Annons:
Etikett03-katt
Läst 2023 ggr
SagaLina
1/14/13, 10:54 AM

Funderar på att börja Barfa

Jag har varit in och kikat flera gånger på Barf men har alltid blivit lite rädd för att det ska bli besvärligt eller att man ska göra fel.

Har tre katter idag och jag ger dem både torrfoder och blötfoder. Min ena kisse vägrar nämligen äta blötfoder så just nu så blir det Applaws till henne. De andra två får Mjau, Bozita eller Natures Menu, samt lite torrfoder som får vara framme medan jag är på jobbet.

Tidigare så fick de mycket Eukanbua då de var ett av få foder som fungerade på min fjärde katt som tyvärr fick somna in i december.

En av katterna har ganska mycket tandsten och jag har varit orolig att om jag tar bort torrfodret så skulle det bli värre men har förstått att tänder blir bättre av Barf? Hon har också återkommande problem med förstoppning men det verkar ha blivit bättre nu när hon har gått ned lite i vikt.

Tar det lång tid att sätta sig in Barf ( jag tycker att det verkar vara mycket att tänka på och är rädd att göra fel)? Hur rekommenderar ni att man börjar? Funderade nämligen på om jag skulle börja halvbarfa till en början. Får se om jag lyckas få kräsna kissen att tycka om det också.

Annons:
Robmel
1/14/13, 12:09 PM
#1

Hej,

Det finns färdiga recept (excel dokument) där du matar in kattens vikt och hur många procent du vill den skall äta (mellan 1.7 - 2 % för vuxna katter). Sök på recept BARF.

Vidare finns det mycket knep för att "lura" dina katter att börja äta BARF. Det finns mycket information i redan existerande trådar, jag skulle föreslå att du söker och läser på innan du börjar.

Lycka till!

Silvestris
1/15/13, 1:54 PM
#2

Det behöver inte ta lång tid att sätta sig in i BARF, men man bör sätta sig in lite i grunderna. Vad katten behöver, varför, hur mycket och även i hygien.

Det finns både artiklar och böcker som är till bra hjälp och jag tror att det ska finnas någon tråd här på forumet med informationskällor.

NatasjaHemby
1/17/13, 10:07 AM
#3

Som Silvertris skriver så behöver det inte ta lång tid att lära sig, inte heller vara speciellt krångligt. Mitt tips är att läsa igenom några sidor med inlägg här på forumet, studera några näringstabeller och sedan knåpa ihop ett eget matschema på en eller två veckor och lägga upp här för "granskning". Du behöver inte vara rädd för att göra fel eller ställa knasiga frågor, alla här är vädigt trevliga och måna om att hjälpa till att få det rätt i början Glad När du sen känner dig säker på att du kan göra ett matschema som tillgodoser din katts behov så kommer det roliga steget att få katten att äta all den där näringsrika kosten - inte helt lätt alla gånger.

Vill du testa lite olika råvaror och vänja in din katt lågsamt så kan du börja ge en liten portion av valfritt kött någon gång i veckan till din katt, medan du läser på. Ger du bara ca 10% av kattens kost så behöver du inte tänka på proportioner utan kan ge lite olika sorter för att testa vad katten tycker om det här med BARF.

Lycka till!

SE*Simbelmynes

moses12
2/13/13, 1:06 AM
#4

Har tre katter. En 10 mån fertil hane 3,9 kg, en kastat 14 år 3,9 kg och en kastrat 7 år 5,3 kg. Har utgått från excelfilen och räknat ut detas behov i 3%. Har blandat fläskfärs, äggulor, benmjöl, kycklinghjärta, majs (fle att se älskar det). Är det ett ok recept? Lillen spyr när han har ätit troligen oga glufsglufs. Sen sover de mycket just nu. Gör jag rätt?

vinteralvan
2/13/13, 11:52 AM
#5

Måste bara tipsa om Saras utmärkta videoserie när hon gör BARF-mat till sina katter.

http://www.youtube.com/watch?v=xsUuZLI6Qis

Upp till toppen
Annons: