Annons:
Etikett14-fakta-studier
Läst 4659 ggr
mollymay
2013-02-11 15:44

Sant eller falskt om färskfoder

Hej, idag när jag och min 12-veckors valp var hos veterinären för vaccination så berättade jag att han haft lite problem med diarré - och när jag sa att han äter färskfoder (VoH valpfoder) så rekommenderade hon absolut att han skulle börja äta Specific torrvalpfoder istället då "färskfoder kan vara för starkt för valpens mage"…? Är det här sant eller är veterinären bara supersponsrad av Specific? :S

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Annons:
mollymay
2013-02-11 15:45
#1

Med "starkt" antar jag att hon menade typ kraftigt, svårsmält…

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Cissi-93
2013-02-11 16:27
#2

Haha för starkt? Skulle gissa på att dem är supersponsrade av specific! Mina hundar har aldrig mått bättre i magen sedan jag började barfa dem ;) Min valp hade också lite problem med diarre den första tiden men det gick över ganska snabbt :)

mollymay
2013-02-11 16:43
#3

Jo det lät som bullshit när hon sa det där men blev ändå fundersam…
Men då var det som jag misstänkte - färskfoder äger! :)
Min valp får diarré lite till och från och det är så irriterande att jag inte vet vad det beror på, men chansen att det är fodret är ju i så fall borta. Skönt!

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

Silvestris
2013-02-11 17:10
#4

Exakt vad menar veterinären med "för starkt"? Börjar vargvalpar med majsvälling och torrfoder när de börjar käka fast föda?

Cissi-93
2013-02-11 22:11
#5

#3 Ok, vad jobbigt, kan det inte vara så att det är för lite ben i? Kan du inte tillsätta lite benmjöl? Vet att det är ett helfoder men kanske inte spelar så stor roll om man tillsätter lite? 

#4 Ja, hundar är ju gjorda för att äta torrfoder. Det är ju farligt att äta ben och rått kött. Man kan dö! ;)

Silvestris
2013-02-11 23:49
#6

Om veterinären inte kan förklara exakt vad som är fel med fodret finns ingen anledning att lyssna till denne. Har man god kunskap i nutrition kan man säga vad som är fel och varför. "Det är för starkt" är ett typiskt nonsensuttalande som ju faktiskt inte betyder något såvida inte veterinären menar att maten innehåller för mycket chili.

Annons:
[Annamaja27]
2013-02-12 10:15
#7

Veterinärens argument vad väl inte så mycket att hänga i julgranen men att din valp ändå kan ha problem med något i fodret behöver inte vara fel.

SuperLimm
2013-02-12 10:19
#8

Men valpar brukar ju äta det mesta, både ute och inne. Kan det inte bero på att den ätit nått annat tror du? Min hund äter allt som går att tugga och svälja och hon är också dålig i magen emellanåt och jag vet att det inte beror på fodret. Hon är visserligen 3 år (cocker spaniel) men ändå.

Mvh Linn

mollymay
2013-02-12 11:30
#9

#8 Jo det skulle kunna vara så, men vi går inte så långa rundor utan mest kiss/bajs och lek ute på tomten… Plus att det är nysnö över hela marken så inget som han direkt kan få i sig :/

Nu två dagar i rad har det varit så att första bajsen på morgonen är väldigt hård och väldigt mycket, nästan direkt efter det vill han ut igen och då är bajset löst och slemmigt… Resten av dagen är bajset hårt som på morgonen men mycket mindre.
Misstänker att han blir hård i magen av färskfodret, men det är så konstigt att det endast är dagens "andra bajs" som är löst…?
Ska pröva att blanda ut fodret med lite vatten så det blir lösare…

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

[Annamaja27]
2013-02-12 12:08
#10

Du kan även prova att kontakta Vom o hundemat. Jag har gjort det när jag har haft frågor och de har varit väldigt hjälpsamma. De kanske har ngr tips till dig.

SuperLimm
2013-02-12 17:22
#11

Äter hunden något annat, tex godis, ben etc? 

När jag fick hem min hund för 3 år sedan så var det över en meter snö men hon försvann i den och kom upp med allt möjligt så visst kan dom hitta saker att äta ändå..

Mvh Linn

Fenix_Chicci
2013-02-13 18:43
#12

Ger du han bara VoH? 

Detta är ju ett helt animaliskt foder och eftersom hundar är allätare så får vissa hundar problem med magen av att bara äta animaliskt. 

Prova att blanda ut maten med lite rivna morötter, de innehåller fibrer som hjälper magen och tarmarna att må bra. Jag ger inte mina hundar enbart VoH utan ger även torrfoder, men om de får färskfoder i flera dagar i rad så blandar jag i liten riven morot för att de annars kan bli hårda i magen. Och när de började äta det var de lite lösa i magen ibland, men det gick över.

VoH innehåller ju till största del kyckling som är väldigt skonsamt för magen. Hade det däremot varit gjort på älg eller renkött så hade det varit en annan femma, det är det en del hundar som får problem med magen av att äta.

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
2013-02-14 11:16
#13

Källa på att hundens matsystem behöver fibrer?

Om du planlöst utfodrar med färskfoder o torrfoder så kan magen rasa ihop.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
axilur
2013-02-14 13:45
#14

#12 Tycker knappt att något du skriver i den här texten stämmer.

Jag hade inte blandat ut maten med grönsaker då jag inte anser att hunden är allätare och av den anledningen skulle behöva fibrer för en fungerande matspjälkning. Tvärt om, grönsaker hämmar istället upptaget av färskfodret lite då grönsaker är svårsmält för en köttätare.

Sedan hade jag inte blandat torrfoder och färskfoder då det krävs olika pH-värden i magsystemet för att bryta ner de olika sorterna, vilket skapar obalans.

Älg, ren eller annat vilt är bland det nyttigaste en hund kan äta.
Mina hundar mumsade på rå dovhjort idag och de kunde inte vara nöjdare!

/Anneli

axilur
2013-02-14 13:51
#15

#9 Mina hundars magar var också hårda för att strax efter bli lösa och slemmiga ett tag i början då jag bytte till färskfoder från torrfoder. Det kan inte vara någon slags "avgiftning" som sker?

/Anneli

[Annamaja27]
2013-02-14 14:26
#16

Har svårt att tro att hundens tarmsystem skulle behöva fibrer men jag vet att min hunds analsäckar gör det    

Får hon inte fibrer i maten så tämmer sig inte analsäckarna som de ska. Ofta blandar jag i morötter eller så får hon bitar broccoli eller vitkål att knapra på.

Just nu ser hon själv till att få i sig fibrer genom att ta hand om en del av allt hästbajs som ligger på promenadvägarna.

Fenix_Chicci
2013-02-14 22:56
#17

Okej, de kanske inte behöver fibrer för just magens skull men för att vissa hundar får svårt att passera avföring om de bara äter animaliskt.

Och nej, jag har inga vetenskapliga källor på detta men har egen erfarenhet av det och hört många andra som själva har samma erfarenheter.  

Självklart funkar vilt för de flesta om de får invänjingsperiod, men det kan bli kaos i magen i början eftersom det verkar vara lite svårare för magen att hantera än tex. kyckling eller nötkött. Vet inte varför men vet många som haft det problemet.  

#13 Källa på att magen kan rasa ihop om man ger både torrfoder och färskfoder? Mina hundar är jättefina i magen. Såklart är det inte så bra att blanda torrfoder och färskfoder i samma måltid eftersom de har olika smältbarhet men ger man vid olika tillfällen så ser jag inte felet. 

#14 Varför skulle de inte vara? Vad har du för källa på att de är renodlade köttätare? Varför ger då de flesta som ger barf även grönsaker?

Medarbetare på Undulater och Burfåglar

havanaisbus.wordpress.com

vallhund
2013-02-15 02:37
#18

# 17

Ganska många som inte ger grönsaker:

http://www.rawmeatybones.com/  samt de som utfodrar enligt Prey modellen. Bl a.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

mollymay
2013-02-15 09:45
#19

#15 Han åt färskfoder även hos sin uppfödare, det är därför jag tycker det är skumt att hans mage plötsligt reagerar? Iof kan det ju vara annat än fodret, men just att det är växlande hårt/löst gör att man blir lite fundersam…

/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus

axilur
2013-02-15 11:00
#20

#17 Fast jag ser inte att det skulle vara bättre att behöva ändra pH i magen från måltid till måltid…

/Anneli

Annons:
axilur
2013-02-15 11:01
#21

#19 Vad konstigt, då skulle jag tippa på att det är något annat än fodret.

/Anneli

Upp till toppen
Annons: