Kycklinghjärta till katt
Hur mycket kycklinghjärta kan man ge en 4kilos katt per dag? går det att överdosera?
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Det går ju alltid att skapa en obalans i kosten. Vad äter katten i övrigt?

bozita eller mjau tetra, för tillfället :) jag tänkte snart slå över till BARF på heltid
~ Bara döda fiskar följer strömmen.
Försök att inte överstiga 10% av totala matintaget. Kompletterar du med kalcium kan du ge lite mer än så. Du kan ju även ge en jätteportion ena dagen och skippa hjärta en annan dag, men på skt bör du inte överstiga 10%.
Överdosera hjärta går inte att göra per se, men som Silvestris säger kan du skapa obalans. Ger du för mkt hjärta får ju något annat ge vika och det kan på det viset bli knasigt.
I BARF används hjärta som muskelkött och är väldigt rikt på taurin som är livsviktigt för katten. Jag ger ofta hjärta, speciellt som att det bevaras i fryst tillstånd - taurin bryts successivt ned när köttet fryses.
Men det är väl inte bra att taurinet bryts ner om man fryser hjärtat?

#5 Alla näringsämnen bryts ju ner på sikt när mat fryses
Man kan ju inte tina en fläskfilé efter 10 år i frysen och tro att den ska samma näringsvärde som innan den frystes
Vad jag har sett så sjunker inte taurin halten enormt snabbt i frysen så om du inte gör en årsförbrukning åt gången så är det ingen fara att det blir för lite taurin
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Nä i min frys ligger det inte länge. Det är ju så förbaskat gott tycker jamizarna :-)