Annons:
Etikett09-näringsämnen-uträkningar
Läst 1717 ggr
Fifill
2013-02-12, 15:08

Hjälp med uträkning

Hej! Jag blir galen. Jag räknar på hur mina katters meny ska se ut, och känner att jag inte riktigt klarar av uträkningen. Procenten förstår jag, det är när benmjölet ska in i bilden som det rör ihop sig…

Mina katter är nu ca 8-9 månader gamla, och äter därför 5% av sin kroppsvikt… Skulle i alla fall göra det, om jag fick i dem allt. De ska alltså äta 160 g om dagen, men får sällan i sig så mycket. Ibland väldigt långt ifrån, för att de matvägrar om måltiden ej faller dem i smaken.

Procenten ser ut så här:

8% lever(ungnötlever för tillfället, det enklaste att få tag på här ikring)

19% hjärta

5% övrigt/grönsaker

10% ben

resterande kött, två-tre sorter (kyckling, gris och nöt, vill gärna ge lamm, men jisses så dyrt!)

Under en 10-dagars period blir det då 1600 g/katt, varav 128 g lever, ca 300 g hjärta, 80 g grönsaker, 160 g ben och 928 g kött.

Jag brukar mala en hel kyckling, men inte vingarna eller låren utan de får de äta som de är. Idag blev det 795 g mald kyckling, dela detta på två och det blir 397,5 g. 

Benmängden i denna färs ligger då på ca 119 g/katt. Det är 7% av den benmängd de ska ha i sig. Resten måste de få i sig som benmjöl…

Hur räknar jag ihop det? Hur mycket benmjöl behövs för de sista 3 procenten??

Min ena katt äter mjau ibland, men min andra trollunge vägrar äta annat än BARF… Torrfoder har hon aldrig smakat, vet inte att det är ätbart. Mjukmat åt hon ett tag när hon kom till mig, numera försöker hon krafsa över det om hon känner lukten. Inget att ha, säger hon. Bort med det. 

Hon brukar morra åt alla som kommer nära när hon äter hjärta och lever också. Så gott är det.

Detta vore helt underbart om hon bara kunde äta ordentligt! Hon har börjat lämna mat. Just nu matvägrar hon för maten duger inte… Jag är så rädd att hon inte får i sig tillräckligt med näring!

När kan man minska på matgivan? 5% för växande katter, men om de inte äter upp allt… Vad gör man?

Annons:
Fifill
2013-02-12, 15:12

Kan tillägga att vi just flyttat, för snart två veckor sedan, så hon är stressad över detta, men hon måste ju ändå äta!

Upp till toppen
Annons: