Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 4879 ggr
Fifill
2013-02-12, 15:21

Vilket hjärta är bäst?

Hej!

Jag är nyinflyttad i Härnösand, och har snabbt konstaterat att här är uselt utbud på kött! Speciellt inälvskött är svårt att få tag på.

Därför måste jag beställa hem hjärta, eventuellt också lever, från någon butik. Lutar åt ICA Maxi, för COOP tar visst bara hem oxhjärta.

Och eftersom det bara går att beställa stora mängder, ca 5-6 kg, så kommer det räcka lä-ä-änge åt mina katter. Därför undrar jag vilken sorts hjärta som är bäst, vilken de kan äta under en längre period? 

Om ni förstår hur jag tänker. Kan ju inte beställa två sorter och få över 10 kg hjärta, det räcker inte min lilla frys till!

Är det någon som helst skillnad i näring mellan gris, lamm och oxhjärta? Vilken av sorterna rekommenderar ni för "långvarigt bruk"?

Och lever, kan de äta enbart ungnötslever? Eller måste jag beställa hem någon annan sort?

Notera, de äter varken kycklinglever eller kycklinghjärta, av någon anledning… (Nå, ena katten äter inte lever överhuvudtaget än, hon får mjukmat också.)

Hoppas ni kan hjälpa mig!

Annons:
Silvestris
2013-02-12, 17:53

Grishjärta innehåller väl mest taurin och Coop kan ta hem det. Jag köper grishjärta (från Scan) på Coop så det finns i sortimentet. Oxhjärta är dock också bra. Båda går att äta under en längre period förutsatt att resten av kosten är varierad. Det går bra att ge ungnötlever, men som alltid så är ju en av grundpelarna i BARF variation så att bara ge det är kanske ingen höjdare. Lever från idisslare är dock att föredra framför grislever eftersom katter av någon anledning inte kan tillgodogöra sig koppar från grislever och just lever är generellt sett en av de bästa källorna till koppar.

Fifill
2013-02-12, 18:23

Okej, då får det bli nötlever. Det borde väl gå om jag varierar resten av köttet?

Ringde och frågade på Coop Härnösand, och de kunde bara ta hem oxhjärta, sa den anställda i charken som jag pratade med. Så tyvärr inget grishjärta därifrån…

Ica kunde ta hem fler sorter, men bara i 5-6 kilos paket. Tänkte då som så att jag får köpa fem eller sex kilo hjärta(5 kg=grishjärta, 6 kg=lamm och nöthjärta), använda allt och därpå beställa en annan "sort", göra slut på det, osv..

Har alltid handlat på Coop förut, men de har sämst köttdisk, så jag kanske får byta nu… Eller mixa, jag gillar Änglamark som Coop har.

Silvestris
2013-02-12, 21:29

Varierar du bara resten ska det går bra.

Gatukorsning
2013-02-13, 14:15

Intressant allt det här med barf tycker jag.

Ni som kan? Går det bra med älghjärta? Vet att det inte är så fett, men tänkte i alla fall prova på katterna här hemma för att se om de äter det, under förutsättning att det inte är dåligt för dem så klart.  Den ena katten äter absolut ingenting som innehåller kyckling, bara om det är torrfoder. Just nu äter hon mycket blötmat (och jag vill gå över till barf, men vill vara påläst först), mjau i tetra. Men bara de som innehåller oxkött i sås eller nötfärs i gele. Inget annat äter hon.

Min tanke är att smyga in barfmaten under en längre period för att sedan så småningon övergå helt.

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Silvestris
2013-02-13, 17:01

Älghjärta går jättebra. Gourmetkäk till katten. Här hemma rökar vi älgjärta och äter upp själva.

Upp till toppen
Annons: