Annons:
Etikett02-hund
Läst 3743 ggr
[idaskoog]
2/8/13, 12:29 AM

Nässelpulver och vetegroddsolja?

Hej!

Jag har en flatcoated retriever-hanne hemma på 2 år som har fått BARF-mat sedan barnsben. Jag är otroligt nöjd med denna kost och kommer absolut inte byta…MEN:

Han har nu börjat få massa problem med röda ögon,utslag runt munnen och i öronen. Veterinären tror som vanligt på foderallergi men jag har väldigt svårt att tro på detta. Han har det senaste halvåret gått igenom två rävskabbsbehandlingar och att bli könsmogen så det är massa som snurrar i hans kropp. Jag har hört att nässelpulver,MSM,alger,vetegroddsolja m.m. är bra för att stärka lite immunförsvar och är sgen på att testa detta. Har ni här några erfarenheter av dessa preparat?

Annons:
[Annamaja27]
2/9/13, 1:05 PM
#1

Ja har inga erfarenheter av preparaten men symtomen du beskriver får även mig att tänka på ngn allergi.

Istället för att tillsätta nya saker kanske du skulle fundera på att ta bort en del och bara ge honom ett djurslag i taget under en längre tid för att se om det påverkar.

Silvestris
2/9/13, 2:10 PM
#2

Hur mycket lever får hunden? A-vitaminbrist leder till hudförändringar och ögonproblem (konjunktivit, torra ögon=rinnande ögon), det gör också hunden mer infektionskänslig.

[idaskoog]
2/9/13, 3:50 PM
#3

Jag ger 250g lever iveckan till honom så det borde räcka. Känns konstigt om han skulle vara allergisk mot ren ekologisk proteinkälla… Nässelpulver och vetegroddsolja ska vad jag förstår vara lite antiinflammatoriskt oxh bra för immunförsvaret? Någan ide?

Silvestris
2/9/13, 4:57 PM
#4

#3

Hur stor del av kosten utgör 250 g? 5 eller 10%?

Vegetabiliska oljor innehåller typiskt sett höga halter Omega 6-fettsyror vilket inte brukar vara bra att tillsätta om man vill lindra inflammation. Det brukar vara Omega 3-fettsyror som behöver tillsättas och de har en antiinflammatorisk effekt.

[idaskoog]
2/10/13, 12:37 AM
#5

Okej! Så man ska utesluta omega-6 helt eller? Jag ger rapsolja ca 1msk varje dag och laxolja enl. bruksanvisning efter hundens vikt. Alltså min hund får 500g kött/fågel/fisk/vom etc. per dygn och utöver detta får han 250g lever/vecka…jag vet inte riktigt procenten?

Silvestris
2/10/13, 1:22 AM
#6

250 g/veckan borde vara lagom (runt 7%) då förutsatt att du inte bara ger kycklinglever.

Jag skulle definitivt ta bort de vegetabiliska oljorna. Kött innehåller tillräckligt med Omega 6. Fortsätt med laxoljan. Räcker inte det får du överväga att sätta hunden på en enproteinsdiet och se om det kan handla om allergi.

Annons:
Upp till toppen
Annons: