Var det en allergi eller något annat?
Hej!
Jag håller just nu på att vänja mina hundar vid barf och blandar i lite olika saker ihop med torrfodret varje dag för att se så att dom tål allting och för att vänja magen. Jag började med att testa lite olika grönsaker en och en och nu har jag börjat köra ett mål mat om dagen (1/2 dagsransonen) med en grönsak som jag vet att dom tål + något protein.
För två dagar sedan gav jag en måltid med rivna morötter, rå lax(benfri filé) och solrosolja. Både morötter och solrosolja har jag gett utan problem tidigare men laxen var ny.
Direkt efter maten börjar den ena klia sig JÄTTEMYCKET om nosen, dels med tassarna och dels genom att dra nosen mot golvet. Efter en stund går han och hämtar en socka och börjar tugga och dra jättemycket och bokstavligen talat äter upp halva sockan. Jag tänker givetvis att detta var en allergisk reaktion och att det kliade i munnen på honom.
Efter ca 30 min går det över och han beter sig som vanligt igen, ingen konstig avföring eller liknande efter.
Så igår efter maten tyckte jag att han kliade en del på nosen igen, inte alls som dagen innan men ändå en liten stund, sedan försvann det. Då hade han bara fått foder och riven palsternacka+solrosolja.
Så nu till min fråga:
Tror ni att det var en allergisk reaktion trots bra bajs osv. eller kan det varit något annat som kliade?
Kan det vara att han tar sig om nosen för att den luktar gott av allt grisande med maten? (han är väldigt matglad)
Borde jag testa igen eller skall jag låta lax vara framöver? Vi har nästan alltid lax hemma så det hade varit praktiskt om han kunde äta det..
Tack!
Ps. nu blir de ännu konstigare, igår innan middagen tyckte jag att den andra kliade sig lite väl mycket om nosen men jag tänkte inte så mycket mer på det för det var innan han skulle äta samt har inte gjort det i samband med måltid, men så nu när jag satt och skrev detta så gjorde han det igen… dom brukar klia sig men inte så hårt och bara på nosen.

Svårt att säga, om du kör med både torrfoder och blandar i olika råvaror. Kan vara allergisk reaktion .. mot en råvara eller den ihop med vad torrfodret innehåller.
För vissa hundar kan det bli problem med matsmältningen att få både torrfoder och rått kött m.m. Lite beroende på vad torrfodret innehåller (om det innehåller mycket spannmål).
Enklast är nog om du skippar torrfodret helt och går direkt över till råfodring/BARF.
För att vänja hunden vid den nya kosten brukar rådet vara att börjöa med ett köttslag. Kyckling brukar vara det som rekommenderas. Ge endast det köttslaget några dagar för att se hur hund tar emot det. Sedan introduceras nytt köttslag osv osv.
Hundar som gått på enbart torrfoder tidigare behöver oftast en tid för att ställa om mag- och tarmsystemet.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress
Men det låter ju bra!
Då gör jag så att jag låter dom äta färdigt torrfodret och sedan går jag över direkt, har läst att att man kunde börja helt över en dag men tänkte inte på att man behöver ju faktiskt inte variera allt till 100% till att börja med :)
Jag kanske kan passa på att ställa lite andra frågor?
Min ena pojke är jätteglupsk och jag är rädd för att ge honom ben då ha tidigare satt ändbitar på tuggben i halsen. Givetvis hade jag kunnat ge honom större ben om jag får tag på det, revben exempelvis. Men kycklingvingar och annat med mindre ben är jag rädd att ge med risk för att han sväljer hela större bitar och sätter i halsen eller att de fastnar någonstans.
Tycker ni att jag skall testa att ge ben ändå? Några tips på vad för ben jag kan ge?
Om jag inte ger ben, kan jag få ersätta det med standardt benmjöl? (känns som malet ben borde vara den bästa ersättningen?)
Tänkte också fråga, om man köper kycklingkorven från jipotimas, hur mycket ben kan jag räkna med att den innehåller då i %? Vad är skrov, och blir det näringsmässigt som att ge en kycklingvinge/klubba? Har mailat flera gånger men dom svarar inte.

Glupsk hund behöver stora ben samt lite *övervakning*. Alltså att du kollar lite hur han äter helt enkelt. Enklast är då att ge rejält stora köttiga ben.
Så leta stora köttiga ben och ge.
En hel rå kyckling/kalkon, en hel rå lammdel (kolla i frysdisk på mataffärer), andra stora köttiga ben.
Hund behöver inte alls äta hela det stora på en gång, du tar bort det när du tycker hund ätit sin ranson. Går att stoppa i frys/kyl och ta fram till nästa måltid.
//Lena
Lena A
http://lenaarvidsson.wordpress