kattungarna utifrån beräknad vuxenvikt på 5 kg då??, så ca 150 gram/dag/katt… eller hur räknar man??

Har gjort ett matschema som jag klurat lite på, vet att jag är ute i god tid, men vill gärna vara tillräckligt påläst när jag väl kommer till kritan och ska utfodra mina älsklingar 🙂

Vad tror ni om detta:

Recept:

60 % kött - 60 gram x 1,5 x 10 dagar = 900 gram

17 % hjärta - 17 gram x 1,5 x 10 dagar = 255 gram

10 % ben - 10 gram x 1,5 x 10 dagar = 150 gram

8 % lever - 8 gram x 1,5 x 10 dagar = 120 gram

5 % övrigt (äggula) - 5 gram x 1,5 x 10 dagar = 75 gram

Totalt: 1500 gram = 150 gram/dag

Exempelvis: Äggula blandas med kött till 975 gram

Exempelvis: Lever och hjärta blandas till 375 gram

Exempel på matschema:

Dag 1: 75 gram kött + 75 gram hjärta/lever

Dag 2: 100 gram kött + 50 gram ben (exempelvis kycklingben)

Dag 3: 75 gram kött + 75 gram hjärta/lever

Dag 4: 150 gram kött

Dag 5: 75 gram kött + 75 gram hjärta/lever

Dag 6: 100 gram kött + 50 gram ben (exempelvis kycklingben)

Dag 7: 75 gram kött + 75 gram hjärta/lever

Dag 8: 150 gram kött

Dag 9: 75 gram kött + 75 gram hjärta/lever

Dag 10: 100 gram kött + 50 gram ben (exempelvis kycklingben)

Ska givetvis vara varierande köttsorter som Nöt, Fläsk, Lamm, Kyckling och vad man nu mer kan komma över…

Behöver man tillsätta benmjöl eller äggskalskalk de dagarna dem inte får några ben om dem äter upp benen dem får de dagar dem får ben?

Tack för att du tog dig tid 🙂

Hälsningar Helene

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Annons:
Silvestris
2/21/13, 6:32 PM
#1

Räkna som allra minst på vuxenvikt, men ge dem mer om de behöver. Ge dem mat minst 4 ggr/dag och låt dem äta så mycket de vill när de äter. Mina vuxna katter brukar jag utfodra såhär:

Morgon: Köttmix (oftast med lite ben i)

Eftermiddag: Hjärta+lever (eventuellt även njure)

Kväll: Köttben

HeleneAndreasson1988
2/21/13, 7:37 PM
#2

Okej, hur länge ska dem ha mat 4 gånger/dag?? 

När jag får hem dem är jag ledig i ca 2 månader och har möjlighet att ge dem så ofta, men sedan börjar jag jobba… räcker det med 3 gånger/dag då? Morgon, middag, kväll??

Tack för bra svar!! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Nerdysiamese
2/21/13, 9:40 PM
#3

Är dom vana vid BARF sedan tidigare?
Annars kan du behöva räkna med en liten invänjnings period ocskå så du blandar ut lite med den gammla maten, speciellt om dom tidigare ätit torrisar så kan det vara svårt att tvärvända till BARF.

Färdig kattmat (både blöt och torr) luktar mycket mer än vad naturlig kost gör och är dom vana vid det så kan dom behöva lite extra lukt från sin tidigare kost som påminner dom om att det faktiskt är mat du serverar dom.

Jag har en katt som börjat med BARF nu när hon är ungefär ett år och det har egentligen gått jätte bra, men kyckling vingar har varit lite klurigt för henne att förstå sig på hur man äter, så har fått skära loss lite bitar för att få henne att fatta att man kan faktiskt äta det.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Silvestris
2/21/13, 9:42 PM
#4

Är du ledig i nästan 2 månader är det väl närmare 6 månader när du börjar jobba och då kan man gå ner till 3 ggr/dag. Däremot kan man ställa fram fryst mat innan man åker hemifrån så att de kan äta när den har tinat om man vill fortsätta med 4 måltider/dygn.

Det har jag gjort när jag haft kattungar och pluggat heltid. Mat innan jag gick och en rejäl hög med fryst kött som ställs fram när jag går. När jag kommer hem är kötthögen uppäten. Går såklart att göra samma sak på natten om man vill.

HeleneAndreasson1988
2/22/13, 9:45 AM
#5

Okej, har läst runt lite och har fått för mig att man inte ska ge mer än 10 % BARF till en början och då kan jag ju testa med olika sorters kött. När jag ser att dem äter olika sorters kött och tycker att det är gott börjar jag ge dem mer och fasar över dem under en 3-4 veckors period. 

Förhoppningsvis kommer detta gå smidigt 🙂

Vad bra att dem förmodligen inte behöver äta så ofta då, för jag vill ogärna att maten står framme och riskerar att bli dålig…

Tack för ALLA svar!!! 🙂

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Robmel
2/22/13, 11:34 AM
#6

För att underlätta uträkningar när katterna växer så kan du ladda ner excel dokumentet som låter dig göra recept. Där kan du mata in kattens vikt och hur många procent mat du vill den skall äta - så får du färdiga gram av alla beståndsdelar. Sök på färdigt recept BARF (om jag minns rätt)

Annons:
HeleneAndreasson1988
2/23/13, 12:49 AM
#7

# 6 Det är det receptet jag använt mig utav 🙂

Tycker att det är lätt att räkna med, men vilken procentsats ska man använda?? Har läst så olika…

Jag har använt mig av 3 % och utgått från vuxenvikten. Även om 5 kg för en vuxen hona kanske är lite mycket. Det blev då 150 gram/dag, tveksamt om en kattunge äter så mycket… Men det tar ju visserligen tid att ställa om och över till BARF så de äter dem kanske då… eller ännu mera, vad vet jag Glad

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Sarah-S
2/23/13, 8:35 AM
#8

Är det bara jag som reagerar på att det är väldigt mycket lever?

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

HeleneAndreasson1988
2/23/13, 11:08 AM
#9

120 gram lever under 10 dagars period, är det mycket??? Jag har i matschemat slagit ihop levern med hjärtat för att lättare portionera ut… Så med hjärta på 255 gram per 10 dagars period och lever 120 gram per 10 dagars period blir det totalt 375 gram tillsammans och om jag ger 5 portioner blir det 75 gram hjärta/lever per utfodringstillfälle.

Jag har nog varit lite otydlig…. 🤔

Varma Hälsningar Helene Andreasson Glad SE*Beautiful Stars

Blivande uppfödare av den underbara rasen Ragdoll

Upp till toppen
Annons: